F-16 של צה"ל התרסק בים מול עזה, הצוות חולץ
F-16 מדגם סופה המריא בצהריים מבסיס חצרים שבדרום ומעל הים, מול חופי הרצועה, כבה המנוע שלו. הטייס והנווט הודיעו על נטישה, וצנחו אל המים. כוחות 669 משו אותם במצב טוב. הרמטכ"ל ומח"י הפליגו במקרה באזור וניהלו את מבצע החילוץ
מטוס קרב של חיל האוויר התרסק אחר הצהריים (יום א') בים מול חופי רצועת עזה. הטייסים הצליחו להיחלץ וצנחו אל המים, וכוח של יחידה 669 משה אותם מהמים והעביר אותם לטיפול ראשוני בבית החולים שיבא בתל-השומר. הם נפגעו באורח קל בלבד. מצבם טוב, והם יעברו בדיקות שגרתיות.
עוד חדשות ב-ynet:
מטוס ה"סופה" F-16I, מהחדישים בצה"ל, המריא בסביבות השעה 15:40 לטיסת אימון בשמי הדרום, מטייסת 107 שבבסיס חצרים. בסביבות השעה 16:10 גילו הטייסים כי המנוע של המטוס כבה, מסיבה שעדיין אינה ידועה ושנחקרת כעת בחיל האוויר. הנווט והטייס, קצינים בדרגת סגן וסרן המשרתים בשירות סדיר, ניסו במשך כמה דקות שוב ושוב להפעיל את המנוע, ומשלא הצליחו - החליטו להכריז על נטישה בהתאם להוראות, לא לפני שדיווחו על כך ברשת הקשר.
אחרי שצוות המטוס צנח אל הים, הוזנק לעברם כוח חילוץ מיחידה 669 וחילץ אותם תוך שימוש בסירות גומי. הטייסים שהו במים כשעה עד שהכוח הגיע אליהם בעזרת מסוק יסעור. מחקירה ראשונית של נסיבות האירוע עולה כי כשל טכני במנוע הוא זה שגרם לתקלה החמורה.
בעקבות התאונה קורקע לאימונים מערך מטוסי הקרב "רעם" ו"סופה" של חיל האוויר עד לתום בדיקת האירוע. "זו הפעם הראשונה שמטוס רעם או סופה, שניהם בעלי אותו מנוע, מתרסק כתוצאה מכיבוי מנוע באוויר", הסביר גורם בכיר בחיל האוויר, "הסיכוי למצוא את המנוע במעמקי הים קלושים כעת, אך ננסה לאסוף את השברים שנותרו צפים ונקווה שהם יסייעו לנו בחקירת האירוע. יצרנית המנוע האמריקנית צפויה להשתתף בחקירת התאונה".
הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ודובר צה"ל תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי שהיו היום בסיור מקצועי בחיל הים שהו בזמן ההתרסקות על כלי שיט יחד עם מפקד חיל הים לא הרחק ממקום ההתרסקות. עם היוודע דבר ההתרסקות, הם שינו את מסלול הסיור והגיעו לאתר ההתרסקות. הרמטכ"ל ומפקד חיל הים ניהלו מחפ"ק בלב ים את מבצע החילוץ.
המטוס שהתרסק היה חלק מרביעיית מטוסים שביצעה את האימון במסגרת תרגיל רחב יותר של חיל האוויר, שבו נטלו חלק מטוסים נוספים. נטישת הטייסים אירעה בגובה של כקילומטר מעל פני הים. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, עודכן על ההתפתחויות מתחילתן, כאשר היה באותה עת בדיון. אשל ירד לתא השליטה והפיקוד של חיל האוויר וניהל את האירוע תוך שמירה על קשר רציף עם הכוחות.
מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר: "חיל האוויר פינה אלינו שני אנשי צוות אוויר, מצבם נראה יציב וקל, הם עוברים בירור רפואי נוסף, אבל בסך הכול מצבם טוב ופציעתם קלה מאוד. הם מתקשרים עם הסביבה ודאגנו שידברו גם עם הבית. הם היו כשעה במים אבל אנחנו בקיץ והם לא סובלים מהיפותרמיה. אנחנו בתקווה לשחררם מהר, אם כי בדרך כלל נהוג להשאיר להשגחה לפחות 24 שעות במצבים כאלה".
מטוסי הסופה הראשונים הגיעו לישראל בפברואר 2004, ומאז הם השתתפו בשלל פעולות מבצעיות. לפי אתר חיל האוויר, מרכיביו השונים של מטוס הסופה מעניקים לו יתרון גדול על מטוסי ה-F16 הוותיקים. אחד היתרונות המרכזיים של הסופה טמון במיכלי הדלק התצורתיים (CFT) המותקנים במטוס, המגדילים בכ-40 אחוז את כמות הדלק שהוא נושא ומעניקים לו טווח טיסה גדול יותר, מבלי לפגוע בביצועיו.
הפעם האחרונה שבה התרסק מטוס F-16 של צה"ל הייתה בנובמבר 2010. מטוס F-16I דו-מושבי של חיל האוויר התרסק בתאונת אימונים במרכז מכתש רמון, והטייס רב-סרן עמיחי איטקיס והנווט רב-סרן עמנואל לוי נהרגו.
מעט יותר משנה לפני כן נהרג בתאונת אימונים בדרום הר חברון אסף רמון, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון שנהרג בעצמו בשנת 2003. ה-F-16 שהטיס אסף רמון התרסק במהלך טיסת אימון שגרתית בגובה רב. המטוס, שהמריא מבסיס נבטים, נעלם ממסכי המכ"ם והקשר עימו אבד. עד מהרה התברר גודל האסון - והטרגדיה הכפולה של רונה רמון.
האסון הגדול האחרון בחיל האוויר התרחש במרס השנה, כשמסוק קוברה התרסק באזור רבדים, דרומית לגדרה, ושני
הטייסים נהרגו. במהלך הלילה של 12 במרס אבד הקשר עם המטוס וכוחות צה"ל פתחו בחיפושים אחריו. שברי המסוק נמצאו כארבע שעות לאחר ההתרסקות. ההרוגים היו שני טייסים מנוסים בחיל האוויר: סא"ל נעם רון ורס"ן ארז פלקסר.
חודשיים לפני כן, בינואר 2012, נאלצו טייס ונווט של חיל האוויר לנטוש מטוס F-16 בבסיס רמת דוד בשל תקלה טכנית שהתגלתה במהלך הנחיתה, והייתה עלולה לגרום להתרסקותו. שני הטייסים לא נפגעו. שבוע קודם לכן אירעה תקרית בטיחות נוספת בחיל האוויר, שבמסגרתה מטוס F-16 שהשתתף בטיסת אימון שגרתית בצפון ניזוק לאחר שגלש מהמסלול בבסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל. לא היו נפגעים.