שתף קטע נבחר
 

הקרב על הדיבורית: מסוכנת במיוחד לצעירים?

בין שר התחבורה וסגניתו התעורר ויכוח חריף - האם יש לאסור על נהגים צעירים לדבר בטלפון נייד באמצעות דיבורית? סגנית השר ציפי חוטובלי סבורה שזה נחוץ, השר ישראל כץ מתנגד נחרצות. ומה אומרים המומחים? ynet בדק, ומביא לכם תמונת מצב

האם צריך לאסור על נהגים צעירים לדבר בטלפון נייד באמצעות דיבורית? ביום חמישי האחרון העלתה סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, הצעה נועזת למדי. "אפעל כדי לאסור על נהגים צעירים את השימוש בסלולר תוך כדי נהיגה - גם באמצעות הדיבורית", הבטיחה בכנס שערכה אוניברסיטת בר אילן. אלא שזמן קצר בלבד לאחר מכן, בהודעה חריגה וחריפה במיוחד, ביטל שר התחבורה, ישראל כץ, את הודעת סגניתו והבהיר כי אין בכוונתו לקדם איסור שכזה.

 

להודעת השר לא נלווה הסבר, מלבד הערה קצרה בעניין תפקידה הראוי של סגניתו - "לפעול על פי המדיניות שהתווה השר". מנגד, הצעת חוטובלי זוכה לתמיכת מומחי בטיחות רבים. "המצב חמור בייחוד בקרב נהגים צעירים", מזהירים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בהתייחסות לשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. "יש להם (לצעירים) ביטחון עצמי מופרז, והם נוטים להשתמש בטלפון תוך כדי נהיגה יותר מקבוצות גיל אחרות".

 

מחקר: 11% מהצעירים מתחברים בזמן הנהיגה למדיה חברתית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחקר: 11% מהצעירים מתחברים בזמן הנהיגה למדיה חברתית(צילום: רויטרס)

 

מה אתם יודעים על נהגים צעירים, טלפונים ניידים וסכנת השימוש בדיבורית? בדיקת ynet מביאה לכם נתונים והסברים, שיעזרו לכם להבין את הרקע להצעה המפתיעה של חוטובלי - ואולי גם להתנגדותו החריפה של השר כץ.

 

"לדיבורית אין יתרון בטיחותי"

סקרים שנערכו בשנים האחרונות מלמדים כי הציבור מודע היטב לסכנות הכרוכות בשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. על-פי הרשות לבטיחות, 93% מהנהגים בישראל "תופסים את השימוש בטלפון נייד ללא דיבורית כבעיה בטיחותית חמורה". למרות זאת, כשליש מהנהגים עושים בדיוק את מה שהם יודעים שמסכן אותם. והסכנה אכן חמורה. מחקרים מראים כי שיחה בטלפון נייד יכולה להגדיל את הסיכוי למעורבות בתאונה פי ארבעה.

 

ומה עם שימוש בדיבורית? הוא אינו משפר את המצב. "לדיבורית אין יתרון בטיחותי", מתריעים ברשות. "מידת היסח הדעת הנגרמת בעת שיחה עם דיבורית, דומה למידת היסח הדעת בשיחה ללא דיבורית". איך יתכן שדיבורית אינה תורמת להפחתת הסיכון? מתברר כי הבעיה היא שיחת הטלפון עצמה ותשומת הלב הנדרשת, ולא עצם החזקת הטלפון. למעשה, שימוש בדיבורית אף עלול להחמיר את הבעיה, שכן "הוא יוצר את הרושם המטעה ששיחה באופן זה בטוחה".

 

פייסבוק, אייפוד וטוויטר

צעירים עושים שימוש תכוף וממושך במכשירים ניידים. על-פי המועצה האמריקאית לבטיחות בדרכים (NTSB), יותר ממחצית מהצעירים מדברים בטלפון נייד בזמן הנהיגה, כרבע מהם עונים להודעת טקסט לפחות פעם אחת בכל נהיגה, וכשליש קוראים הודעת טקסט או דואר אלקטרוני בזמן הנהיגה. אחד מחמישה צעירים אף מודה כי הוא מנהל "שיחות טקסט" בזמן הנהיגה - שיעור כפול מזה המדווח בקרב נהגים מבוגרים.

 

וטלפונים ניידים הם לא הסחת הדעת היחידה שמסכנת צעירים. על-פי מחקר של אוניברסיטת מישיגן מ-2012, נהגים צעירים משתמשים בזמן הנהיגה בנגני מדיה - כמו למשל איי-פוד - לעתים תכופות הרבה יותר ממבוגרים. יותר מ-50% מהצעירים משתמשים במכשירים שכאלה בזמן הנהיגה, לעומת 12% בלבד בקרב מבוגרים. אחד מעשרה צעירים גם משתמש בטלפון נייד כדי להתחבר בזמן הנהיגה למדיה חברתית, כמו פייסבוק או טוויטר.

 

"נהגים צעירים מתקשים ממילא" 

השימוש באמצעים אלקטרוניים כמו טלפונים חכמים מגביר משמעותית את הסיכון למעורבות בתאונה. שימוש בטלפון נייד לבדו, ללא קריאה ושליחה של הודעות טקסט או דואר אלקטרוני, עשוי להגדיל את הסיכון לתאונה פי ארבעה לפחות. בקרב צעירים, הבעיה חמורה יותר. על-פי המועצה האמריקאית לבטיחות, "נהגים צעירים מתקשים ממילא, גם ללא היסח דעת. שימוש בטלפון נייד רק מגדיל את הסיכוי למעורבות בתאונה".

 

דברים דומים אומרים ברשות לבטיחות בישראל. "בהשוואה לכלל הנהגים, נהגים חדשים התקשו יותר להתמודד עם היסח הדעת שיצר השימוש בטלפונים ניידים", מבהירים ברשות, "שכן הם אינם מנוסים במיומנות הנהיגה וזקוקים לכל יכולות עיבוד המידע שלהם". גם נהגים מעל גיל 55 סובלים מבעיה דומה, אך בניגוד לצעירים - נהגים אלה מתמודדים עם הבעיה באמצעות הפחתת השימוש בטלפון.

 

זה רק עניין של פופולאריות?

מגוון המכשירים האלקטרונים הזמינים כיום יוצר בעיה חמורה למחוקקים בכל העולם. למשל, בישראל אסור השימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, אך מותר כאשר הוא נעשה באמצעות דיבורית. בנוסף, אסור לשלוח הודעות טקסט ודואר אלקטרוני בזמן הנהיגה, אך אין איסור דומה על שימוש בתוכנות ניווט. בארה"ב המליצה מועצת הבטיחות ליזום חקיקה שתאסור כל שימוש במכשירים אלקטרוניים בזמן הנהיגה - המלצה שעד כה לא הגיעה לכדי מימוש.

 

הצעתה של חוטובלי בעניין הדיבורית אינה יוזמה מקורית. מומחי בטיחות ממליצים לקדם הגבלות שונות על נהגים צעירים בכל הנוגע לשימוש בטלפון נייד. למשל, מועצת הבטיחות האמריקאית - אחד הגופים העצמאיים והחשובים בתחום - המליצה לכלול הגבלות שכאלה במסגרת יישום רישיון נהיגה מדורג. בישראל, שבה החל יישום רישיון מדורג בשבוע שעבר, בחרו שלא ליישם את ההמלצה. אגב, גם בארה"ב מתעלמות מדינות רבות מההמלצה.

 

למרות שהחקיקה בנושא מתקדמת לאיטה, על דבר אחד אין ויכוח בקרב מומחי בטיחות - היסח הדעת, ובייחוד השימוש בטלפון נייד, גורמים לסכנה חמורה. אז למה מיהר כל כך השר כץ לבטל את המלצת חוטובלי, ולהבהיר כי "אין בכוונתי לאסור על צעירים להשתמש בדיבורית"? תשובה לכך אפשר למצוא בדבריה של חוטובלי עצמה. "ברור לי שזו לא החלטה פופולארית, ואני מוכנה לספוג את הביקורת הציבורית", הבהירה סגנית השר בסוף השבוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שר התחבורה, ישראל כץ: נגד האיסור
צילום: מוטי קמחי
סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי: בעד האיסור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים