קרסו מתרחבת - רוכשת גם חברת אוטובוסים
יבואנית הרכב הוותיקה מגדילה עוד יותר את תיק ההשקעות המוטוריות. הודיעה לבורסה כי החליטה לרכוש מחצית ממניות חברת האוטובוסים נתיב אקספרס
אחרי שרכשה חברת ליסינג ויבואנית אופנועים וקטנועים, נכנסת משפחת קרסו גם לתחום התחבורה הציבורית. חברת קרסו מוטורס, יבואנית רנו וניסאן, הודיעה היום (ג') לבורסה כי בכוונתה לרכוש מחצית ממניותיה של משפחת עפיפי מנצרת בחברת האוטובוסים נתיב אקספרס, המפעילה קווי תחבורה ציבורית באיזור המרכז והצפון.
עם השלמת העסקה, ובכפוף לקבלת האישורים הנחוצים ממשרד התחבורה, תהפוך קרסו מוטורס לשחקן משמעותי כמעט בכל אחד מענפי שוק הרכב המקומי - יבוא ושיווק של מכוניות חדשות, ליסינג תפעולי, יבוא ושיווק של כלי רכב דו-גלגליים, מכירת מכוניות משומשות (באמצעות "טרייד-אין") וביטוח. ראוי להזכיר כי ב-2011 רכשה קרסו כשליש ממניות מטרו-מוטור, יבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל.
את הרבעון הראשון של השנה סיימה קרסו עם נתח של 9.4% משוק הרכב החדש. הרווח הנקי של החברה בשלושת החודשים הראשונים של 2013 הגיע ל-14 מיליון שקלים, וב-2012 כולה רשמה קרסו רווח נקי של כ-82 מיליון שקלים.
המכרז החדש ו-300 מיליון שקל
שיתוף הפעולה בין קרסו מוטורס ומשפחת עפיפי החל ב-2009, אז החליטו שתי החברות להקים תאגיד משותף שיעסוק בשיווק ומכירה של מכוניות רנו וניסאן - תוך התמקדות במגזר הערבי. על-פי פרסומי קרסו, התאגיד המשותף - הנקרא "עפיפי קרסו" - מוחזק בחלקים שווים בין שני הצדדים, ומחזיק בזיכיון לאיזור נצרת.
את הרקע לשיתוף הפעולה החדש בין קרסו ומשפחת עפיפי אפשר למצוא באחד מסעיפי ההודעה לבורסה, ובו מבהירה קרסו כי חברת נתיב אקספרס זכתה לאחרונה במכרז שפרסם משרד התחבורה, להפעלת קווי אוטובוס באיזור הגליל ("אשכול הגליל"). ההשקעה הנדרשת להיערכות להפעלת הקווים - ובכלל זאת רכישת אוטובוסים חדשים - נאמדת ביותר מ-300 מיליון שקלים.
על-פי מסמך העקרונות שנחתם בין קרסו ומשפחת עפיפי, נקבע כי אם תידרש הזרמת הון לנתיב אקספרס במסגרת "הלוואת בעלים", חברת קרסו תישא בעיקר הנטל - היא זו שתעמיד שני שלישים מההלוואה, לעומת שליש שתעמיד משפחת עפיפי.
בהודעתה לבורסה מציינת קרסו כי משרד התחבורה כבר נתן אישור ראשוני לביצוע הרכישה. "ועדת המכרזים של המשרד המליצה בפני מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד לאשר את שינוי הרכב הבעלות בנתיב אקספרס", לשון ההודעה.
יש לציין כי מסמך העקרונות שנחתם בין קרסו ומשפחת עפיפי, המחזיקה בנתיב אקספרס באמצעות חברת "נסיעות ותיירות", נקבע כי שני הצדדים מתחייבים לפעול במשות, בתחום התחבורה הציבורית, ולמעשה להימנע מלהתחרות אחד באחר בתחום זה.