שתף קטע נבחר
 

המכוניות החדשות מתייקרות החל ב-1 באוגוסט

החתימות הדרושות של שרי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה לשינוי נוסחת המיסוי הירוק הושגו. המשמעות: מכוניות חדשות יתייקרו תוך שלושה שבועות

רשמו ביומנים - ב-1 באוגוסט יעלה המס על מכוניות, ומחיריהן יעלו באלפי שקלים. משרד התחבורה מפרסם נוהל הקובע כי החל ב-1 באוגוסט יעודכן מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות, ובעקבות זאת צפויים לעלות מחיריהן של מרבית המכוניות הנמכרות בישראל. שיעור הייקור לא יהיה אחיד - מכוניות

קטנות יתייקרו בכמה מאות שקלים ועד כ-1,500 שקלים, ומחיריהן של מכוניות משפחתיות יעלו בכמה אלפי שקלים - בין כ-1,500 שקלים ו-5,000 שקלים.

 

הכנסות המדינה ייהנו מתוספת של כ-200 מיליון שקל ב-2013 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
הכנסות המדינה ייהנו מתוספת של כ-200 מיליון שקל ב-2013(צילום: רועי צוקרמן)

 

פרסום ראשון ב-ynet: נגמרה המחאה? המכוניות יתייקרו

 

עוד על מיסוי ירוק:

מיסוי ירוק: כך מוותרת המדינה על 50 מיליון בחודש

הקופה יבשה? מכוניות זולות יתייקרו ב-1 בינואר

 

מכוניות המצוידות במנועי דיזל צפויות לספוג את ההתייקרות המשמעותית מכל. חלק מהדגמים, כך מעריכים בשוק הרכב, יתייקרו בכ-10,000 שקלים. מכוניות יוקרה ורכבי פנאי צפויים להתייקר בכמה אלפי שקלים, אם כי השינוי בחלק מהדגמים יהיה קטן יחסית. ראוי להזכיר כי מחירי המכוניות החדשות התעדכנו בתחילת יוני, עם העלאת שיעור המע"מ ב-1%.

 

העלאת מס היא העלאת מס

בשיחה עם ynet אומר היום (ד') אבי צור, מנכ"ל יבואנית מותגי פולקסווגן, צ'מפיון מוטורס, כי יבואני הרכב לא יוכלו לספוג את ההתייקרות. "בוא נקרא לילד בשמו - מדובר כאן בהעלאת מס, ואנחנו נעלה את המחירים לפי עליית המס", מסביר צור. "גם מי שיוכל 'לספוג' את ההתייקרות, יעשה את זה רק לטווח הזמן הקצר. בסופו של דבר, כך אנחנו מעריכים, כל המכוניות יתייקרו".

 

יש לציין כי על-פי הערכות שפרסם אגף התקציבים במשרד האוצר, עדכון נוסחת המיסוי הירוק יכניס לקופת המדינה כ-200 מיליון שקלים עד סוף 2013, וסכום דומה במהלך שנת 2014. עם זאת, גורמים בשוק הרכב העריכו לאחרונה כי בפועל תיהנה המדינה מסכום גבוה משמעותית, שעשוי אף להיות כפול מזה שעליו דיווח אגף התקציבים.

 

בשיחות עם ynet מעריכים יבואנים בכירים כי בחלק מהדגמים יעלו המחירים בשתי "פעימות" - האחת בתחילת אוגוסט והאחרת בהמשך השנה. הייקור הכפול הוא תוצאת אחד מסעיפי הנוהל של משרד התחבורה, הקובע כי בכל הנוגע למכוניות שאוחסנו בנמל או במחסן רישוי עד סוף יולי, יחול עדכון המס רק ב-1 באוקטובר. 

 

לדברי מנכ"ל צ'מפיון, אבי צור, האפשרות לשחרר מכוניות ובכך "להקדים" את העלאת המס, תאפשר ליבואנים להציע מבצעים בחלק מהדגמים. "זה אולי ימתיק קצת את הגלולה", הוא אומר. "אני מעריך שעד החגים עוד אפשר יהיה למצוא מבצעים כאלה או אחרים, כמובן בהתאם להיערכות של כל יבואן לפני כניסת עדכון המס לתוקף".

 

על-פי משרד התחבורה, באוגוסט תחל המדינה להעניק הטבות מס למכוניות שיצוידו במערכות בטיחות כמו כריות אוויר (שש ויותר), מערכת המתריעה על סטייה מנתיב, ובקרת שיוט "אקטיבית" השומרת על מרחק קבוע מהמכונית לפנים. ההטבות יינתנו ל-10 מערכות, וגובה ההטבה המרבי הוא כ-2,250 שקלים. החישוב מורכב, ונעשה על-פי שקלול ציונים שנקבעו לכל מערכת. עם זאת, ברשות המסים הבהירו היום ל-ynet כי "טרם נקבע מועד לכניסה לתוקף של ההטבות".

 

כרוניקה של פוליטיקה 

הנוהל שפרסם משרד התחבורה קובע מנגנון עדכון תקופתי למיסוי הירוק, שנועד לוודא את יעילות ההטבות מחד, ומאידך - לדאוג לפגיעה קטנה ככל האפשר בהכנסות המדינה ממסים. החל מ-2015 תעודכן מדי שנתיים הנוסחה לפיה נקבעת רמת הזיהום של כל מכונית. בנוסף, החל מ-2016 יוכלו משרד התחבורה ורשות המסים לעדכן את הנוסחה פעם בשלוש שנים, וזאת בהתאם להתפלגות המכירות בפועל. 

 

ראוי להזכיר כי עדכון נוסחת המיסוי הירוק תוכנן בתחילה להיכנס לתוקף כבר בינואר 2012 - כך בדיוק נקבע בהחלטת ממשלה. אלא שבאותה עת סירב השר גלעד ארדן, ששימש אז כשר להגנת הסביבה, לחתום על הצו המיישם את העדכון. גם בינואר 2013 לא יושם העדכון, בגלל פיזור הכנסת והבחירות. על-פי הערכות, הפסד ההכנסות בתקופה זו נאמד בכ-900 מיליון שקלים.

 

מחברת סמל"ת, יבואנית מותגי פיאט לישראל, נמסר ל-ynet כי "זוהי בשורה קשה ל 'אדם העובד' שלאחרונה מכים בו פעם אחר פעם. מעבר לכך שהעדכון יעלה את המחיר בחלק מהמכוניות, היא תפלה לרעה בצורה משמעותית את רכבי הדיזל המשמשים כרכבי עבודה. המשמעות היא עוד עלייה בהוצאות, אשר יתגלגלו לפתחו של הצרכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים