עד 2017 היקף הצריכה שלנו יזנק ב-250 מיליארד
הישראלים לא סוגרים את החודש - אבל צורכים יותר: לפי מחקר חדש, קצב הצמיחה השנתי של הוצאות הצרכנים עומד על 6.8% וצפוי לגדול ל-758 מיליארד שקל עוד 4 שנים. חצי מהעסקאות מבוצעות בכרטיסי אשראי. סכום העסקה הנפוץ: 100-250 שקל
בתוך 6 שנים יגדל היקף הצריכה בישראל מסכום של 511 מיליארד שקל (ב-2011) ל-758 מיליארד שקל (ב-2017), עם קצב צמיחה שנתי של 6.8%. כך מעריכים בחברת ויזה אירופה, בתום מחקר מתמשך שנערך בנושא, ומופרסם לראשונה ב-ynet.
- לא רק חובות: כרטיס אשראי חדש למילואימניקים
- לא לגיהוץ: מסטרקארד מחפשת חדשנות ישראלית
- שינוי מבני בחברת כרטיסי האשראי כאל
המחקר, שנעשה על ידי חברת Euromonitor, מעלה כי שיעור חדירת כרטיסי האשראי לישראל גבוה במיוחד, ולמעשה כמעט מחצית (46%) מעסקאות המסחר בארץ מבוצעות בכרטיס אשראי. רמת חדירה זו דומה למצב בבריטניה, בנורבגיה ובשבדיה.
המחקר, שכלל למעלה מ-150 ראיונות עם סוחרים ישראלים, מעלה כי למרות ששוק כרטיסי האשראי מפותח מאוד בישראל, תשלום בצ'קים, שהולך ופוחת ברוב השווקים באירופה, עדיין מהווה 18% מסך התשלומים בישראל. הדבר נובע בעיקר מהפופולריות של הצ'קים בתוך קטגוריות משנה שנבחנו כגון חשבונאות/שירותי ראיית חשבון (75% מהתשלומים), כלי רכב (29%) וקטגוריית משנה של תשלומים למטרת החזר בתחום הבריאות.
השימוש במזומן עדיין מהווה שיטת תשלום פופולרית, בעיקר בקטגוריות משנה עם ערכי עסקאות נמוכים, כמו קניות במכולת (63%), מסעדות בשירות מהיר (54%) וחנויות נוחות (32%). שיטות תשלום אחרות שנותרו לא מפותחות בישראל, ביחס לשווקים אחרים באירופה, הן העברות בנקאיות, חיובים ישירים או הוראות קבע.
ענף התיירות - קצב הצמיחה המהיר ביותר
תת הקטגוריה בעלת קצב הצמיחה המהיר ביותר היא התיירות, כאשר קצב הצמיחה השנתי של הוצאות הצרכנים מוערך בה ב-9.3% (2011-2017), ומונע בעיקר מהוצאות על טיסות, דלק וחנויות נוחות.
ערך העסקאות הנפוצות ביותר עומד על 105 עד 250 שקל, ולאחר מכן 250 עד 500 שקל. קצת יותר ממחצית מכלל עסקאות הצרכנים עומד על פחות מ-500 שקל. ערך העסקה הממוצעת משתנה במידה ניכרת בתתי הקטגוריות, כשממוצעים גבוהים יותר מופיעים בקטגוריות כמו שירותים מקצועיים ותיירות, ועסקאות עם ערך נמוך יותר בשירותי צריכת מזון וצרכנות מזון.
לדברי עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראל, קצב הצמיחה השנתי של היקפי השימוש בכרטיסי אשראי גבוה מקצב הצמיחה של הצריכה בכלל, ומבחינת חברות האשראי קיים פוטנציאל גדול מאוד שעל חברות האשראי לנצל אותו.
"יש רצון לקדם את הגבלת השימוש במזומן, באמצעות רגולציה, כך שלא ניתן יהיה לעשות עסקה במזומן מעל סכום מסוים. גורם שני זה התנאים המקרו-כלכליים - ככל שיש גידול בתל"ג, יש גידול בכרטיסי אשראי", הסביר סלומי את הגידול בשימוש באשראי.
לדבריו, גורם נוסף שמשפיע על הגידול הוא "אם אנחנו יודעים לענות על הצרכים של הצרכנים, כמו כאלה שרוצים רק להשתמש בטלפון בלי לקחת ארנק, או להבין למה אנשים משתמשים בצ'קים באופן מוגבר בתחומי ההשכלה, החינוך והדיור. אנחנו נצטרך להבין את הסיבות - ולהציע פתרונות משלנו".