שתף קטע נבחר
 

הוציאו את הפוליטיקה מהנמלים

לפני שניגשים להקמת עוד נמל או שניים רצוי להקים רשות עצמאית ששיקוליה רחוקים ממרכזי המפלגות

בשנת 1941 נפטר אברהם מנחם-מנדל אוּסישְקין שהיה מראשי הציונות. על קברו עמד זקן השומרים אברהם שפירא ואמר: "בהזדמנות חגיגית זו שאוסישקין מת, נעמוד שתי דקות לטובתו". מאז משמש הביטוי "בהזדמנות זו שאוסישקין מת" לתיאור ניסיון לתפוס טרמפ על אירוע חשוב. מסיבת העיתונאים שבה הודיעו ראש הממשלה ושרי האוצר והתחבורה על הוצאת המכרזים להקמת נמלים חדשים הייתה הזדמנות חגיגית לעמוד שתי דקות "לטובתו". ראש הממשלה אמר שהקמת הנמל תביא "להורדת יוקר המחיה של כמעט כל המוצרים שאנו קונים בישראל".

 

עוד בערוץ הדעות

ג'יהאד משלנו במאה שערים / שלום פרוינד

לעראק יש טעם של קוטג' / גלעד שמילוביץ'

 

בשנת 2005 בישר בחגיגיות שר האוצר נתניהו במעמד דומה על הרפורמה בנמלים, מהגדולות והחשובות במשק, שמשמעותה "הורדת תעריפים ובעקבותיה הוזלת מחירים של מוצרים רבים עד לכיסו של הצרכן" . אולם התוצאה של הרפורמה הייתה מאכזבת. ועדת טרכטנברג הצביעה על תפקודם הלא-יעיל של נמלי ישראל, המשית על סוחרי החוץ עלויות כלכליות גבוהות מאוד. אבל "בהזדמנות זו שאוסישקין מת" למה לא להבטיח שבעוד 6-5 שנים יוקר המחיה יופחת. אפילו נתניהו לא זכר שבסרט הזה כבר היינו.

  

שר האוצר אמר ברצינות רבה ש"אנחנו מבצעים את הרפורמה שהמדינה מחכה לה כבר 65 שנה, כי באנו לעבוד". המדינה לא מחכה לרפורמה הזו 65 שנה. לכל היותר היא מחכה לה מאז שנת 2004 עת נחקק חוק רשות הספנות והנמלים שאפשר הפרדה מבנית בין הבעלות על הנמל (המדינה) לבין תפעולו (השוק הפרטי). ואם כבר באנו לעבוד, דברו עם העובדים. כשנושאים ונותנים מתוך כוונה אמיתית, אפשר להגיע להסכמות כמו שקרה בחברת נמל אילת לדוגמה. אבל "בהזדמנות זו שאוסישקין מת" למה לא להזכיר ש"יש עתיד".

 

שר התחבורה התלונן במסיבת העיתונאים ש"אתה לא יכול לעשות בקרה אמיתית, המנהלים לא יכולים לנהל". מיהם אותם מנהלים שלא יכולים לבקר ולנהל? הרי כולם מנהלים שמשרד התחבורה היה מעורב במינויים. אבל "בהזדמנות זו שאוסישקין מת" למה לא להאשים אחרים. הוצאת המכרזים משמשת הזדמנות טובה לשנות את השיטה, למשל ההצעה לחייב בוררות חובה בשירותים חיוניים. הצעה שעולה בכל פעם שבה המדינה יוצאת למלחמה בעבודה המאורגנת ובעומד בראשה. כך היה בשנת 2003, כך גם עתה. הבנק העולמי פרסם בשנת 2002 מעין מדריך לביצוע רפורמה בנמלים. הידברות עם העובדים והגעה להסכמה צוינה כנתיב קריטי להצלחתה.

 

בשנת 2009 העיר מבקר המדינה שלעובדי הנמלים שולמו יותר מ-1.2 מיליארד שקל תמורת הסכמתם לרפורמה שכללה הפרטה, הפרטה שביחס לחברת נמל אשדוד וחיפה לא בוצעה. הוצאת המכרזים היא הזדמנות טובה לקרוא "כסף בחזרה!". המכרזים החדשים מספקים הזדמנויות בשפע והעובדים לא יחמיצו הזדמנות טובה להזכיר לנו את יופייה של השיטה. עובדי נמל אשדוד ומשפּחותיהם התפקדו בשבוע האחרון למפלגת העבודה במטרה להדיח את יחימוביץ' מראשותה. ובמה חטאה? בקריאתה לפיטורי יו"ר ועד עובדי הנמל שעשה בנמל כבשלו, והיא בשלה. בעבר התפקדו עובדי הנמל לליכוד ואחר כך לקדימה ושוב לליכוד ועכשיו לעבודה.

 

תוכנית האב לנמלי ישראל הצביעה על הצורך בהקמת נמלים חדשים. עכשיו כוחות השוק יחליטו אם יש צורך בנמל אחד, שניים, ואם בכלל. הגבול שנקבע בין בעלות ציבורית על הנמל לבין תפעול פרטי של הנמל ראוי שיישמר גם ביחס לנמלים החדשים שייבנו. אז בהזדמנות חגיגית זו עוד משפט אחד "לטובתו": לטובת ענף הנמלים והמשק הישראלי בכלל יש לצמצם את ההשפעות הפוליטיות על ענף הנמלים. מוצע להקים רשות רגולטורית עצמאית ששיקוליה רחוקים ממרכזי המפלגות.

 

ד"ר אייל טבת הוא חוקר בפרויקט ההפרטה והרגולציה במרכז לצדק חברתי ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ההודעה על הפרטת הנמלים
צילום: EPA
מומלצים