שר החינוך, הרצל זה לא רק רחוב
בינינו, השר פירון, מי צריך לדעת היסטוריה? אם תתממש התוכנית לביטול הבגרות במקצוע, ייקח שנים לתקן את הנזק
שר החינוך, שלום
לפני 17 שנה, בהיותי תלמיד כיתה י"ב, החלטתי להיות מורה. הבנתי שיש ביכולתי לשנות דברים, לגרום למציאות להיראות אחרת. מי שתרמו להחלטה זו היו שתי מורות, בלה ואיריס, מורות מקצועיות להוראת ההיסטוריה שבאמצעותן עוצבו אישיותי ותפישת עולמי. יתרה מכך, הצלחתי להבין עד כמה מקצוע ההוראה הוא הכרחי ליצירת דורות של אנשים איכותיים, משכילים, בעלי ידע, ביקורת ודעה.
עוד בערוץ הדעות
משגיח כשרות בשיעור אבולוציה / ענר שלו
המסכה הלבנה של המחאה החברתית / מירב אלוש לברון
אני פונה אליך בעקבות רצונך לבטל את בחינת הבגרות בהיסטוריה. כי הרי מה זה חשוב לדעת על הרצל, זה עם הזקן, או על האנשים שעלו לכאן בתחילת המאה ה-20? ומה זה חשוב ללמוד על כך שבית המקדש חרב פעמיים? ושמלחמת יום הכיפורים פרצה וכמעט שהביאה ל"חורבן בית שלישי"? (את זה אמר משה דיין, האבא של אסי) ואל תשכח, שעוד יהיו כאלו שיחשבו שצום יום הכיפורים חל בגלל המלחמה ההיא.
כבוד השר, בכל יום שעובר בני הנוער לא באמת נוהרים למחשב לקרוא על מושגים ונושאים שכאלו, שעות היום שלהם מלאות בתכנים כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וקניון, כמו שאתה כבר יודע. כבוד השר, "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל", אמר יגאל אלון, וזו לא קלישאה אלא אמת ודרך חיים.
בינינו, השר פירון, מי צריך לדעת היסטוריה? לטענתך, אף אחד! זו בעצם הרפורמה שלך, כזו שאם תצא אל הפועל ייקח שנים, אם בכלל, לשקם לא רק את המקצוע הנהדר הזה, אלא גם את בני הנוער שיהפכו למבוגרים חסרי ידע, וחמור מכך חסרי דעה. אני כותב לך דברים אלו משום שאני, כמו יתר עמיתיי למקצוע, נמצאים מבחירה במערכת החינוך, מתוך אידיאל ואהבה למקצוע ולתלמידים. ההגעה שלך אל המערכת מבורכת, אבל בחלק מהשינויים שאתה מציע יש יותר נזק מאשר מזור למערכת שכבר שנים זוכה לכינוי "חולה".
ומה לגבי תחושת ההצלחה? ומה לגבי הדרך? האם זוכר אתה את פניו של התלמיד כאשר בישר לו המורה את ציונו בבחינת הבגרות בהיסטוריה? האם זוכר אתה כיצד הגיבו הוריו לשמע הצלחת בנם? ומה לגבי אותו תלמיד שחווה תחושת כישלון? הרי אנו המורים נעשה הכול כדי שייבחן שוב ויצליח, והכי חשוב - שיידע שגם הוא מסוגל. עד היום אני מבין עד כמה תיאוריה כמו קומוניזם היא יפה עד שהגיעו מנהיגים דוגמת סטלין שהחריבו אותה. אם אשאל תלמיד מה הקשר בין שני הדיקטטורים סטלין והיטלר, מה יגיד? שלשניהם יש שפם?
ולסיום, לאורך השנים הפסיקה בחינת הבגרות בהיסטוריה להיות מבחן בשינון. אין מדובר עוד ב"הקאה" של חומר, כטענתך. תלמידינו, אותם תלמידים שאתה מבקש שיהיו נאורים, חייבים להגיע לנאורות זו באמצעות קריאה, ניתוח נאומים וקטעי קריאה, סרטים, כרזות ואיורים. הבחינה בהיסטוריה הותאמה למאה ה-21 יותר מכל בחינת בגרות אחרת, מתוך רצון לחדשנות, ספקנות, דעה וידיעה. ואם ניתן יד לביטולה, הרי שניתן יד להרס העץ שאותו אנו מבקשים להצמיח - עץ הדעת.
אני מבטיח לך, ובאופן תרבותי יותר מזה שבכיכר תחריר, שאני וחבריי למקצוע ניאבק ברצון לבטל את הבגרות במקצוע, וגם אם כרגע תלמידינו עוד לא מבינים את משמעות רוע הגזירה, אנחנו כאן כדי להבהיר שלא נוכל לאפשר פגיעה שכזו.
גלבוע כהן, אזרח, מורה ואדם אכפתי ומודאג
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il