יש לכם רעיון לעסק? כך תוציאו אותו לפועל
יש לכם רעיון מוצלח למיזם או עסק, אך אינכם יודעים היכן להתחיל? קיימים גופים שיכולים לספק לכם יעוץ, ליווי ואף לעזור לכם להשיג מימון. מדריך ליזם המתחיל
רוב היזמים המנוסים, מחזיקים בכל מה שנדרש להצלחתם: רעיון טוב ואמצעים שיאפשרו לממש אותו, כלומר ידע נדרש וכסף. אולם לא נדיר לפגוש ביזמים "חולמים", שיש להם כסף ותשוקה ליזמות אך ללא רעיון מוצלח, שמחזיקים בידע אך ללא חזון, או שיש להם רעיון - אך ללא כסף וללא ידע תיאורטי ומעשי נדרש.
המדריך ליזם המתחיל - כתבות קודמות בסדרה:
- יזמים מתחילים: גוגל ומיקרוסופט רוצות לעזור לכם יזם מתחיל: על הגשת מעלית שמעת?
- יזמים מספרים: כך הפרויקט שלנו יצא לדרך
בכתבות הקודמות פרטנו כיצד אפשר להוציא אל הפועל יזמות בתחום ההיי-טק, אך קיימים סוגים נוספים ורבים של של מיזמים, שרובנו משתמשים בשירותיהם מידי יום, מרכישות קטנות ועד גדולות. אלו הם העסקים הקטנים והבינוניים - זכיינים ואנשי רעיון שמעלים עוד פתרון לשוק צמא. גם הם צריכים תמיכה, ייעוץ וליווי, שכן הדרך תמיד לא ברורה.
בשטח ניתן למצוא גופים שמספקים סיוע וליווי עסקי לאנשים שיש להם רעיונות טובים - אך אינם יודעים היכן להתחיל. לפניכם חלק מהגופים שיכולים לסייע לכם להוציא את הרעיון לפועל:
הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים
אחד מהכלים הראשונים ששווה ליזם מתחיל לבדוק, לפני שהוא רץ ומתפזר לכל עבר הוא כמובן אתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, שמרכז מידע חשוב ונרחב של תחום היזמות הפרטית עבור היזם המתחיל.
האתר מפרט את הדרך בה יזם יכול להפוך חלום לעסק, בניית תוכניות עסקיות, חקירת אפיקי מימון וקרנות הלוואה גם בערבות המדינה, ועוד. האתר נגיש וקל להבנה, אך מדובר בכלי עבודה רציני ויש להגיע מוכנים לחלקים ממנו.
אולם גם לאחר שקוראים את כל המידע - אין זה אומר שאנחנו מוכנים לתקוף את כל הקרנות, בכל האמצעים ועם כל הרעיונות. זה רק אומר שהתקדמתם שלב אחד גדול מאוד קדימה, מחוסר ידע או ידע חלקי אל ספר המהלכים הבאים שלכם. בינינו, זה לא רע בכלל.
מרכזי טיפוח יזמות (מט"י)
אחת הדרכים היותר ותיקות בשוק הנה שימוש בשירותיהם של מרכזי טיפוח היזמות (מט"י), הקיימים בפריסה ארצית רחבה של כ-24 סניפים. המט"י הראשון, שנפתח לפני כשני עשורים, הוא מט"י ירושלים, ביוזמתו של ראש העיר דאז מר טדי קוליק ואיש העסקים אורי שרף, שמשמש כמנכ"ל.
"על אף שהקמת עסק נראית לעתים כדבר קל, זה נושא מסובך ומורכב", אומר שרף. "לפחות 50% מהעסקים נכשלים בתוך 3 שנים מסיבות מגוונות, החל מחוסר כדאיות או התמוטטות כלכלית, ועד סיבות חיצוניות כמו עזיבת שותף. אך אין ספק שהסיבה העיקרית לכשלון של עסקים קטנים היא טעויות בניהול. למרבה ההפתעה, אנשים בכל העולם חוזרים על אותן הטעויות, כך שבעצם ניתן מראש ללמד את האנשים מה לא לעשות ובכך לשפר את סיכויי ההצלחה שלהם".
יש לא מעט סוגי טעויות שניתן לעשות בעסק, החל מבחירת מיקום שגוי ועד תימחור המוצר ואופן מכירתו. אחת הטעויות הגדולות ביותר היא תכנון תזרים המזומנים, אותה ההבנה שהטיימינג (הזמן) של כסף שיוצא שונה מהותית מזה שהלקוחות שלך ישלמו לך - בשוטף + 30, 60, 90 ויש גם 180. זה עלול לפעור בור לא קטן בחשבון הבנק, להוליד מערבולת כלכלית, מצוקת אשראי והתמוטטות - הגורם המוביל לסגירת העסקים.
מט"י מעמידים שירותי ייעוץ עבור כל אדם בעלויות סימליות ומקיימת קורסי ניהול והעשרה. מדובר בהליך בן 3 שלבים:
שלב א' - האדם הנכון עם הרעיון הנכון. פגישה ראשונה עם יועץ בעלות של כ-100 שקלים, בה על האדם להציג את הרעיון, להסביר אותו בפשטות והאם יש לו את הידע ליישמו - כלומר שילוב בין הרעיון והאדם לבין הצוות הנכון. בשלב זה יורדים כשליש מהפונים.
שלב ב' - בדיקת היתכנות. מבצעים בדיקת היתכנות שמספקת מידע על כדאיות העסק בכלל ועל כדאיותו הסובייקטיבית ליזם. זה כולל בניית תוכנית עסקית מפורטת המתחשבת גם בתזרים (זמן קבלת והוצאת הכסף), בסופה מתבצע הליך סינון אובייקטיבי וסובייקטיבי - שכן אם לאחר ל הסיכון הגדול - האדם ירוויח בדיוק את אותו הדבר, לא בטוח שהדבר משתלם לו.
שלב ג' - מימון. מט"י מסייעים באחד החסמים המהותיים - השגת מימון מהקרנות המובילות בישראל. בשנת 2012 השיגו מימון של כ-241 מליון שקל , עבור למעלה מ-42 אלף עסקים קטנים, חדשים ומתרחבים. עסק יכול להגיש בקשה למימון רק לאחר שהוא מוכן ומאורגן, כלומר כולל תוכניות עסקיות, סיכום מנהלים, מצגות וכדומה. הוא יזכה לקבל אותו, רק אם מט"י תראה בו פוטנציאל אמיתי להצלחה. סטטיסטית, ההכנה של מט"י הביאה לגיוס מימון עבור כ-85% מהעסקים שניגשו.
"אמנם מתוך 100 עסקים ויזמים שפונים למט"י, רק כ-25 בסוף מקימים עסקים, אך בעוד שבאוכלוסיה הכללית כ-50% לא שורדים את אותם שלושת השנים הראשונות, כ-87% מהעסקים שהחלו דרכם במט"י ירושלים נותרו פעילים ופתוחים לפי אותה בדיקה, כלומר רק 13% נכשלים", אומר שרף. "תהליך הסינון האפקטיבי בשילוב המימון המתאים וקורסי ניהול והעשרה לא מהווים פוליסת ביטוח, אך ללא ספק מעלים את סיכויי ההישרדות של העסק".
הטיפ של שרף: "אם לי אין שום ניסיון בתחום בו אני רוצה להקים עסק, אז הסיכוי להצלחת העסק או מימון עסק כזה נמוך מאוד. המלצתי היא ללכת ללמוד קצת על העסק והתחום בו בחרתם, לרכוש ניסיון או להגיע עם שותף עם הניסיון המתאים ורק לאחר מכאן לפנות אל הגורם המממן הנכון".
קרן שמש ליזמות צעירה
קרן שמש הנה מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח) המקבל תמיכה מקרן האדמונד דה ספרא ומה-YBI (Youth Business International), ארגון בראשות הנסיך מוויילס התומך בצעירים המעוניינים להקים עסקים ובכך להגביר תעסוקה באזורם.
הארגון בארץ פועל בשיטת המנטורינג (חונכים) ומעודד יזמים צעירים (בעלי מקצוע) המעוניינים להקים עסק ולהתפרנס ממנו. הקרן עושה לא מעט שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים, ביניהם מט"י.
קרן מיראז' לפיתוח הנגב
קרן מיראז' היא פרי תרומתם של משפחת מיראז' מארה"ב, בשילוב חזון ציוני להפרחת ומימוש הפוטנציאל הגלום בנגב. הקרן מסייעת כמוצר משלים למט"י, בפתיחת עסקים עם רמת חדשנות גבוהה באיזור הנגב. החל מחוות יענים ועד פתרונות טכנולוגיים או מחקרים יישומיים של יזמות אקדמאית.
נעמה דהן מנכ"לית קרן מיראז', מספרת כי "בעקבות הקשרים הטובים שלנו עם חוקרים בתארים מתקדמים מכל האוניברסיטאות בארץ, גילינו קפיצת מדרגה משלב המחקר והתיאוריה לשלב של יזמות שמיישמת בפועל את אותן מסקנות. אותו פער אצל חלק מהחוקרים, הינו בר גישור עם מעט סיוע".
דהן מפרטת כי לקרן יש מספר תוכניות, כאשר בתוכנית הנוכחית הם בוחנים כ-400 מיזמים, מתוכם כ-30 ייבחרו ל-2 שלבים הבאים:
1. 24 מפגשים קבוצתיים המסייעים למשתתפים בקביעת המסגרות להרמת העסק בהתאם ליכולות האישיות של האדם או הצוות. במפגשים אלה מסייעים ליזם להבין מה הכאב אותו המחקר מנסה לפתור, מה קיים כבר בשוק ומה שונה במה שהוא מציע.
2. השלב הבא כולל חניכה אישית בחודשים מרץ-אפריל וסיוע בכל הקשור למימון על ידי קרנות ייחודיות וכלליות. ההרשמה לתוכנית זו כבר החלה – אז שווה למהר.