רכבת ישראל - מי אשם בביטול רכבות בצפון?
הנהלת הרכבת הודיעה כי עיצומי עובדים גרמו לביטול שש רכבות נוסעים בצפון הארץ. העובדים טוענים כי מדובר במסע הכפשה מתוכנן של הנהלת הרכבת . ומי סובל מכך? ניחשתם נכון
"בשל עיצומי עובדים בחיפה תבוטלנה שש רכבות בקו מוצקין-חיפה", כך הודיעה היום (ג') הנהלת רכבת ישראל. בדברי ההסבר להודעה, מבהירה הנהלת הרכבת כי נהגי הרכבות מוחים כנגד סידורי העבודה הממוחשבים, אשר הוכנסה לאחרונה לתפקוד מלא, במטרה "לייעל ולשפר את תהליך שיבוץ העובדים התפעוליים ואת הפיקוח והבקרה הנדרשים", דברי הרכבת.
התגעגעתם לעיצומים ברכבת ישראל? הם חזרו
שיבושים ברכבת לאחר שעשרות נהגים חלו לפתע
במילים פשוטות, הנהלת הרכבת טענה, ולא בפעם הראשונה, כי ניסיונותיה לערוך שינויים שמטרתם שיפור השירות לנוסע וחסכון בהוצאות, נתקלים בהתנגדות נחרצת של העובדים והוועד, כזו שפוגעת במישרין בפעילות הרכבת ויכולתה להעניק שירות ראוי לאזרח.
יש להזכיר כי לפני יומיים בלבד (יום א', 14.7) בוטלו מספר רכבות מסיבות דומות. הנהלת הרכבת הודיעה אז כי העובדים משבשים את פעילות הרכבת בכך שמנעו יציאת רכבות משא ונוסעים לדרכן, כמו-גם אי תדלוק קטרים בכמות הדלק הנדרשת לנסיעה. הסיבה: השעייתה של גילה אדרעי, יו"ר הוועד לשעבר, לארבעה חודשים. פעילות זו גרמה לעיכובים ושיבושים בלוח הזמנים, וברכבת טענו כי פנו להסתדרות בבקשה שתשכנע את העובדים לחזור לעבודה סדירה.
אלא שמסתבר כי מול טענות ההנהלה, מתעקשים בהסתדרות ובוועד העובדים לטעון כי אין כל עיצומים, וכי לא ידוע לאיש על שיבושים. "ביום ראשון הם טענו שיש שיבושים בלוח הזמנים, אבל מדד הדיוק הממוצע עמד על הרבה יותר מ-80%. מדובר בנתון רגיל לימי א' העמוסים בדרך כלל. בהנהלה יודעים את זה וגם אנחנו יודעים את זה. הטענה כאילו מדובר במדד דיוק נמוך בגלל נהגי קטר כועסים או עובדים לא מרוצים, פשוט לא מחזיקה מים", אמר עובד המקורב לוועד.
"גם היום הם טענו כי עובדים שיבשו פעילות ויצרו בעיות, אבל הפלא ופלא, מדד הדיוק עמד על ממוצע של קרוב ל-98%. אין רכבת שמסוגלת לעמוד על ממוצע טוב מזה, כולל רכבת ישראל. זה ממוצע דיוק פנטסטי, אז איפה בדיוק היו עיצומים ושיבושים? אם היו כאלה, מדד הדיוק היה נפגע באופן מיידי", הוא מוסיף.
"ביטולי רכבות, בעיקר רכבות משא, באופן חד-צדדי על-ידי הנהלת הרכבת, אינו עניין חדש. הם רק נותנים לזה פתאום ביטוי בכלי התקשורת. ב-26.6 ביטלה ההנהלה ארבע רכבות משא שהיו אמורות לצאת מאשדוד, בגלל אי הסכמה עם הנהגים על דרכים הגעה לאשדוד. נראה היה שבהנהלה חיכו שמישהו יביע חוסר שביעות רצון, כדי שיוכלו להכריז על ביטול הרכבות. בכך הם עושים נזק, וגורמים לחברות שמשתמשות ברכבת להעברת מטענים, לבדוק שוב את היעילות שלה".
גם בוועד עצמו הסבירו ל-ynet כי לא ניתנה כל הוראה לעובדים לפתוח בעיצומים או לנהל "שביתה איטלקית" שתאט את העבודה. "ביום ראשון היה לחץ רגיל, ולא יותר מכך. בנוגע להיום אין לנו מושג על מה מדובר.ההנהלה פשוט מנסה להשחיר את פנינו. הם שמו לעצמם מטרה להשניא אותנו על הציבור, בכל מחיר", כך את הבכירים.
בוועד משתמשים במילים קשות כנגד הנהלת הרכבת, המנהלת לטענתם מסע טיהור והכנסת "עובדים מטעם" לעמדות מפתח. "מצד אחד הם טוענים כי התנהלות העובדים אינה מקצועית וכי תופעת 'המקורבים' לא נעלמה, ומצד שני יש חשד ל'תפירת מכרזים' והפרה שיטתית של ההסכם הקיבוצי", דברי אנשי הוועד.
ובזמן ששוב מתנהל סכסוך עבודה - בפעם המי-יודע-כמה - בין ההנהלה לעובדים, לא ברור מי הצד הצודק, ובוודאי שקשה לראות מי יהיה זה שינצח. מה שברור הוא שלצד השלישי, זה של משתמשי הרכבת הגדלים במספרם בעקביות, אין כל סיכוי לנצח כרגע.