לאיזה דינוזאור היה אף גדול?

דינוזאור עם קרן ענקית; טי רקס היה טורף; הדינוזאורים החליפו את שיניהם במהירות והיו בעלי דם חם - מספר תגליות מעניינות התפרסמו בשבוע האחרון

מין חדש של דינוזאור מקרונן התגלה בדרום יוטה. הדינוזאור הצמחוני אהב לרעות ב- Laramidia, איזור שבו כיסה ים רדוד במשך כמה מיליוני שנים את מרכז ארה"ב ובודד את מערב היבשת ממזרחה בסוף תור הקרטיקון. דינוזאורים אלה שייכים לאותה משפחה כמו ה-טריסרפטור המפורסם. המחקר פורסם אתמול (ד') בכתב העת המדעי הבריטי Proceedings of the Royal Society B.

כך אולי הוא נראה (צילום: Sammantha Zimmerman) (צילום: Sammantha Zimmerman)
כך אולי הוא נראה(צילום: Sammantha Zimmerman)

בראש המחקר עמד סקוט סמפסון מאוניברסיטת יוטה, כאשר שימש בתפקיד האוצר הראשי של המוזיאון להסטוריה של הטבע ביוטה. הדינוזאורים המקורננים היוו קבוצה גדולה של אוכלי עשב גדולים בעלי ארבע רגליים שחיו בתום עידן הקריטקון (שהסתיים עם הכחדת הדינוזאורים ומינים רבים נוספים). מרבית החברים בקבוצה היו בעלי גולגלות ענקיות. קרן גדולה נמתחה מאפם, עוד קרניים נמתחו מעל כל עין, וכן ציצית גרמית מאחור.

המין החדש Nasutoceratops titusi הוסיף תכונות משלו ובהן אף בעל ממדי ענק יחסית לשאר חברי הקבוצה. גם הקרניים שיצאו מעל עיניו היו גדולו במיוחד. הציצית הגרמית של הדינוזאור החדש אינה עשויה מעיטורים משוכללים כגון ווים או קוצים, אלא פשוטה יחסית. משמעות השם Nasutoceratops היא "פנים מקורננות בעלות אף גדול". השם השני הוא לכבודו של אלן טיטוס, פליאונתולוג האתר ששימש שנים רבות כשותף מחקר.

עוד בהידען:

נמצאו שרידי רקמה רכה של טירנוזארוס רקס בן 68 מיליון שנה

מדענים הצליחו להפיק שרידים אורגניים מעוברי דינוזאורים

דינוזאור, קרוב של טי.רקס היה היצור הגדול ביותר שעטה נוצות

החלפת שיניים מהירה

הזאורופודים, הדינוזאורים הגדולים ביותר ברשומות המאובנים החליפו את שיניהם בתדירות גבוהה ובמהירות. דבר זה תרם להצלחה האבולוציונית שלהם. כך עולה ממחקר שפרסם פרופ' מייקל דה-אמיק מאוניברסיטת סטוני ברוק.

החוקרים גם מעלים השערה לפיה ההבדלים בקצב החלפת השינויים בקרב אוכלי העשב הענקיים איפשר להם גיוון בתזונה, דבר שאיפשר למינים רבים לחלוק את אותה סביבה במשך כמה מיליוני שנים.

הטי רקס היה טורף ולא אוכל נבלות

שן שנשכחה בגופו של דינוזאור צמחוני שחמק מהנשיכה של הטי רקס בזנבו היא ההוכחה החותכת לכך שהטי רקס הרגו בעצמם את טרפם. כך עולה ממחקר של אוניברסיטת קנזס. "טי רקס היה המפלצת מהסיוטים שלנו" אומר דייויד בורנהם, מומחה לבעלי חוליות במכון למגוון הביולוגי באוניברסיטת קנזס. "ואולם מאז הוא התגלה במונטנה וזכה לכינוי בראשית המאה ה-20, נסוב הויכוח האם אוכלי הבשר הגדולים הללו היו אוכלי נבלות או טורפים. ברור היה שאוכלי הבשר הללו ניזונו על דינוזאורים אחרים, אך האם אותם דינוזאורים היו חיים או מתים. עד כה לא מצאנו את ההוכחה לכך שהוא צד והרג".

כעת, בורהם שותף בצוות שחשף הוכחה פיסית ל"אקדח מעשן" לפיה טי רקס אכן היה טורף צייד ורוצח שחי בתצורת הסלעים בשם Hell Creek בדרום דקוטה. בורהם ועמיתיו גילו שן של טי רקס בתוך עמוד שדרה מאובן של הדרוזאור צמחוני שנראה כי שרד את המתקפה.

(צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עוד בהידען:

נמצאו שרידי רקמה רכה של טירנוזארוס רקס בן 68 מיליון שנה

מדענים הצליחו להפיק שרידים אורגניים מעוברי דינוזאורים

דינוזאור, קרוב של טי.רקס היה היצור הגדול ביותר שעטה נוצות

דינוזאורים עם דם חם

חוקרים מאוניברסיטת אדלהייד באוסטרליה מצאו עדות חדשה לכך שדינוזאורים היו בעלי דם חם כמו עופות ויונקים, ולא קרי דם כמו הזוחלים של ימינו, כפי שהיה מקובל לחשוב. במחקר שפורסם אתמול (ד')  טוען פרופ' רוג'ר סימור (Seymour) מביה"ס למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטה האוסטרלית כי דינוזאורים בעלי דם קר לא היו יכולים לשאת את כוח השרירים הנדרש לטרוף בעלי חיים אחרים ולהדיר את רגלי היונקים משליטה על כדור הארץ כפי שעשו במשך העידן המזוזואי שנמשך 180 מיליוני שנים, מלפני 245 מיליוני שנים ועד לפני 65 מיליוני שנים.

"מרבית מה שלמדנו על דינוזאורים הגיע ממאובנים, אך הויכוח האם ליצורים הללו היה דם חם או קר עדיין נמשך" אמר פרופ' סימור. אחת הטענות היתה שהדינוזאורים, כמו התנינים הגדולים מעלים את טמפרטורת הגוף למעל 30 מעלות באמצעות שכיבה בשמש ושומרים עליה בלילה פשוט כי הם גדולים וחילוף החומרים שלהם איטי. "הם טוענים שהדינוזאורים יכלו להנות מחום גוף גבוה בלי הצורך לייצר את החום בתאים שלהם באמצעות שריפת מזון כפי שעושים בעלי החיים חמי הדם."

במאמרו חישב סימור את כוח השרירים שעשויים לייצר דינוזאורים דמויי תנין בהשוואה לדינוזאורים דמויי יונקים בגודל דומה. לתנינים למשל יש מסת שריר המגיעה ל-50% מגופם והם נחשבים חזקים אך תנין מצוי במשקל 200 ק"ג יכול להפעיל כוח בעוצמה של 14% בלבד מעומת הכוח שיכול להפעיל יונק בגודל דומה.

דינוזאורים קרי דם, לא יכלו להתמודד בהצלחה כנגד דינוזאורים בעלי תכונות כמו של יונקים בעלי גודל דומה. ואולם הדינוזאורים שלטו ביבשה במהלך העידן המזוזואי ודחקו את היונקים של אותה תקופה לנישות. כך שהיתה חייבת להיות להם עוצמת שרירים וסיבולת גדולה יותר מאשר אילו היתה להם פיסיולוגיה הדומה לזו של הזוחלים בימינו".

צילום: רויטרס