שתף קטע נבחר
 

נמצא פתרון? "כבו את הסלולרי והניחו ליד הילד"

המדען הראשי במשרד התחבורה עד לאחרונה, משוכנע כי בידיו הפתרון הטוב ביותר למניעת שכחת ילדים ברכב. ובאותו זמן הוא מבטיח גם לשפר את הבטיחות בנהיגה

חוששים לשכוח את הילד במכונית? פשוט כבו את הטלפון הנייד, ושימו את המכשיר מאחור. כך ממליץ ד"ר אמיר זיו-אב, מי ששימש עד לאחרונה כמדען הראשי של משרד התחבורה, ועמד בראש ועדה בינמשרדית למניעת שכחת ילדים ברכב. בשיחה עם ynet אומר היום (ה') זיו-אב כי המלצתו תפתור שתי בעיות - היא גם תימנע מהורים מלשכוח את ילדיהם במכונית, וגם תצמצם את היסח הדעת שנגרם לנהגים כתוצאה משימוש בטלפון נייד.

 

"היום הורים נוהגים במכונית, ותוך כדי נסיעה עושים כל עבודה אפשרית באמצעות הטלפון הנייד", אומר זיו-אב. "זה לבדו גורם להערכתי לעשרות הרוגים, כתוצאה מתאונות שהסיבה להן היא היסח הדעת. כל מה שצריך לעשות הוא לכבות את הטלפון הנייד בזמן הנסיעה בבוקר לגן או לבית הספר, ולשים את המכשיר ליד מושב הילד מאחור. אף ילד לא ישכח יותר, וזה גם ימנע תאונות שנגרמות בגלל היסח דעת".

 

פעוטה שנשכחה השבוע פונתה לבית חולים אסף הרופא, ונפטרה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
פעוטה שנשכחה השבוע פונתה לבית חולים אסף הרופא, ונפטרה(צילום: מוטי קמחי)

 

דברי זיו-אב מגיעים לאחר שני מקרי מוות של תינוקות, שנשכחו בכלי רכב ונפטרו כתוצאה מהתייבשות ומכות חום. בכנס חירום שנערך ביום רביעי בכנסת, אמרה סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, כי הנחתה את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לערוך קמפיין הסברה בנושא. עוד אמרה חוטובלי כי משרד התחבורה יחל בחלוקת אבזר בטיחות ייעודי, שאמור להזכיר לנהג כי יש ילד במושב האחורי.

 

ד"ר זיו-אב אומר כי הוא מודע לכך שהצעתו צפויה להתקבל בקרב הציבור הרחב בביקורת ואולי אף ציניות. "אני מכיר את התגובות", הוא אומר ל-ynet. "אבל אנשים צריכים להבין מה עומד כאן על לשון המאזניים, ולשאול את עצמם האם זה יכול לפתור את הבעיה? הרי המרחק בין הבית לגן או בית הספר קצר, והנסיעה נמשכת דקות ספורות. אין כאן פגיעה בשגרת היומיום של ההורים".

 

המפסק שיציל ילדים בכלי רכב ציבורי?

הוועדה שבראשה עמד זיו-אב הגישה את מסקנותיה לכנסת לפני כשנה, והתמקדה בקידום ההסברה והחינוך בנושא. הוועדה התנגדה נמרצות להתקנת אמצעים שאינם מקוריים או כאלה שלא הורכבו על-ידי יבואני הרכב או מתקינים מורשים מטעמם. מערכות שכאלה, כך מסביר היום ד"ר זיו-אב, עלולות להשיג תוצאה הפוכה לזו הרצויה, שכן עצם התקנתם בצורה מאולתרת עשויה לפגוע באמינות המכוניות - ואף לגרום נזק למערכות בטיחותיות.  

 

רק בכלי רכב מסחריים וציבוריים, המשמשים להסעת ילדים, המליצה הוועדה לחייב התקנה של מערכת ייעודית, שאמורה למנוע מהנהגים מלשכוח ילדים. על-פי המלצת הוועדה, בכל כלי רכב ציבורי יותקן מפסק מיוחד בחלקו האחורי של תא הנוסעים. המפסק יימנע את כיבוי המנוע או סגירת הדלתות, עד שיילחץ עליו הנהג. כך למעשה יחוייב הנהג לבצע סריקה בכלי הרכב בתום כל נסיעה.

 

בעניין המלצת הוועדה לקיים הסברה ייעודית באמצעות הרשות לבטיחות, ראוי להזכיר ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה ל-ynet כי נפגשה בעבר עם רון מוסקוביץ', מנכ"ל הרשות, שהבהיר לה ייערך קמפיין הסברתי בנושא, שכן מדובר במקרים בודדים המסתיימים במוות, ואינם מצדיקים השקעה תקציבית. בתגובה לטענות אלה, אמר אתמול מוסקוביץ' ל-ynet כי "הרשות פועלת על-פי סדרי עדיפות ותוכנית רב-שנתית". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
כיסא תינוק שבו נשכחה השבוע פעוטה ביישוב דולב
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים