מבחן לאופני שטח יווניים: אידיאל VSR Comp
שחקן חדש ומפתיע בזירת האופניים המקומית - מותג "אידיאל" המיוצר ממש כאן באגן הים התיכון. המחיר סביר, ההנאה והתמורה ברמה גבוהה
בנקודת זמן כלשהי, עמוק בתוך מבחן האופניים הנוכחי, הבנתי עד כמה התגעגעתי לאופני "26 טובים. הטרנד העכשווי של אופני "29 ורצף אופני המבחן שהורכב כמעט כולו מאופניים גדולי-חישוק, השכיח ממני עד כמה מענגים יכולים להיות אופניים שנענים בחדווה לכל תזוזת ישבן.
והאופניים שהזכירו לי את זה מיוצרים על-ידי Ideal, מותג המיובא ארצה על-ידי חברת ר.ע.נ.נ, המפיצה אותם בינתיים דרך חנויות קיימות. ומה שבאמת מיוחד ביצרנית הזו, היא העובדה שמיקומה ביוון, ממש כאן. האופניים מיוצרים אצל מי שהחל דרכו כיבואן אופניים ואביזרים בשנות ה-20, ואשר 30 שנים מאוחר יותר החל אפילו לייצר. ומאמצע שנות ה-90, בעיקר אם היית ילד יווני, חלמת כנראה על אופני אידיאל, אשר הציעו ארסנל דגמים (ומחירים) רחב לכל שימוש. במקביל החלה גם הפריצה לחו"ל, ולקראת שנת 2000 שווקו אידיאל ב-20 מדינות בעולם. כיום הם מייצרים אופניים מתקפלים, אופני ילדים, אופניים עירוניים, אופני מסעות וכביש, ואופני הרים עם חישוקי "26 ו-"29.
למרות הפיתוי לקחת גרסת עילית לבחינה, התאפקנו וביקשנו את הגרסה בעלת המודעות החברתית המתקדמת - אופני שיכוך-מלא הנקראים VSR COMP. קיט האביזרים המקומי כולל: מעביר אחורי שימאנו XT, קראנק חלול, מושב סלה ד'איטליה, צמיגי שוואלבה על חישוקי אלומיניום כפולי-דופן ומתלים של סאן טור ו-RST. השלדה היוונית עשויה מאלומיניום 7005 (קל וקשיח מה-6000 המקובלת), עם זווית היגוי חדה יחסית. מבט מקרוב מגלה אי-דיוקים זעירים, למשל מדבקות שחיתוכן לא לגמרי מדויק, הלחמות שאינן מחרוזת מושלמת של נקודות מגע ועוד. אך בסך הכל הביצוע טוב למדי, ניתוב הכבלים נכון ורחוק מלכלוך, והמשקל הסופי (כולל קליטים של שימאנו) עומד על 14.4 ק"ג. מחיר התענוג: 4,400 שקלים.
אחת מנקודות החולשה של אופני-תקציב היא חוסר היכולת לבצע התאמה מדויקת של המתלים, בעיקר בשל פשטות הרכיבים. כאן זה לא המקרה, ואפשרויות הכיול לא נופלות מאלו של מתלי FOX היקרים הרבה יותר. הבולם האחורי רגיש אמנם ללחץ אוויר וישפיע מאד על ההתנהגות אם יהיה מנופח יותר או פחות מדי. כיול המזלג היה עניין פשוט יותר, וקלענו בול כבר בפעם הראשונה. כדאי לציין לשבח את קלות התפעול ואת המנוף המאפשר להקשיח את המזלג בכמה דרגות עד לנעילה. זה עובד, ומאד מורגש.
כבר ברכיבה הראשונה ציפתה לנו הפתעה. ה-VSR זריזים מאד, מורידים את הכוח לקרקע ביעילות ומאיצים מהר. התחושה מהאוכף היא כי האופניים קלים הרבה יותר מה-14 ק"ג שנמדדו, ולכך תורמת כמובן גם זווית ההיגוי החדה, הגורמת להם להיות כמעט תזזיתיים.
על שבילי השרון החוליים הצלחנו להגיע לקצב טוב ומהיר, עם המון הנאה מהקלילות בטיפוסים המעטים. אמבטיות חול עמוקות איתגרו את היציבות הכיוונית של הגלגל הקדמי. אבל זה הדבר היחד שאני יכול להלין עליו. תנוחת הרכיבה היא-XC קלאסית וקרבית - וכיף להכנס לקצב, לתת עבודה ולזלול קילומטרים.
קטע הבחינה הבא עבר בסינגלים סלעיים בסביבות החורשן, ובכוונה לא נגענו בלחץ האוויר בבולמים. התמורה הייתה אחיזה מדהימה של הגלגל הקדמי, בשילוב חלוקת משקל טובה ומזלג קדמי יעיל מאוד. מאחור המצב פחות מזהיר, והמתלה האחורי התקשה להצמיד את הגלגל לאבנים. בין העצים חדות ההיגוי הייתה פשוט תענוג ומעצורי הדיסק של שימאנו (M-486) עשו את העבודה כמצופה. בלי הפתעות ועם מינון, נשיכה ועוצמה כללית טובה. מפתיע היה לגלות כי דווקא בזינוקים גבוהים וחבטות חזקות, הבולם האחורי עבד נהדר. הוא בולע ומשכך נחיתות מגובה, וקשיחות השלדה עוזרת לשמור על קו ההתקדמות הרצוי גם אחרי נחיתה מרסקת עצמות.
אקורד הסיום הגיע בסינגל בארי, אחד האהובים עלינו. שילוב מנצח של מהירות ופיתולים, נופים והיסטוריה, טבע ואתגרי רכיבה. בקטעים הפתוחים אפשר היה לפתוח מבערים בזכות הקלילות ותנוחת הרכיבה, כשאנחנו סומכים על יכולת המתלים להתמודד עם כל מה שהסינגל הזה יודע לתת. בתוך הערוצים ובין העצים אפשר היה לבחור קו "גבוה" או להיצמד לתחתית, בדיוק בדרך, בקצב ובמקום שרצינו. הטיפוס של עשרת הקילומטרים בחזרה לחניון גילה "חורים" ביחסי ההעברה, בעיקר במעבר משלישי לרביעי בקסטה. מדי פעם נכשל המעביר האחורי - XT - בשילובים.
כלל האצבע לרוכבים חדשים אומר "אל תחסכו. קנו אופניים יקרים" וההגיון מאחרי זה הוא שאופניים יקרים יותר, מצויידים טוב יותר, ומאפשרים התאמה אישית נכונה ומדוייקת יותר מאופניים בסיסיים. החשיבות של זה היא בעיקר בטיחותית, ולא רק עניין של נוחות או פלצנות. אלא שה-VSR comp של אידיאל מרסקים את הכלל הזה, ומציעים כרגע אלטרנטיבה טובה מאוד, מבלי להתפשר בביצועים, לאופניים שעולים 10,000 שקל יותר. לטעמנו, קניה מעולה.
הכתבה באדיבות אתר שטח