שתף קטע נבחר
 

סקר: עורכים רשימה לסופר - אך לא נצמדים אליה

כמה מאיתנו נערכים לקנייה השבועית בסופר, איך משפיע מבול המבצעים על הקנייה, ומה הכי חשוב לנו כשעלינו להחליט איפה לקנות? סקר שערך ארגון פעמונים לפרויקט "משפחה בצמיחה" מעלה: אנחנו מתפתים מהר, אבל המודעות הצרכנית עלתה

 

86% מהצרכנים בישראל מכינים רשימה לפני קנייה בסופר - אך למעלה ממחצית לא נצמדים למה שמופיע בה. כך עולה מסקר שערך ארגון פעמונים, באמצעות מכון המחקר כלים שלובים, עבור פרויקט "משפחה בצמיחה" של ynet ובנק הפועלים. לדברי אוריאל לדרברג, מנכ"ל פעמונים, "המודעות הצרכנית עלתה - אך עדיין אפשר לחסוך עוד 20% מההוצאות".

 

 

מהסקר של ארגון פעמונים, המלמד התנהלות כלכלית נכונה, עולה כי רוב המשיבים עורכים רשימה עוד בטרם צאתם אל הקנייה, אך למעלה ממחציתם לא נצמדים אך ורק לאותה רשימה במהלך הקנייה עצמה. 86% ממשתתפי הסקר מעידים כי הם מכינים רשימה לפני עריכת הקניות בסופר. אולם 60% מהם מעידים כי חורגים ממנה ב-10%-20%.

 

מצד אחד, נדמה כי קל לשכנע אותנו לצרוך יותר: 69% מהמשיבים מעידים כי מבצעים משפיעים על הרגלי הקנייה שלהם ועל בחירתם היכן לערוך את הקניות. מתוכם 20% מציינים כי המבצעים מאוד משפיעים עליהם בבחירת רשת שיווק או חנות מזון.

 

מצד שני, כאשר נשאלו הנסקרים האם בעמידה בתור לקופה בסופר, כאשר ברור שהקנייה הסתיימה ורק נשאר להמתין בתור, הם מצרפים לעגלה "השלמות" ומבצעים הנמצאים ליד הקופות - ענו כמחצית מהמשיבים כי הם מצרפים השלמות לעתים רחוקות מאוד בלבד. ובכלל, 87% מכלל המדגם נוהגים לבצע "השלמות" לידה קופה בסופר לעתים רחוקות או רחוקות מאוד.

 

על השאלה מהם הקריטריונים החשובים ביותר מבחינתכם, כאשר אתם באים לבחור רשת שיווק או חנות לערוך בה את הקניות - 83% מהמשיבים בחרו את הקריטריון "מחירים זולים" כקריטריון החשוב להם ביותר. קריטריון "רוחב ההיצע" נבחר על ידי 37% מהמשיבים כקריטריון החשוב בבחירת רשת שיווק או חנות. הקריטריון הכי פחות חשוב שעולה מהסקר הוא "עומס בחנות", שנבחר רק על ידי 11% מהמשיבים.

 

מה הקריטריונים שמלווים אתכם במהלך הקניות? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מה הקריטריונים שמלווים אתכם במהלך הקניות?(צילום: shutterstock)

 

לא להתפתות למבצעים

"אין ספק שחל שינוי לטובה", אומר לדרברג בהתייחסו לנתוני הסקר. "המודעות הצרכנית גבוהה יותר מתמיד, והמשפחות לומדות להתנהל כלכלית בתבונה. יחד עם זאת, רק 11% מהמשיבים ענו שהם נצמדים אך ורק לרשימת הקניות שהוכנה בבית. 69% ענו שהמבצעים משפיעים על הרגלי הקנייה שלהם". לטענתו, "אם נחבר את המספרים, נמצא שאם המשפחות יתכננו נכון יותר את צעדיהן - הן יכולות לחסוך 20% מההוצאות".

 

לדרברג מפרט איך אפשר לשפר את המצב: "זה לא מספיק לבחור את המקום הכי זול, אלא גם לוודא שלא מתפתים למבצעים שאין בהם צורך. זה לא מספיק להכין רשימה בטרם הקנייה, אלא יש להיצמד אך ורק אליה - ההחלטה על הרכישה נעשית בבית ולא מול מדף המוצרים. התנהלות כלכלית נכונה מורכבת מתכנון מוקפד של צעדינו וניהול אחראי שבא לידי יישום בפועל. רק כך נוכל להבריא את משקי הבית בישראל".

 

קבלו כמה כללי ברזל בקנייה בסופר:

 

  • לפני שהולכים לסופר,בודקים את המזווה ואת המקרר ומכינים רשימה של מוצרים להם נזדקק לשבוע הקרוב. אם נרשום בכנות את כמות האוכל שנזרק בכל שבוע, נוכל גם להתאים את הקנייה לכמות הנצרכת.

 

  • בסופר נצמדים אך ורק לרשימה ולא מתפתים ל"מבצעים אטרקטיבים". נחריג את המבצעים על המוצרים שתכננו בכל מקרה לקנות, ואנו משוכנעים שלא נזרוק את הכמות שלקחנו רק בגלל שהיה מבצע.

 

  • לסופר מגיעים לא רעבים. בשעת רעב, הריחות, הטעמים והצבעים מביאים אותנו להעמיס את העגלה בחוסר איזון.

 

  • ככלל, עדיף להשאיר את הילדים בבית. אם כבר צירפתם אותם לקנייה, נצלו זאת לשיעור פרטי בחינוך פיננסי. הסבירו לילדכם איך משווים מחירים, מדוע אותו מוצר בעל שם אחר עולה יותר, המחישו להם היכן המבצעים כדאיים והיכן טומנים להם פח.

 

  • זכרו: מוצרים בגובה היד והעיניים תמיד יהיו יקרים מהמוצרים הממוקמים במדפים העליונים והתחתונים.

 

  • הגעתם לקופה? סיימתם את הקנייה! בשום אופן לא לעשות "השלמות" להפגת השעמום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
מכינים רשימה, לא נצמדים אליה - ומשלמים 20% יותר
צילום: דלית שחם
מומלצים