שתף קטע נבחר

השר כץ: נשבור את היבואנים, כמו את ועד הרכבת

שר התחבורה תקף בוועדת הכלכלה בחריפות יוצאת דופן את יבואני הרכב, והבטיח כי יחסל את שליטתם בענף, בדיוק כפי שחיסל את ועדי הרכבת והנמלים

יבואני הרכב עושים יד אחת עם יצרניות הרכב, ומונעים תחרות בשוק הרכב הישראלי. האשמה חמורה זו הועלתה היום (ב') על-ידי שר התחבורה, ישראל כץ, בדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין רפורמה שאמורה להגביר את התחרות בשוק הרכב. "הצלחתם (יבואני הרכב), ביחד עם היצרנים, לסכל את התחרות", אמר השר כץ ליו"ר איגוד יבואני הרכב, והוסיף: "עשרות שנים (היבואנים) מנעו תחרות. 15 משפחות שהצליחו, תוך העברות פנימיות, לשלוט במחזור של 30 מיליארד שקל בשנה".

 

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה, התחייב שר התחבורה לשנות את המצב, והבהיר לחברי הכנסת כי "גם ועד עובדי הרכבת חשב אותו דבר, ותראו לאן הם הגיעו. גם חברות התעופה חשבו אותו דבר, ותראו לאן הן הגיעו. גם עובדי הנמלים עוד חושבים אותו דבר, ונראה לאן הם יגיעו. וגם אתם (היבואנים) תגיעו לאותו מקום".

 

"15 משפחות שהצליחו לשלוט ב-30 מיליארד שקל" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
"15 משפחות שהצליחו לשלוט ב-30 מיליארד שקל"(צילום: רועי צוקרמן)

 

לפי שר התחבורה, הרפורמה שמקדם כעת משרדו תביא לירידת מחירים בכל ענפי שוק הרכב - החל ברכישה של מכוניות חדשות או משומשות, דרך רכישה של חלקי חילוף, ועד תחזוקה וטיפולים במוסכים. השר כץ הסביר בוועדת הכלכלה כי הורדת מחירים בשוק הרכב תשפר את יכולתם של מי שנמנים עם השכבות החלשות לרכוש מכוניות, ולתחזק אותן בצורה נאותה.

 

בהתייחסו לרווחיות בשוק הרכב, ציין השר כץ כי "יש מתח רווחים מאוד גבוה. (למשל) לחברות ליסינג מוכרים במחירים הרבה יותר נמוכים מאשר ללקוחות פרטיים. ההנחות מגיעות עד 25%, והשאלה היא האם הציבור הפרטי מסבסד את זה". השר הוסיף כי יש גורמים רבים המעוניינים לשמר את המצב כמות שהוא - חברות הליסינג עצמן, יבואני הרכב וגם הבנקים, שמעניקים מימון בהיקף של מיליארדי שקלים לחלק מחברות הליסינג.

 

"מי שקונה הרבה, מקבל הנחה"

יו"ר איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, ניסה לענות לחלק מהטענות שהעלה שר התחבורה. "מחיר הרכב (בישראל) נובע מהמס הגבוה", אמר אנוך ליו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן. "כשהמס יהיה כמו באירופה ובארה"ב, גם רמת המינוע (בישראל) תהיה דומה". לדברי אנוך, ההנחה הממוצעת לחברות הליסינג היא כ-15%, ואינה שונה מהמקובל במדינות אירופה או ארה"ב. "מי שקונה הרבה, מקבל הנחה", הבהיר אנוך, שגם התייחס למחזור המכירות בענף יבוא הרכב וציין כי כ-17 מיליארד שקלים מתוך כ-30 מיליארד נגבים כמסים על-ידי המדינה עצמה.  

 

יש לציין כי דו"ח שהכינה חברת ייעוץ עבור משרד האוצר, ומסקנותיו פורסמו כבר לפני כשנה, הצביע על מצב שונה משמעותית מזה שתיאר היום שר התחבורה. חברת הייעוץ מצאה כי אין כשלים מהותיים בתחרותיות בענפי יבוא הרכב והליסינג, ולמעשה בשנים האחרונות ניכרת התגברות בתחרות. עוד עולה מהדו"ח כי מחירי המכוניות בישראל, בניכוי מרכיב המס - שמגיע לכמחצית מהמחיר לצרכן - אינו שונה משמעותית מהמקובל בעולם.

 

חלק מההמלצות של חברת הייעוץ מיושמות במסגרת הרפורמה שמקדם כעת משרד התחבורה, באמצעות הצעת חוק הנקרא "חוק רישוי שירותים לרכב". הצעת החוק כבר אושרה בממשלה ובקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ובחודשים הקרובים תכין אותה ועדת הכלכלה לאישור בקריאות שנייה ושלישית. עיקר הביקורת נגדה מופנית בעניין הסמכויות המוקנות לשר התחבורה, שהוגדרו על-ידי בכירים בשוק הרכב כחריגות ובלתי-מידתיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים