עירומים בפירנצה: תשוקות, יצרים ואהבות אסורות
מה חשב מיכלאנג'לו כשפיסל את גופו העירום של דוד? מה עובר בראש התיירים כשהם נתקלים בפסלים של נשים מעורטלות? מנחם גנץ ויתר על השופינג ויצא לסיור לא שגרתי בעקבות פירנצה הארוטית
יש מי שיעדיף לסייר בפירנצה הקלאסית או לקחת סיור למוקדי החיים היהודיים שבה, ויש מי שיעדיף להיחשף לפירנצה הארוטית, מלאת התשוקות, היצרים, הנקמות והאהבות האסורות. סיור חדש שנפתח לאחרונה בעיר עוסק בדיוק בנושא הזה ומגיע לשיאו בהתגודדות סקרנית סביב הפסל דוד של מיכלאנג'לו.
- יוצאים לחופשה בחו"ל? לא לפני שתיכנסו אל המדריך העולמי של ynet
מדובר באחת היצירות המפורסמות ביותר מתקופת הרנסנס, שגם היום, למעלה מ־500 שנה לאחר שנוצרה, מצליחה לסובב ראשים ולהרטיט לבבות של אלפי מבקרים ביום. מה כל כך מסעיר בסיור אמנותי סביב פסל? התשובה נעוצה באיבר מינו של מלך ישראל.
בניגוד למקורות, בחר מיכלאנג'לו להציג את דוד ערל ולא נימול. יתרה מזו, הוא בחר להעניק לו איבר מין קטן מידות. הפסל המקורי הממוקם במוזיאון האקדמיה בעיר מעלה סימני שאלה נוספים בנוגע לפרופורציות. בניגוד לאיבר מינו, ראשו וכף ידו של דוד גדולים במיוחד. לכל אלו אין מענה חד משמעי ודאי. ייתכן שמיכלאנג'לו רצה שהמתבונן, שנמצא מתחתיו של הפסל, יקבל פרופורציות מדויקות ולכן הגדיל את ראשו.
האצבעות ננעצות בבשר
ליאור אביב, מדריך טיולים מוסמך ומורשה בפירנצה, בוגר תואר שני בתולדות האמנות ומי שהגה את רעיון הסיור הייחודי, מעניק את תמצית
ההסברים למסיירים איתו ברחובות פירנצה. "ההתייחסות למקום שבו היה צריך לעמוד הפסל מלכתחילה והתקופה שבה נעשה והזרם האמנותי אליו הוא שייך יכולים לקרב אותנו למענה אפשרי," הוא
אומר ומעביר אותנו למוקד אמנותי אחר בעיר - לוג'יה דיי לאנצי.
זאת אחת הכיכרות המרכזיות בפירנצה, שם מוצגים פסלי גברים חסונים ועירומים ונשים מעורטלות בחלקן. את המבט הוא מפנה לפסל המכונה "חטיפת הסבינות" המתאר כיצד הרומאים, בהיעדר נשים, נאלצו לשכר את בני השבט השכן ולחטוף את נשותיהם כדי להבטיח המשכיות. כל הדרמה הזאת מתוארת בפסל.
"בבסיס הפסל נמצא הגבר ,'סביני'ה שידו מורמת והוא מכסה ומגונן על עצמו מפני המתרחש מעליו," מסביר ליאור. "מעליו גבר שנראה ,'רומאי'כ בעל גוף אתלטי, רגליים שריריות להפליא בתנוחת פיסוק שמייצבות את עמידתו, וכך הוא מכניע את זה שתחתיו. בתנועה סיבובית הוא לופת בזרועותיו השריריות את גופה העירום של ,'סבינה'ה אשר נצמדת בדרך זו בעוצמה לגופו שלו."
ליאור הקדיש שעות נוספות ללימוד הפסל הדרמטי. "ניתן להבחין באופן שבו האצבעות ננעצות בבשר אחוריה, כשקשה לתפוס שכל זה אינו אלא גוש שיש שטופל בכישרון המופלא של האמן. בידו השמאלית הוא ספק אוחז ספק חופן את כתפה ברכות נחושה, כשהכל מעצים את תחושת האלימות והתשוקה שלו כלפי האישה.
היא, אשר נמצאת בקצה המשולש, מפתלת את גופה העירום ושולחת את ידיה העדינות מעלה והצידה. התנועה הזו חושפת בפני הצופה את החזה שלה בעל הפטמות הזקורות ואת הטבור שמדגיש את רוך בטנה. משם, דרך האגן המתפתל, המבט עובר מטה לעבר רגליה המשוכלות, שעדינותן עומדת בניגוד מוחלט לגוף ."'רומאי'ה למסיירים הוא מעניק נקודות למחשבה: "מי יודע מה באמת 'עבר לאמן בראש' כאשר החליט לתאר את שני הגברים שבתחתית הפסל ואת האישה שמעליהם"?
- יצאתי לפסק זמן בין יקומים מקבילים בשלכת של טנסי
- 589 דולר לכריסמס בפראג: בדקנו אילו חבילות נופש לחג המולד נותרו על המדף
- "ישבנו בהוסטל בקולומביה ופתאום מישהו צעק !Free Palestine" – מדריך למטיילים במלחמה
- זאת המדינה האהובה עליי באירופה הקלאסית - והיא לא מפסיקה להפתיע
- אגמים, טרקים ואוכל טעים וזול: ביקרנו במדינה מפתיעה באירופה
ליאור מזמין אותנו לחצות את הכיכר ולהיכנס, לאחר תיאום מראש, לגלריה אופיצי, אחד המוזיאונים המפורסמים והחשובים בעולם. המבקרים הרבים שבה נוהרים לראות את יצירותיהם של בוטיצ'לי, לאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו, רפאל וגדולים אחרים. אך מעבר לאלה, במסדרונות הגלריה נראים פסלים רבים ומרשימים מתקופת רומא העתיקה.
ביניהם אפשר למצוא גם את דיוקן הקיסר אדריאנוס, שאת פניו מעטר זקן שמדגיש את דמות הקיסר הפילוסוף. לצידו נמצאת דמות גבר צעיר בשם אנטינואוס. פניו הנאים מוטים קלות לשמאלו, שיער ראשו גלי ומכסה את מצחו ואת עורפו, עיניו מביטות לעבר האינסוף, שפתיו בשרניות מעט וכתפיו וחזהו האתלטיים חשופים.
מספרים שיום אחד שטו להם אדריאנוס ואנטינואוס בנילוס ואז לפתע, מסיבה שעד היום אינה ברורה, אנטינואוס הנער נפל לנהר אל מותו. אדריאנוס, ביגונו הרב, הורה להפיץ את דמות האהוב בכל רחבי האימפריה. בכך, ועל ידי בניית אתרים לכבודו ועל שמו, ביקש הקיסר הרומי להנציח את דמותו של אהובו הצעיר שנשאר יפה וצעיר לנצח.
אהבה בסמטה
מימי האימפריה לסמטה צרה שבה על פי המסורת התאהב עד כלות מחיה השפה האיטלקית דנטה אליגיירי, כשהיה בן תשע בלבד, בילדה צעירה ממנו, באטריצ'ה. מה שנראה תחילה אולי כאהבת ילדות, הפך במרוצת השנים לאהבה גדולה, לפחות מצד דנ־ טה. למרות שאהבה זו מעולם לא מומשה (באטריצ'ה נישאה לאיש אחר ומתה בעודה צעירה מאוד, ואילו נישואיו של דנטה עלו על שרטון,( הוא עדיין דבק בפנטזיה.
מה שלא התאפשר עוד בחייו, דאג דנטה לממש באחת היצירות החשובות בעולם המערבי, "הקומדיה האלוהית." ביצירה זו הוא עובר בין שלושה מדורים, "הגיהינום," "כור המצרף" ו"גן עדן," וכאשר הוא מגיע לבסוף ל"גן עדן," הוא פוגש את אהבתו הבלתי ממומשת.
כיום, באותו מבנה עתיק, בכנסייה פשוטה וחמורת מראה בשם סנטה מרגריטה דיי צ'רקי, ממוקם - לפי המסורת לפחות - קבר באטריצ'ה. בסמוך אליו ניתן למצוא סל נצרים המכיל פתקים של נאהבים ונאהבות, נעזבים ונעזבות, ואולי גם של מקווים ומקוות. אלה מעלים תחינות בפני זאת שלא זכתה לממש את אהבתה, בתקווה שלפחות את זו שלהם תעזור לקיים.
המסע של ליאור ברחבי פירנצה נמשך אל יצירות אמנות נוספות שמציגות בגידות היסטוריות ואהבות נועזות, ומזכירות כי לכל פסל ופסל בפירנצה סיפור היסטורי אקטואלי וארוטי גם היום. לכל מי שנופש בחו"ל הוא עבורו יותר משופינג ובילויים - מומלץ לשבור את השגרה עם הצצה על פירנצה מזוית אחרת ומקורית.