שתף קטע נבחר
 

כץ הבטיח לטפל ביבואנים? ולא בפעם הראשונה

דבריו החריפים של שר התחבורה, המאיים לשבור את היבואנים כמו את ועד הרכבת, בדרך לשיפור התחרותיות והוזלת מחיר המכוניות, הזכירו הבטחות דומות בעבר הרחוק. ומה קרה מאז?

תחרות בשוק הרכב - מה קרה עם הבטחות קודמות של שר התחבורה להורדת מחירים וחסכון לצרכנים? ועדת הכלכלה ערכה דיון ראשון בעניין רפורמה חדשה, שאמורה להגביר את התחרות בשוק הרכב. שר התחבורה, ישראל כץ, איים כי גורל יבואני הרכב יהיה דומה לזה של ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי, והבטיח הוזלת מכוניות וירידה במחירי האחזקה.

 

  • השר כץ: נשבור את היבואנים, כמו את ועד הרכבת

 

אלא שזו לא פעם ראשונה שבה השר מבטיח זאת. "בעוד כמה שנים, כאשר נסתכל אחורה, נגיד - הנה, כאן היתה הנקודה שהביאה למפנה". כך בדיוק הבטיח השר כץ לפני שלוש שנים וחצי, בעקבות אישור רפורמה קודמת בשוק הרכב. במשרדו מיהרו להבטיח כי הצרכנים יחסכו עד כ-1.2 מיליארד שקלים בשנה. "מדובר בחיסכון הנובע מהצמצום ברווחי היבואנים", הצהיר אז השר. במשרד התחבורה גם העריכו כי מספר יבואני הרכב בישראל יוכפל, ויגיע לכ-50.

 

ומה קרה מאז? ynet חזר לכמה מההבטחות, ובדק מה עלה בגורלן.

 

משרד התחבורה הבטיח - חיסכון של עד 1.2 מיליארד שקלים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
משרד התחבורה הבטיח - חיסכון של עד 1.2 מיליארד שקלים(צילום: רועי צוקרמן)

 

"היבואנים הקיימים יתחילו להתחרות"

הרפורמה ב-2010 אמורה הייתה להגביר את התחרות באמצעות שיווק של מותג אחד על-ידי יבואנים מתחרים ("יבוא מקביל"). זאת, בניגוד למצב הקיים, שבו לכל מותג יש יבואן אחד. "ברגע שזאת תהיה המציאות, חלק מחברות הליסינג, שאני יודע שמקיימות כבר מגעים עם כל מיני גורמים בחוץ לארץ, גם הן ייכנסו לתחרות", הסביר אז השר. "גם חלק מהיבואנים הקיימים יתחילו להתחרות זה בזה - אם יבואן מביא דגם אחד, הוא יתחרה גם על הדגם האחר".

 

בפועל, דבר מכל ההבטחות לא התממש. רק יבואן חדש אחד החל לפעול מאז 2010, והוא אינו מהווה תחרות של ממש ליבואן הוותיק - חברת "איילון מוטורס" מייבאת דגמי פורד, אך היקפי פעילותה עד כה זניחים בלבד. בדיון שנערך אתמול בוועדת הכלכלה האשים השר כץ את היבואנים הוותיקים בכשלון הרפורמה. "הצלחתם (יבואני הרכב), ביחד עם היצרנים, לסכל את התחרות", אמר השר לנציגי איגוד יבואני הרכב.

 

טענות דומות העלה המשרד כבר לפני שנתיים וחצי. המשרד הודיע אז כי "המנכ"ל מבקש מהממונה על ההגבלים העסקיים לבדוק חשדות כי גורמים שונים הקשורים ליבואני הרכב פועלים למניעת פתיחת ענף הרכב ליזמים חדשים". במכתב ששלח לממונה, הסביר המנכ"ל כי למשרדו פנו יזמים שניסו לייבא מכוניות ממפיצים באירופה וארה"ב - "אך נתקלו בחסמים". אלא שמאז פניית המנכ"ל לא ננקטה כל פעולה נוספת, וגם לא נמצאה עדות לכך שיבואנים פעלו בניגוד לחוק.

 

ומה קרה למחירי המכוניות?

ומה עם מחירי המכוניות? על-פי דו"ח שהכינה חברת ייעוץ עבור משרד האוצר, ב-2012 נרשמה ירידה משמעותית במחירי מכוניות חדשות. אם כן, הרפורמה של משרד התחבורה הצליחה לכל הפחות להוזיל את המכוניות? ממש לא. על-פי אותו דו"ח, הסיבה עיקרית לירידת המחירים פשוטה מאוד - רפורמת מיסוי מ-2009, שהביאה להפחתת מס הקנייה למכוניות שפולטות זיהום מועט, ותחילת שיווקן של מכוניות קטנות וחסכוניות במחירים של כ-60 עד 70 אלף שקלים.

 

אלא שגם אחרי ירידת המחירים, המכוניות בישראל יקרות משמעותיות מהמקובל במדינות אירופה או ארה"ב. ומה הסיבה לכך? שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות, גם לאחר ההפחתה במסגרת רפורמת "מיסוי ירוק", נשאר גבוה מהנהוג במרבית מדינות המערב. על-פי הדו"ח שהוכן עבור משרד האוצר, אם בוחנים את מחירי המכוניות בניכוי השפעת המס, המחירים בישראל אינם גבוהים באופן יוצא דופן.

 

בדיון שערכה אתמול (ב') ועדת הכלכלה, התייחס השר כץ לעניין המיסוי ואמר כי "המיסוי גבוה מדי, ואני מקווה שהוא ירד, אבל יש מתח רווחים מאוד גבוה (ליבואנים, ש.ה)". חברת הייעוץ שבחנה את שוק הרכב הגיעה למסקנות שונות לחלוטין. בדו"ח שהגישה החברה, נקבע כי שיעורי הרווח של יבואני הרכב בישראל אינם חריגים בהשוואה לנהוג בעולם. אז האם הכל טוב ונעים בשוק הרכב הישראלי?

 

גם יבואני הרכב אינם טוענים כי התחרות בשוק מושלמת. בין השאר, מצאה חברת הייעוץ כי אחד העיוותים העיקריים בתחום נגרם כתוצאה מכוחן הרב של חברות הליסינג, שמשפיעות ישירות על מחירי המכוניות בחלק מהקטגוריות (ובעיקר - משפחתיות). אם כן, מה מעכב את התחרות? כלכלנים בכירים ופקידים במשרדי התחבורה והאוצר מסכימים כי שיעור המס הגבוה הוא לא רק גורם עיקרי למחירי המכוניות הגבוהים, אלא מהווה גם חסם משמעותי בפני הגברת התחרות.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נועם מושקוביץ
שר התחבורה: "הנקודה שהביאה למפנה"
צילום: נועם מושקוביץ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים