הנתיב מהיר אבל מתייקר - עד 85 שקלים לנסיעה
רוצים לדלג על הפקק הענק בכניסה הדרומית לנתיבי איילון? מהיום תשלמו הרבה יותר על נסיעה של 13 ק"מ. חברת הנתיב המהיר: "מחיר המקסימום לנסיעה נקבע על 104 שקלים, אבל החלטנו להגבילו ל-85 שקלים בלבד"
הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב נהיה צפוף, והאגרה מתייקרת. הזכיינית המפעילה את הנתיב מודיעה כי החל מהיום (ה') תתייקר האגרה המרבית שהיא גובה מנהגים, מ-75 ל-85 שקלים. על-פי תקנות משרד התחבורה, ייקור האגרה יאושר "אם נוצר גודש תנועה בנתיב המהיר, המחייב אישור סכום גבוה יותר לשם מניעת האטה משמעותית". בזכיינית מציינים כי האגרה הממוצעת בשעות העומס - בין 06:00 ו-10:00 - היא 28 שקלים.
האגרה הנגבית בנתיב המהיר שונה מזו שגובים בכבישי האגרה האחרים בישראל, כביש 6 ומנהרות הכרמל. בכבישים אלה האגרה נקבעת לפי מחירים קבועים מראש לכל קטע, ואילו בנתיב המהיר מונהגת "אגרה דינמית" - התשלום משתנה בהתאם לכמה משתנים, כמו מהירות הנסיעה ומספר כלי הרכב בנתיב. ככל שנכנסות לנתיב יותר מכוניות פרטיות, כך מתייקרת האגרה. הייקור נועד למנוע האטה במהירות הנסיעה של אוטובוסים, שעושים שימוש בנתיב ללא תשלום.
הנתיב המהיר - התקלות שבדרך
- נתיב נעלם: מי אישר להפקיע נתיב בכניסה לת"א?
- המבקר על הנתיב המהיר: תכנון לקוי ופגיעה בנהגים
- נתיב האגרה: כנראה מהיר, אבל לא ממש חכם
ראוי להזכיר כי כאשר הועברו לאישור הכנסת התקנות לפיהן פועל הנתיב המהיר, סירבו במשרד התחבורה לכלול בהן את המחיר המרבי שיותר לזכיינית לגבות מנהגים. כאשר נשאלה בכירה בלשכה המשפטית במשרד מה יהיה המחיר המרבי של האגרה, ענתה בפשטות - "כמה שצריך כדי שאנשים לא ייכנסו לכביש כשהוא מלא".
"הדבר גרם לצוואר בקבוק"
על-פי דו"ח שפרסם מבקר המדינה במאי 2012, פרויקט הנתיב המהיר התאפיין בתכנון לקוי, חוסר תיאום ופגיעה בנהגים בנתיבי איילון. בין היתר נחשף כי הפרויקט עלול לפגוע בעתיד בהקמת מסילת רכבת רביעית בפרוזדור איילון, שכן עלות הקמת מסילה שכזו תדרוש מהמדינה להשקיע סכומי עתק לצורך הסטת הנתיב המהיר.
עוד הזכיר המבקר כי "כדי לפנות מקום לסלילת 100 המטרים האחרונים של הנתיב המהיר, צומצמו שלושת הנתיבים של כביש מס' 1 לשניים, והדבר גרם לצוואר בקבוק" - בעיה מוכרת היטב גם כיום, למרות עבודות הרחבה שנעשו במקום. אגב, באתר הזכיינית מובהר כי הטענה לפיה לטובת הנתיב המהיר הופקע נתיב מכביש 1 הינה "לחלוטין לא נכונה. הנתיב המהיר נסלל בנוסף לשלושה נתיבי כביש 1, ולא על חשבון שום מסלול".
המבקר הזכיר גם את אחת הנקודות היותר-תמוהות בפרויקט - אי-שילוב רכבת ישראל בפרויקט. "אחד הרכיבים העיקריים בפרויקט, עוד מתחילתו, היה תחנת הרכבת שתוכננה להיבנות". עם זאת, כך המבקר, "למרות התכנון, הקמת התחנה במתחם לא נכללה במסמכי המכרז, מאחר שכבר פועלות בקרבת מקום שתי תחנות רכבת - תחנת כפר חב"ד ותחנת נתב"ג" - שתי תחנות שאינן משרתות את משתמשי בנתיב המהיר.
המבקר מציין כי בכך נפגע פיתוח התחבורה הציבורית במקום. "הקמת התחנה הייתה עשויה להגדיל את הביקוש לנסיעה ברכבת מצד אלו שלא ירצו לשלם 'אגרת גודש' ומצד אלו שהגיעו ללא רכב", מסביר המבקר. "מכאן, שהקמתה של תחנת רכבת הייתה מאפשרת לשפר את שירותי התחבורה הניתנים לציבור"