מה מכניסים לעגלה? המשפחות יוצאות לקניות
במסגרת פרויקט "משפחה בצמיחה" יצאנו לקניות בסופר עם בני משפחת אליה-משה ממושב שחר ועם בני הזוג שלו מנס ציונה. בדקנו מי נאמן למותגים, מי מחפש מבצעים ומי מצליח לחסוך
בני משפחת אליה-משה ממושב שחר לא נאמנים למותגים כמעט אף פעם, מחפשים מבצעים וקונים שקיות חלב במקום קרטונים. רק דבר אחד חסר כדי להעניק למשפחה את התואר "קניינית מצטיינת".
בני משפחת שלו מנס ציונה מקפידים על קניות בסופר בלי הילדים, אבל גם זה לא עוזר להם להימנע מפיתויים וממוצרים ממותגים יקרים - והחשבון בקופה נראה בהתאם. במסגרת פרויקט "משפחה בצמיחה" של ynet ובנק הפועלים, יצאנו לקניות בסופר.
משפחת אליה-משה, מושב שחר
ההוצאה החודשית בסעיף סופרמרקט: 1,500 שקל.
איפה קונים: רמי לוי בצומת קסטינה, עם השלמות בצרכנייה ובמאפייה.
כמה אוכל זורקים: מעט.
מי אחראי על הקניות: ראובן והילדים. לעתים סיון מתלווה.
משפחת אליה-משה יוצאת לקניות הסופר השבועיות בהרכב מלא. אבא ראובן, אמא סיון והבנים אדיר (5.5) ונאור (3). אני פוגשת אותם בכניסה לסניף של רשת רמי לוי בצומת קסטינה, סמוך למושב שחר שבו הם מתגוררים.
הילדים הנרגשים - הם חשים מיד שמדובר בקנייה לא שגרתית - לוקחים חלק פעיל. כמו לכל הילדים, גם להם יש "הצעות" מה כדאי לקנות. לשבחם של הוריהם ייאמר כי לא רק שאינם מניחים לילדים להכתיב או לנפח את הסל, ולא רק שאינם מאבדים את שלוותם לאורך כל המסלול בסופרמרקט שנמשך למעלה משעה, הם מצליחים לרתום את הקטנים לפרויקט הקנייה.
הם מניחים לילדים למלא את שקיות הירקות, תוך שהם עוקבים אחרי איכות הירקות שמכניסים פנימה, וגם אחרי הכמויות. "קנינו 10 עגבניות. זה נראה הרבה, אבל המחיר של העגבניות הוא רק 1.99 שקלים לקילו, וכולנו צרכני ירקות ועגבניות גדולים. יש שתי עגבניות כל ערב בסלט", מסביר ראובן.
עגלת הסופרמרקט של משפחת אליה-משה עתירה במוצרים בסיסיים: ירקות, פירות, קמח, סוכר, שמן. ניכר שלמרות שמדובר בזוג היי-טקיסטים, במשפחה הזאת מחבבים ומרבים להכין אוכל בבית.
ראובן הוא זה שאחראי על חידוש מלאי המזון המשפחתי, וגם על הבישולים. "המחשבה שאולי פריט מסוים עומד להיגמר גורמת לי לסטות מהרשימה המקורית, ואני מתפתה לקנות רכיבים יקרים יחסית למתכונים", הוא מודה. כשסיון מתלווה אליו לקניות, סעיף חריגה זה מתמתן. "שלא כמו ראובן, אני הולכת ישר לפי הרשימה", היא אומרת.
עכשיו אנחנו חוזרים לרשימה המקורית. במקרר החלב ראובן רוכש 3 שקיות חלב, ולא חלב בקרטונים. "למה לשלם יותר? קנו מתקן פלסטיק ב-10 שקלים", הוא אומר. "אפשר גם לקנות בקבוק זכוכית ולמזוג לתוכו את החלב מהשקית. תקבלו על השולחן טעם של פעם".
גבינות צהובות הוא קונה במעדנייה במשקל. צודק, גבינת עמק פירורים הוא רוכש במעדנייה, במחיר של 43.99 שקלים לקילו. גבינה מקבילה ארוזה עולה 32.62 שקלים לחצי ק"ג, כלומר 48% יותר. "אבל לא תמיד המעדנייה משתלמת", הוא מדגיש, "בתקופות של מבצעים, הקנייה של הגבינה הארוזה מהמדף משתלמת יותר". את העוף קנה קפוא דווקא. "אם הייתי מבשל לשבת הייתי קונה טרי, אבל השבת אנחנו מתארחים ואין סיבה לשלם מחיר גבוה יותר".
חלק גדול מאוד מהמוצרים הארוזים נקנים במבצעים. "אנחנו לא נאמנים למותגים כמעט אף פעם. ילדים לא מבחינים בין פסטה ממותגת לבין פסטה זולה של מותג פרטי", הוא מסביר. בנקניקיות הם הופכים את כל המקרר כדי למצוא נקניקיות ספציפיות במבצע מפתה במיוחד. הם גם מממשים קופונים.
הבחירה בסניף הזה כיעד הקניות המשפחתי נעשתה אחרי מחקר שווקים. "עשיתי השוואות מחירים רבות והגעתי למסקנה שכאן הכי משתלם", אומר ראובן. הוא אמנם חבר מועדון שופרסל, אבל משתמש אך ורק בקופונים שלהם. כך למשל, אחרי שבדק את מחיר השמן ברמי לוי, החליט שקופון בסניף "שופרסל דיל" בדרך מהעבודה יניב שמן במחיר טוב יותר.
בסלולרי שלו יש אפילו תא "קניות" עם אפליקציה של השוואת המחירים בזאפ. לא פעם, במהלך קנייה, הוא בודק מחירים מול האפליקציה. המשפחה גם בודקת את החשבון בקופה. כך, לדוגמא, גילו לאחרונה ששילמו 70 שקל על חבילת נקניקיות. התברר שלחבילה הוצמדה בטעות מדבקת מחיר של צלעות כבש. "חזרתי לסניף וזיכו אותי" משחזר ראובן.
אבל גם למשפחה המחושבת הזאת יש פיתויים, והם מחכים באגף דגני הבוקר. סיון מעדיפה את המותגים היקרים יחסית. היא לא מוכנה לוותר. כך, למשל, היא כמעט נופלת בפח ברכישת שני מארזי "צ'יריוס האני נאט" במשקל 615 גרם, ולא שמה לב שהמבצע האטרקטיבי (שניים ב-30 שקל) חל על אריזות עד 500 גרם בלבד.
ההפתעה הפחות נעימה, בכל הנוגע לתקציב, מחכה לי אחרי שיוצאים מהסופר. מתברר שאת הקנייה מסיימת המשפחה כמעט כל שבוע בבילוי ב"קפה ג'ו" שבמתחם קסטינה - הוצאה של 100 שקל כל פעם. איך שלא נסתכל על זה, מדובר בתוספת חודשית של 300-400 שקל. "אנחנו עושים זאת כדי לצאת מהשגרה של אוכל בבית. מאמינים ב'ביחד', לשבת לדבר איך עבר השבוע", מסביר ראובן. אם שואלים אותי, למשפחה עדיף לצמצם את התדירות של הבילוי, מפעם בשבוע לפעם בשבועיים, למשל.
בשורה התחתונה: בגדול יכולים ראובן וסיון לטפוח לעצמם על השכם בכל הנוגע לקניות בסופרמרקט. מדובר בצרכנים נבונים, שזקוקים למקצה שיפורים קל כדי להפוך לצרכני סופרמרקט מושלמים. לפי התרשמותי הם יעשו זאת בכבוד.
עצות לשיפור: לקצץ בביקורים בבית קפה אחרי הסופר. לעקוב אחרי זריקת מוצרים, כדי לסייע לצמצום בקניות. במוצרי ניקיון להשוות גם את ריכוזי החומרים הפעילים. לשתף יותר את סיון בקניות.
משפחת שלו, נס ציונה
ההוצאה החודשית בסעיף סופרמרקט: יותר מ-2,500 שקל.
איפה קונים: רוב הקניות בסופר ברקת. ירקות אצל הירקן, בשר בשופרסל דיל.
כמה אוכל זורקים: אין להם מושג.
מי אחראי על הקניות: שלומי ורחלי.
שלומי ורחלי שלו מקפידים לצאת לקניות ללא 3 הילדים, וכך גם הגיעו למפגש שלנו בסופר ברקת בנס ציונה. המקום, שנבחר בזכות נוחיות ההגעה והמחירים הנמוכים, לטענת בני הזוג, הוא רק אחד מ-3 התחנות שבהם עורכת המשפחה את קניותיה. ירקות מקפידה רחלי לקנות אצל הירקן השכונתי, "בגלל האיכות", ובשר בסניף שופרסל דיל.
לזכותו של סופר ברקת ייאמר שאיננו גדול מדי יחסית לעולם חנויות הדיסקאונט - מה שממזער פיתויים, לפחות בתיאוריה. בפועל, למרות שהיו מצוידים ברשימת קניות, ניכר היה שהם לא תמיד הולכים בעקבותיה. הם גם לא בודקים חשבון, ודקה אחרי הקנייה רחלי לא זוכרת מחירים. הם יודעים כמה הם מוציאים בסופר, אבל אין להם מושג כמה הם מוציאים על הירקות והבשר. חבל, כי רק ידע יסייע לקצץ בהוצאות.
שלומי טוען שהוא מקפיד לצאת לקניות אחרי ארוחה, אבל מסוגל לחרוג מהרשימה שמכינה לו רחלי. "דברים שתופסים את העין, בעיקר כשבא לי משהו מתוק", הוא אומר. לרחלי יש חולשה אחרת. "אני יכולה לבלות שעות באזורי השמפו, חומרי הניקוי, הסבון לגוף. בגלל זה שלומי לא יוצא איתי לקניות", היא מודה.
גם בקנייה שעורכת המשפחה במסגרת פרויקט "משפחה בצמיחה" מתגלים הוויכוחים בין בני הזוג באגף השמפו. איזה סוג לקנות? מה לקנות לילדים? כל אחד מבני המשפחה מקבל שמפו משלו, אם כי גם המבצעים נלקחים בחשבון. אני מציעה לרחלי לבחון את הריח במבחן תפוגה ביתי. כמה זמן באמת, לדוגמא, מחזיק הריח של המרכך אחרי הכביסה כשהבגדים בארון? אולי כדאי לרכוש מבשם לארון, כדי שתוכל לצרוך את מרכך הכביסה הזול ביותר.
למשפחת שלו יש גם נטייה להתביית על מותגים, התנהלות שמוסיפה גם היא לניפוח חשבון הסופרמרקט. "באבקות כביסה אני קונה אריאל וקולון. אני יודעת שאלה אבקות יקרות, אבל הן מטפלות טוב יותר בכתמים ויש להן ריח טוב יותר ולא מעניין אותי המחיר", מצהירה רחלי. התופעה חוזרת על עצמה גם באזור החטיפים. החטיפים הממותגים, היקרים, מושלכים לעגלה ללא היסוס. הם מיועדים לילדים, למרות שאולי יסכימו להתפשר על מותגים זולים יותר.
את ה"קוקה קולה" לסוף השבוע המשפחה לא תחליף באלטרנטיבה זולה יותר של המתחרים, "בגלל הטעם". אם כבר צורכים מיצים ממותקים, הם הולכים על פריגת, למרות שהאלטרנטיבה שמציע השכן "ג'אמפ" זולה יותר. בעקבות הקנייה שלנו, רחלי אומרת שתבחן ברצינות רבה יותר מעבר ממותגים יקרים לזולים יותר. ראשון על הכוונת: החטיפים. פריט שנצרך אצלם בכמויות, בקיץ בעיקר אבל גם בשאר ימות השנה.
את מוצרי החלב והגבינות הם קונים אך ורק ממדפי המקררים, ארוזים. הם מעולם לא ביקרו במעדנייה ולא בדקו כמה היא יכולה לעזור להם בחיסכון. עגלת הסופרמרקט שלהם מלאה יחסית במוצרים מוכנים. רחלי מודה שעם שובה מהעבודה, אין לה תמיד סבלנות ומרץ להשקיע באפייה ובבישול, למרות שהיא מודעת לכך שהאלטרנטיבות הקפואות המוכנות יקרות יותר.
בשורה התחתונה: במשפחת שלו ניכר שהקנייה בסופרמרקט מלחיצה, ובולט הרצון לסיים אותה מהר ככל האפשר. בני הזוג לא תמיד מבחינים שיש אופציות זולות ונבונות יותר למוצרים שהם רוכשים.
עצות לשיפור: להפחית את האימפולסיביות. לעבור לאלטרנטיבות זולות, כמו חטיפים לא ממותגים. אם החשבון הסופי נראה גבוה מדי לתקציב השבועי, להחזיר פריטים בקופה.
טיפים: איך נשפר את הקניות בסופר?
קיבצנו כמה תובנות לשיפור הקניות שלנו בסופר, בסיוע גלעד שמחוני, מנכ"ל מייסופרמרקט - אתר המשווה בין אתרי הסופרמרקטים לקניות באינטרנט.
- קנייה מ"פרטי": החלפת מותגים ידועים במותגים הפרטיים חוסכת כ-5 שקלים בממוצע לאריזה, כאשר מדובר בירקות קפואים ובביסקוויטים, וכשני שקלים בפתיתים ושימורים.
- שיעורי בית: כדאי לשכלל את רשימת הקניות. אפשר לעשות קצת שיעורי בית מול אתרי האינטרנט המרכזים מידע של סופרמרקטים, ולהגיע לחנות עם רשימה כוללת ובה גם מחירים על פי האינטרנט - לפחות של המוצרים הכבדים מבחינת עלויות. זכרו: אין רשת זולה, יש סל זול.
- שמירת הרשימה: שמרו את הרשימות של השבועות הקודמים ובנו את הרשימה החדשה על פיהן. איפה קניתם עודפים? סקרים שנערכו בבריטניה גילו שאחד המרכיבים הבזבזניים הם המוצרים שאנחנו זורקים. שיעורם מגיע עד ל-25%-30%. בדקו מה זרקתם והתאימו את הרשימה השבועית ללקחי הרשימות הקודמות.
- על מבצע ותפוגה: במוצרים במבצע בדקו את תאריכי התפוגה. האם תצליחו לסיים אותם עד לתפוגה?