לאחר יותר מ-8 שנים: מנכ"ל נמל אשדוד התפטר
סוער בנמל אשדוד: שוקי סגיס, מנכ"ל חברת הנמל מ-2005, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו. בנמל אומרים כי סגיס פורש על-רקע מיצוי ושחיקה, אך גורמים בכירים טוענים כי הסיבה היא מחלוקות עם יו"ר הדירקטוריון, גדעון סיטרמן
מנכ"ל חברת נמל אשדוד , שוקי סגיס, התפטר אחרי שמונה שנים בתפקיד. סגיס מכהן כמנכ"ל הנמל מ-2005, אז הפך הנמל לחברה ממשלתית במסגרת רפורמה בנמלי הים. על פי גורמים בכירים בנמל, סיבת התפטרותו היא מחלוקות חריפות עם יו"ר דירקטריון החברה, גדעון סיטרמן.
- אלון חסן: גם יו"ר דירקטוריון הנמל בניגוד עניינים
ההסתדרות הכריזה: סכסוך עבודה בנמלי הים
עובדי הנמלים לא נבהלים: "אנחנו ננצח"
אותם גורמים לא התפלאו היום לשמוע על החלטת סגיס להתפטר, וציינו כי "הדבר היחיד שהשתנה עבורו לאחרונה, הוא המתווה שהוכתב לו על ידי אלו שמעליו (יו"ר הנמל, נ.ב)". גם יו"ר הנמל סיטרמן התייחס לחילוקי הדעות עם סגיס, ואמר כי "מעטים, אם בכלל, היו מתמידים שנים כה ארוכות בתפקיד התובעני שבו שירת סגיס. במהלך עבודתנו ידענו מחלוקות ואי הסכמות. אני מודע היטב לרגישותו הרבה של סגיס לשאלת אופן ביצוע ויישום הרפורמה המתוכננת בנמלי הים".
את הודעתו מסר סגיס בישיבה שערך הבוקר דירקטוריון חברת נמל אשדוד. סגיס נענה לבקשת יו"ר הדירקטוריון, ויישאר בתפקידו עד לחודש נובמבר. בדבריו התייחס סגיס לרפורמה המתוכננת בנמלים, במסגרתה יוקמו שני נמלים פרטיים באשדוד וחיפה. "אפשר להביא להפרטת הנמלים בזמן קצר תוך תשואה מובטחת, משמעותית ומיידית", אמר סגיס.
ראוי להזכיר כי החל ב-30 ביולי (יום ג') יוכלו עובדי הנמלים לשבות, וזאת מתוקף הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה לפני כשבועיים. סכסוך העבודה הוכרז בעקבות פרסום מכרזים להקמת נמלי הים החדשים בתחילת יולי. על-פי הערכות, לפרישת סגיס לא תהיה השפעה על התנהלות הוועד או חברת נמל אשדוד בעניין זה, שכן את הפרטת הנמלים מובילים משרדי הממשלה.
הסכסוך עם סיטרמן, העסקים של חסן
למרות השבחים שחלק היום סיטרמן לסגיס, יש לציין כי מערכת היחסים בין השנים הייתה רעועה ובעייתית, והידרדרה בחודשים האחרונים לשפל חמור. סגיס אף שלח לדירקטוריון החברה מסמך חריף, ובו פירט שורת האשמות חמורות במיוחד נגד יו"ר הדירקטוריון והתנהלותו - האשמות שהוכחשו מיידית על-ידי סיטרמן.
ראוי להזכיר כי בחודשים האחרונים עלה נמל אשדוד לכותרות, בין השאר על-רקע חשיפת קשרים עסקיים שניהלו חברות בבעלות יו"ר ועד עובדי הנמל, אלון חסן, עם הנמל. עסקיו הפרטיים של חסן היו מוכרים היטב להנהלת הנמל, ואף נבחנו במהלך השנים האחרונים במסגרת ביקורת פנימית, ונמצאו תקינים. בעיית עסקיו של חסן, שהשעה את עצמו מתפקיד יו"ר הוועד במקביל להחלטת הנמל למנוע מחברותיו מלפעול בנמל, הייתה מוכרת גם לסגיס וגם לסיטרמן.
במהלך השנים נמתחה ביקורת נגד סגיס, לפיה העדיף לטפח מערכת יחסים הדוקה עם ועד העובדים, לעתים על חשבון גורמים אחרים בנמל. בתביעה שהתנהלה בעקבות הדחת סמנכ"ל מתפקידו, קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי "ליקויים אלה מצביעים ורומזים כי יתכן ויש רגליים לכך ששיקולים זרים נפלו בהחלטה על ביטול משרת (הסמנכ"ל) ופיטוריו... ברור היה לנו כי המנכ"ל (סגיס, ש.ה) העדיף להקריב את (הסמנכ"ל) לטובת שקט עם ראשי הוועדים".