בקרוב על הבמה: תיקי דיין כ"אמא קוראז'"
יצירת המופת של ברטולד ברכט, "אמא קוראז'", חוזרת לבמת התיאטרון ערב פתיחתו המחודשת של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. "תקשיבו לברכט. תוותרו. תעשו משהו", אומרת תיקי דיין בתפקיד שהפך לסמל מחיר המלחמה
בזמן שמנהיגי ישראל עסוקים בשאלה האם לחזור לשולחן המשא ומתן ולדבר על מזרח תיכון חדש, יוצא השבוע תיאטרון הקאמרי עם הפקה חדשה של "אמא קוראז'" ומזכיר לכולם כי מי שזקוק למלחמה, שומר אותה בוערת.
ברטולד ברכט, שכתב את המחזה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה כתמרור אזהרה מפני תוצאותיה ההרסניות, הפך את קוראז' לסמל למחיר הבלתי נסבל של המלחמה. את עגלת הרוכלים שנגררת בין שדות הקטל, סוחבת בהפקה הנוכחית על כתפיה השחקנית תיקי דיין.
"קוראז'" נחשב כפסגת תפקידי הנשים במחזאות המודרנית. בישראל נכנסו לנעליה של הגיבורה חנה רובינא, ימימה מילוא, ליא קניג, זהרירה חריפאי וג'יטה מונטה. "אין ספק שזהו תפקיד חיים", אומרת תיקי דיין בחדר החזרות, ימים ספורים לפני שהמסך עולה.
"שיחקתי בתפקידים נפלאים לאורך כל השנים, אבל 'קוראז'' מחברת ומכילה את כל מה שעשיתי עד היום. זה מחזה שמדבר את החיים שלנו בארץ. מחזה שלצערי הרב יהיה תמיד אקטואלי", היא אומרת, ופונה בעקיפין אל קובעי המדיניות בירושלים: "תקשיבו למה שיש לברכט להגיד. אל תתעקשו. תוותרו. תעשו משהו".
זו הפעם השלישית בה מביים אודי בן משה מחזה של ברכט בתיאטרון הקאמרי. קדמו לכך "הנפש הטובה מסצ'ואן" ואחריו "מעגל הגיר הקווקזי". לדברי הבמאי "אמא קוראז'" מקפל בתוכו מציאות יומיומית מוכרת. "למרות הדיבורים באוויר, היום יותר מתמיד אני מבין ששלום כנראה לא יהיה פה, גם עוד הרבה מאוד שנים", אומר בן משה, "אם לפני רצח רבין היתה תחושה רגעית של סיכוי, הפנמנו שזה לא יקרה. למלחמה יש מחיר שמשתקף במחזה הענק הזה. קוראז', שחיה מהמלחמה, היא מחוספסת, אגרסיבית, לוחמנית ושורדת. גם אנחנו הופכים, בלי שנרגיש, לאנשים קשים, גם אנחנו צועדים אל אובדן".
מנהלו האמנותי של תיאטרון הקאמרי, עמרי ניצן, מדבר גם הוא על הרלוונטיות של המחזה להוויה הישראלית. "בין ההפקה האחרונה של קוראז' לזו, עברנו לא מעט מלחמות פה בארץ, ובמובן זה למחזה של ברכט יש לצד הערך ההיסטורי גם ממד עכשווי". ניצן הדגיש כי גרסת הבמאי של בן משה, והשימוש בתרגום של ענת גוב, מלבישים את המחזה לבוש חדש. "זו הצגה שיוצאת ממסורת התיאטרון של מזרח אירופה, ונותנת למחזה של ברכט בעיטה מרעננת".
הגרסה של בן משה משובצת בהרכב מרשים של שחקנים בעלי וותק, לצד שחקנים צעירים. בתפקידי ילדיה של קוראז' משחקים אודי רוטשילד, יפתח אופיר וגלוריה בס, שהחלה את דרכה לפני כשנתיים בתיאטרון באר שבעף ומקבלת בהפקה הנוכחית של הקאמרי הזדמנות לזהור.
גדי יגיל, אורלי זילברשץ, רמי ברוך, רודיה קוזלובסקי, רובי מוסקוביץ', אסתי קוסוביצקי ויוסי קאנץ משלימים את הקאסט.
לצד הטקסט המופתי של ברכט שזורים במחזה גם פזמונים שהפכו לאבני דרך בהיסטוריה של התיאטרון. בהפקה הנוכחית, מוגשים הפזמונים המוכרים בתרגום חדש של אלי ביז'אווי, ואליהם צורפו פזמונים חדשים שהלחין המעבד והמנהל המוזיקלי, יוסי בן נון.
"זו אחת הסיבות שרציתי כל כך בתפקיד", אומרת זילברשץ שמשחקת את איווט האומללה, זונה שורדת שמרוויחה את היומית מחיילים בחזית. "לא ראיתי אף הפקה של 'אמא קוראז' בעבר, ולמען האמת גם לא קראתי את המחזה קודם, אבל מה שמשך אותי תמיד לברכט - היו השירים שכתב. אולי העובדה שאני בת לדור שני לשואה חיברה אותי לטקסט. איווט האומללה היא דמות שמזכירה לי קצת את הטונים בדיסק שלי, 'הקברט של מירנדה'. היא נוגעת ללב, למרות שלא מדובר בתפקיד ראשי, יש בו קסם".