ב.מ.וו i3 - חשמלית סדרתית ראשונה למותג
יצרנית מכוניות היוקרה מקיימת הבטחה, ומציגה מכונית כל-חשמלית ראשונה בייצור המוני. אצלנו? עדיין לא ברור. בינתיים מתחילה היבואנית בשיווק סדרה 4 החדשה
ב.מ.וו חושפת סוף סוף את החשמלית הסדרתית i3 - דגם ראשון במשפחה שללא ספק תגדל בקרוב, ותהפוך לחלק בלתי נפרד מהמותג. לחובבי המותג יהיה קשה אמנם לעכל בת משפחה שמאיצה למהירות מרבית של 150 קמ"ש בלבד, אבל אין שום ספק שגם הם יתרגלו. העתיד המוטורי שייך להנעה אלטרנטיבית, וחשמל משחק שם - לפחות בינתיים - תפקיד חשוב במיוחד. את אירוע ההשקה בחרה היצרנית לערוך אגב בעת ובעונה אחת בשלושה מרכזים עולמיים חשובים עבורה - ניו יורק, לונדון ופקין.
- ב.מ.וו תוסיף עוד חשמלית: i3 קופה עם 170 כ"ס
ה-i3 היא מכונית קומפקטית בגודלה, עם כמעט ארבעה מטרים בין פגוש לפגוש. בסיס הגלגלים - בהתאם למעמד - נמתח לאורך של 257 ס"מ בלבד. רוחב עומד על 177 ס"מ, וגובהה כ-160 ס"מ. נפח תא המטען במצבו הסטנדרטי עומד על 260 ליטר צנועים למדי, אך הוא יכול לגדול עד ל-1,100 ליטר עם מושבים אחוריים מקופלים.
כשהם מודעים לבעיית הטווח אשר מהווה (בינתיים) מגבלה קריטית עבור קהל גדול השוקל לרכוש מכונית לא מזהמת, בחרה ב.מ.וו בפתרון מקורי - הצגת שתי גרסאות הנעה ל-i3. האחת עם מנוע חשמלי בלבד, האחרת עם תגבו של מנוע בנזין קטן נפח המכונה - באופן לא מקורי הפעם - "מאריך טווח". המנוע חשמלי לבדו מייצר 170 כ"ס ו-25 קג"מ, ושואב אנרגיה מסוללת ליתיום-יון של 22 קילוואט-שעה (ו-230 ק"ג של משקל) הנטענת עד 80% קיבולת תוך חצי שעה בעמדת טעינה מהירה, או כשמונה שעות משקע ביתי רגיל. טווח הנסיעה נע לפי ב.מ.וו בין 130 ל-200 ק"מ, בהתאם לתנאים.
מנוע התמיכה בגרסה השנייה אשר ממוקם מעל הציר האחורי, מציע נפח "קטנועי" של 650 סמ"ק בלבד, עם שני צילינדרים וארבעה שסתומים לצילינדר. ההספק המרבי עומד על 34 כ"ס, המומנט המרבי על 5.5 קג"מ. גרסה זו כבדה יותר מהחשמלית, ושוקלת כמעט 1,400 ק"ג, כ-100 ק"ג יותר מהחשמלית הטהורה. טווח הנסיעה כאן גדל כמובטח, ועומד על בין 240 ל-340 ק"מ. שוב, בהתאם לתנאים.
המנוע החשמלי מניע את הגלגלים האחוריים ומאיץ את הקטנה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות בלבד בגרסה הכל-חשמלית, או 7.9 שניות כאשר ה-i3 מציעה טווח נדיב יותר. ה-I3 מתגלגלת על חישוקי "19 גדולי קוטר אך גומי צר וחסכוני - 155-70. בגרסה ע מאריך הטווח מצוידת הקטנה בצמיגים רחבים יותר מאחור - 175-65.
ה-I3 צפויה להגיע לשווקים האירופים לקראת סוף השנה הנוכחית, ובמהלך 2014 להגיע לשאר מדינות העולם. מה עם ישראל? שאלה טובה. בדלק מוטורס אומרים בינתיים כי כדאיות יבוא החשמלית לארץ נבחנת, וכי עדיין לא התקבלה החלטה בנושא זה. מעניין לציין כי לעומת שחקניות חשמליות והיברידיות-פלאג-אין אחרות כמו ניסאן (ליף), טויוטה (פריוס) ושברולט (וולט), ב.מ.וו לא אמורה להיתקל במשוכת מחיר-גבוה מדי, שתהווה בעיה ללקוחות אפשריים. לא מכיוון שה-i3 תהיה זולה, אלא תודות לתגי-המחיר העסיסיים בכל מקרה של מותג היוקרה הגרמני.
ובארץ - סדרה 4
עד שהחשמלית החדשה תגיע, מודיעה דלק מוטורס על תחילת שיווק סדרה 4 החדשה, למעשה מחליפתה של 3 קופה ההיסטורית.בב.מ.וו מבטיחים אופי ספורטיבי (עוד) יותר מזה של ה-3, ולא רק תודות למידות גדולות יותר. ה-4 תשווק כאן במספר גרסאות, כאשר החלשה והזולה שבהן תהיה ה-420, עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש ותג-מחיר של 340 אלף שקלים. ה-428 תציע 245 כ"ס מהמנוע (ותעלה 385 אלף קל), והגרסה הבכירה בינתיים, עד בואה של M4, תהיה ה-435 עם מנוע ה-3.0 ליטר המוגדש ו-306 כ"ס. המחיר - 450 אלף שקלים.