שתף קטע נבחר

הגלגל הרזרבי היקר של יבואנית הונדה

חברת מאיר, יבואנית מכוניות הונדה לישראל, נאלצה להתפשר בבית המשפט. תציע ל-1,679 בעלי הונדה סיוויק לרכוש בהנחה גדולה ערכת גלגל חלופי מוקטן, או תעניק להם הנחה בעת רכישת רכב חדש. משרד התחבורה התנגד

מחיר יקר תשלם חברת מאיר, יבואנית מכוניות הונדה, משום ששיווקה בארץ עד שנת 2010 את הסיוויק בגרסת חמש דלתות ללא גלגל רזרבי - זאת למרות שבתא המטען קיים שקע המאפשר לאחסן בו גלגל רזרבי לחירום (מוקטן).

 

 

בהסכם פשרה - שאושר בבית המשפט המחוזי בלוד - בתביעה ייצוגית שהגיש שגיא קרשובר, נקבע כי חברת מאיר תאפשר לבעלי מכוניות כאלה להמיר את ערכת הניפוח שקיבלו בזמנו, בערכת גלגל חלופי קטן תמורת 1,250 שקל. זאת בזמן שערכה מלאה עולה בחברה 2,500 שקל. לחילופין נקבע כי אפשר יהיה לקבל הנחה של 1,000 שקל ברכישת רכב חדש מהחברה. אפשרות נוספת היא קבלת ביטוח חובה חינם לשנה לרכב שירכוש מהחברה. תוקף ההסדר הוא לשנתיים.

 

לפי הצהרת אנשי הונדה בבית המשפט, בסך הכול נרכשו 1,679 כלי רכב מסוג זה. פרוש הדבר - חברת מאיר תצטרך לפצות את בעלי הרכב בסכום הנע בין 1,679,000 שקל (אם כולם יבחרו באופציית ההנחה ברכישת רכב חדש) לבין 2,121,250 שקל - אם כל הלקוחות יבחרו באופציה של רכישת גלגל רזרבי בהנחה.

בנוסף נקבע בהסכם הפשרה כי חברת מאיר תפצה את מגיש התביעה בסכום של 25 אלף שקלים, ובנוסף תפצה את עורכי הדין דן אשכנזי ודיקלה ברנס ב-80 אלף שקל. ללא ספק מחיר יקר לגלגל רזרבי מוקטן.

 

יש לציין כי להסכם הפשרה התנגד נציג היועץ המשפטי לממשלה (אשר ייצג את משרד התחבורה). לטענתו, הסדר הפשרה אינו מטיב עם חברי הקבוצה - שכן החוק מחייב את חברת מאיר לצייד את כלי הרכב הנמכרים על ידה בגלגל חלופי. לכן טען כי יש לחייב את חברת מאיר לספק גלגל חלופי לכל בעלי הרכב שקיבלו את רכבם ללא גלגל שכזה, ולפצות את אלה שכבר רכשו גלגל כזה על חשבונם. שכן חברת מאיר מכרה ערכת גלגל חלופי תמורת 2,500 שקל.

 

עוד טען נציג משרד התחבורה כי מדובר ב"הסדר קופונים בלבד", משום שהוא כובל את הלקוח אל החברה שלכאורה הפרה את ההסכם הקודם עמו, ושנית משום שביחד עם הפיצוי ללקוח מקבלת החברה טובת הנאה, בכך שהלקוח יעשה עמה את העסקה הבאה. שלישית - משום שלא ניתן לפקח על שווי העסקה באופן יעיל. אלא שהשופטת אסתר שטמר דחתה את טיעוני משרד התחבורה, וקבעה כי הסדר הפשרה שהושג בין הצדדים הוא הוגן ויעיל ולכן יש לאשרו.

 

בדיון התברר כי המחלוקת בין התובע ומשרד התחבורה לבין חברת מאיר הייתה סביב השאלה אם ברכב שבו קיים שקע המאפשר אחסנת גלגל חלופי, חלה על היבואן חובה לספקו עם הגלגל, או שחובה זו חלה רק כאשר אותו חלל או שקע מיועד במיוחד על-ידי היצרן לאחסנת הגלגל.

 

לא היה מחלוקת על כך שבהונדה סיוויק קיים שקע כזה. אלא שבספר הרכב מתואר השקע הזה כ"אזור אחסון מתחת לרצפת תא המטען", ולא כשקע יעודי לנשיאת גלגל חלופי. חברת מאיר אף המציאה אישור של יצרן הרכב, ולפיו הרכב תוכנן על-ידי היצרן ללא מקום לנשיאת גלגל חלופי, והוא מסופק עם מדחס המתאים למילוי אויר בגלגל וערכה לסתימת דליפת אויר. לפיכך הוא עומד בתקנה 365 המאפשרת לשווק מכוניות נוסעים ללא גלגל חלופי, אם הרכב תוכנן בלא מקום לנשאית גלגל חלופי, ואם מצויים בו מדחס וערכה לסתימת דליפות אויר.

 

אנשי משרד התחבורה טענו מנגד כי ברכב יש מקום המתאים לאחסון גלגל חלופי שאמנם יכול לשמש לאחסון ציוד אחר , אבל די בכך ש"קיים מקום לגלגל חלופי", כדי שתחול חובה על היבואן לשווקו עם גלגל כזה . זאת ועוד, החל משנת 2010 החברה משווקת את הרכב עם גלגל חלופי.

 

אגב, יבואן מזראטי עלול להיתקל בבעיה דומה: שכן מזראטי גיבלי שיבואה מתחיל בימים אלה, תימכר בארץ ללא גלגל חלופי. זאת למרות שיש בה שקע המתאים לאחסנתו. בחברה מעלים טענה דומה לזו שהעלתה הונדה, כי זה אינו שקע שמיועד לגלגל רזרבי, וכי בעולם נמכר הרכב בלי גלגל חלופי. אולי כדאי להם לקרוא את נוסח הסכם הפשרה של הונדה עם התובע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
גלגל חיורם - הונדה לתיאלץ לשלם
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים