מטעינים רב קו? בעתיד אולי בכספומט קרוב לביתכם
אם תתקבל לבסוף הצעת החוק של קבוצת ח"כים, יאלץ משרד התחבורה להקים מרכז שירות ארצי לכרטיס הרב קו - בדומה למכשירי כספומט מוכרים
ל"רב קו" יהיה בנק וכספומט? קבוצת חברי כנסת מציעה לחייב את משרד התחבורה להקים מרכז מידע ייעודי, שיאפשר לנוסעים בתחבורה הציבורית לרכוש כרטיסים אלקטרוניים ("רב קו"), וכן לקבל מידע מפורט בנושאים כמו יתרת הסכום הטעונה בכל כרטיס או סוגי ההנחות הכלולות בו.
על-פי הצעת חוק שהוגשה אתמול (ד'), משרד התחבורה יחויב להקים מרכז שירות ארצי ייעודי לכרטיס הרב קו, ובמקביל יוצבו ברחבי הארץ מכשירים אוטומטיים - בדומה למכשירי "כספומט" של בנקים - שיאפשרו הנפקת כרטיסים וקבלת מידע מפורט על כרטיסים קיימים.
בדברי ההסבר של הצעת החוק, מבהירים יוזמיה כי מאז החל משרד התחבורה בהפעלת הרב קו בסוף העשור הקודם, התקבלו תלונות רבות מציבור המשתמשים, בין השאר אודות בעיות בקבלת הנחות, טעויות מחשוב ועיכוב בהעברת החזרים.
"מאז הונהג כרטיס הרב קו בתחבורה הציבורית, מתקשה האזרח לדעת מה הסכום הטעון בכרטיס, בעיקר באוטובוסים", מבהירים חברי הכנסת שיזמו את ההצעה. "בנוסף, הנוסע חייב להטעין את כרטיס הרב קו אצל נהג האוטובוס או במוקדים מעטים, שאינם זמינים בהכרח לציבור הרחב".
"אין מנוס מהקמת מרכז בלתי תלוי"
ראוי להזכיר כי נגד כרטיס הרב קו עלו טענות חמורות מצד רבים מנוסעי התחבורה הציבורית. למשל, סטודנטים בירושלים התלוננו על ליקויים בקבלת ההנחה המגיעה להם, וכן על המתנה ארוכה במיוחד לקבלת כרטיס לפני תחילת שנת הלימודים.
בסקירה שפרסמה בשנה שעברה המועצה לצרכנות, עלתה שורה ארוכה של ליקויים. "נוסעים רבים נפגעים מדי יום כתוצאה מהיעדר כללים המגנים על זכויותיהם במסגרת השימוש בכרטיס הרב קו", אמרו אז במוצעה. בין השאר, נוסעים התלוננו על חיובים כפולים, פגיעה בפרטיות וחיובי-יתר.
"אין מנוס מהקמת מרכז בלתי תלוי בחברות התחבורה, שירכז וימחשב את מערך כרטיסי הרב הקו, שהוא בעצם כרטיס אשראי לתחבורה", מסכמים יוזמי הצעת החוק, עמם נמנים חברי הכנסת ישראל אייכלר, דב חנין, מיקי רוזנטל ואורי מקלב.
מרכז המידע המוצע, כך מבהירים חברי הכנסת, "יופקד על הנפקת כרטיס והפצתם באמצעות מרכזי שירות שיוקמו בפריסה ארצית, וכן באמצעות התקנתם של מכשירים אוטומטיים לרכישת כרטיסים ולקבלת מידע מדויק על סכום הכסף הטעון בכרטיס, ללא תלות בחברות התחבורה השונות.