במאה שערים מגנים: "אפילו חילונים אסור להרוג"
מטענות על הפללה מכוונת - ועד לגינוי והתנערות: הפלגים האנטי-ציוניים במאה שערים מנסים לעכל את מעצרו של החשוד בריגול למען איראן: "יש כל הזמן נסיונות לסבך אנשים כמונו", אומר אחד החסידים. "אולי עלו פה על סיפור על קצה המזלג, ונפחו אותו כדי להשמיץ את כל נטורי קרתא"
"עוף מוזר" או תוצר מובהק של הקצנה אנטי-ציונית בפלג של נטורי קרתא? ברחובות מאה שערים מנסים לעכל את פרשת המרגל שהתפוצצה היום (ה'), לאחר ימים של שמועות ופשקווילים אודות חסיד תושב השכונה, שנחשד בריגול לטובת איראן. התגובות נעות בין הכחשה, לטענות קונספירטיביות - ועד לגינוי והתנערות מהאיש "שלא צמח בתוכנו, אלא הוא חוזר בתשובה".
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
יעקב גוטפרב, תושב מאה שערים המתפלל בבית הכנסת יחד עם החשוד, סיפר ל-ynet כי החשוד הוא אדם שתקן ומופנם ו"לא ממש חלק אינטגרלי מהקהילה", לדבריו, "קשה לדעת אם הוא באמת משוגע כמו שטוענים כלפיו, אך ילדיו שלומדים פה במוסדת של 'תורה ויראה' (המשתייכים דווקא לפלג המתון-יחסית של נטורי קרתא) נראים בסדר גמור".
"אם הוא באמת עשה מה שמאשימים אותו, זה כמובן לא טוב ולא נכון מבחינתנו". גוטפרב מציין כי "גם האנשים בנטורי קרתא שתומכים בפגישות עם אויבי מדינת ישראל, עושים את זה כדי להראות שאנחנו לא רוצים להתגרות בהם ויכולים לחיות אתם בשלום. אבל כולם מתנגדים למעשה כזה של ריגול, שעוזר לאויבינו במלחמה נגד היהודים. בסופו של דבר, הריגול הזה הוא כמו הריגה של יהודי ממש - ואסור להרוג אף יהודי, אפילו חילוני. כשעוזרים במידע ולאן לכוון את הטילים זה ממש אסור לעשות".
הפלג שאליו השתייך הנאשם, "תורה ויראה" נחשב המתון יחסית בתוך נטורי קרתא, והוא מתנגד לשיתוף פעולה עם העולם הערבי ועם הפלסטינים נגד ישראל. הפלג אף התפלג מהזרם המרכזי שלו על רקע זה. עם זאת, אנשיו מתנגדים גם הם למדינת ישראל ולציונות ומייחלים לשלטון זר בארץ.
"שמפניות' יש לא רק אצל נוער הגבעות, אלא גם אצלנו"
הרב אליהו קאופמן, חסיד סאטמר האוחז באידיאולוגיה אנטי-ציונית, מאמין כי הפרשייה האחרונה היא "בישול" של כוחות הביטחון הישראלים המנסים, לדבריו, להכפיש את אנשי נטורי קרתא בכל דרך. את מי שעמד בראש קבוצת החסידים שנפגשה עם נשיא איראן בשעתו, מחמוד אחמידניג'אד, הוא מכנה "שמפנייה, האבישי רביב של האנטי-ציונים", ולדבריו, "גם בסיפור הנוכחי אני מאמין שמדובר במישהו תמים שטמנו לו פח".
"כל ההתעסקות הזו, הכל פוליטיקה", הוא מוסיף. "אני אישית לא אעשה שום דבר שנוגד את החוק. כל הרצאה או הופעה, אני בודק אם זה בסדר לפי החוק הישראלי, ובינתיים הטווח הוא רחב. אני יודע שהם (אנשי שירות הביטחון) עוקבים אחרי התנועות שלי. הם יודעים מתי אני נכנס, ולאן אני נוסע, ואיפה ועם מי. יש כל הזמן נסיונות לסבך אנשים כמונו.
"פעם אחת ביקשו ממני טלפון של ח"כ ערבי, ובמקרה לא היה עלי. למחרת התברר שהוא היה חשוד בריגול חמור, ואני לא פוסל את זה שניסו לקשר אותי אליו. 'שמפניות' יש לא רק אצל נוער הגבעות, אלא גם אצלנו".
בכיר בסאטמר: "יש בישראל רדיפת היהדות"
בכיר בקהילת סאטמר, אליה מסונפים כמה מן הפלגים האנטי-ציוניים ביהדות החרדית, אמר ל-ynet כי הוא וחבריו "לא יודעים למה להאמין ולמה לא. אף אחד לא יודע למי להאמין", הוא קובע. "יש פה בישראל רדיפת יהדות. אולי עלו פה על סיפור על קצה המזלג, ונפחו אותו כדי להשמיץ את כל נטורי קרתא, ואין דבר יותר טוב מלהגיד שהם מרגלים עבור איראן גם אצלנו.
"אם זה נכון, הייתי מתבייש לצאת לרחוב. אבל אנחנו עדיין לא מאמינים באופן סופי שהוא באמת רצה לרצוח ציונים. זה
מבחינתנו, כמובן, דבר פסול לכתחילה". עם זאת, לדבריו, "המלחמה נגד הציונות ממשיכה".
גם ישראל הירש, ממנהיגי נטורי קרתא, התומך במוצהר בקשר עם העולם הערבי ועם אויבי ישראל, אמר כי למרות השאיפה לשלטון זר בארץ, הוא וחבריו מתנערים מסיוע לאויב במלחמתו במדינת ישראל, ומתמקדים רק בהסברה בעולם הערבי לגבי האידיאולוגיה האנטי-ציונית שלהם.
"אנחנו רוצים לחיות בשלום עם כולם", הירש אומר. "לא רוצים את הציונות בארץ, ומבחינתנו היא לא מייצגת את העם היהודי. אנחנו כן נפגשים איתם (עם הערבים) כל הזמן, כולל האיראנים, ושואפים עכשיו להיפגש גם עם השלטון החדש שם, אבל אנחנו נגד נקיטת פעילות צבאית".
לדבריו, מהיכרות עם החשוד עצמו הוא מעריך כי גם הוא לא "סוג כזה של בנאדם", כהגדרתו, אך הוסיף כי לעיתים אנשים מסוגו עלולים להיגרר למעשים שכאלה.
פשקווילים: "נימוק במרתפי הכלא האפלים הנאציונים"
מכריו של החשוד בריגול תלו ביומיים האחרונים - עוד לפני שהפרשה הותרה לפרסום - מודעות רחוב (פשקווילים) בעיקר במאה שערים, ובהם הם תוקפים בחריפות את המשטרה והשב"כ, וקוראים להתפלל להצלת האיש המוזכר במודעות בשמו המלא ובשם אמו. תחת הכותרת: "לא תעמוד על דם רעך" נכתב כי העצור "נמק בשבי הציוני תחת עינויים קשים ואכזריים", כאשר את צו איסור הפרסום בפרשה הם מכנים "חוקי סדום".
בפשקווילים אחרים, שכותרתם "השתקה ציונית", מתואר כיצד החשוד "נחטף באישון לילה באכזריות נוראה... פרצו לביתו כחמישה-עשר משודדי האס-אס הציוני... גזלו הרבה מחפציו... כמיטב האכזריות הציונית". הפשקוויל מוסיף ומתאר כיצד "אי-שם נימוק במרתפי הכלא האפלים הנאציונים", וקורא לציבור שלא לשתוק ואף למחות נגד המעצר, שכן "מי יודע מה מחוללים אכזרים רצחנים אלו בשעות אלו בדם אחינו בשרנו היקר".
ישראל גליס: "זו עלילה חדשה"
ישראל גליס, חסיד ירושלמי יליד השכונה, מתאר אווירה של הלם מוחלט וחוסר אמון. "תצאי לרחוב, אנשים אפילו לא יודעים על מה אני מדבר. מרגל ממאה שערים? זה לא נדבק להם בכלל. אפילו נטורי קרתא יודעים שיש גבול. שלהיות מרגל לאחמדיניג'ד, זה נראה להם הזוי , ושזו עלילה חדשה. אחרי החרדים שקפצו לבריכה, עוד שעתיים יהיה עוד סיפור".
גליס אומר כי "מי שמדובר עליו לא שייך ליהדות החרדית, ולא למאה שערים, בילדותי הביאו כל מיני מטורפים. אמרו להם: פה יטפלו בכם ויקלטו אתכם, וככה המקום הפך לעיר מקלט למטורפים".
לדבריו, "מאה שערים זה מצלצל, והוא לא קשור בכלל למקום, הוא מבחוץ. מצד שני, יש אנשים בעלי דעה מסוימת
שגרים בשכונה, כמו גם במוסררה או בכל שכונה אחרת בישראל. הם היו פה לפני המדינה, וזו דעתם כמי שמתנגדים לציונות. אליהם התחברו כל מני אנשים מוזרים".
גליס מבקש להבחין בין אנשי העדה החרדית לנטורי קרתא - הפלג הקיצוני שהתפלג מתוכם. "אנשי העדה החרדית נבדלים אומנם מהחרדים שנמצאים בכנסת, אבל הם עושים עסקים בתוך המדינה. 'מטרנה' בקיבוץ מעברות מקבלת הכשר של 'העדה', הם בחיכוך מתמיד עם הציונים. יש הבדל בין דעה אידיאולוגית, לחיי היום-יום המשותפים".
"העדה החרדית", הוא מסביר, "זו קבוצה גדולה של אלפי אנשים שגרים בירושלים אך גם ברחבי הארץ. הם לא מצביעים לכנסת ולא לוקחים תקציבים מהמדינה. יש להם את הקו שלהם, אבל הם שומרים על החוק ומשלמים מיסים. נטורי קרתא יצאו מהעדה החרדית. הם הגרסה הקיצונית. במאה שערים מדובר על לא יותר משני מניינים, קצת יותר מעשרים משפחות - והם עושים את כל הרעש. הם שונים בלבוש שלהם, בדיבור שלהם, יש שם נשים טאליבן. על זה כל המהומה".