בלי חשמל בלב ים: "עוד באו בטענות לנוסעים"
נוסעי הספינה שנתקעה שעות מול חופי כרתים עגנו בנמל חיפה. חלקם מתחו ביקורת על הצוות: "הם פשוט נעלמו, איש לא עדכן אותנו". נוסע אחר העיד: "לא חילקו מים, לא היה אור". החברה: "רוב הנוסעים קיבלו זאת בהבנה"
בתום שיט תענוגות שהתארך בנסיבות לא נעימות, האונייה "גולדן איריס" סוף-סוף עגנה אתמול (ו') בנמל חיפה. מאות הנוסעים שעל סיפונה נתקעו בלילה שבין יום רביעי לחמישי סמוך לכרתים ללא חשמל,
ועם הירידה לרציף הם שיתפו בתלונות שלהם: "הצוות פשוט נעלם. לא היה שם איש שידריך ויעזור למצוא את הדרך". בחברת "מנו ספנות" דחו את הטענות על תפקוד לקוי: "מעוותים את המציאות".
אורית מלך מיבנה סיפרה כי בחלקה הראשון של הפסקת החשמל עוד נמסרו הודעות בכריזה, אולם בהמשך הנוסעים לא קיבלו כל סיוע או אפילו עדכונים על המתרחש. "יצאנו בערך ב-18:00 מכרתים", סיפרה. "בערך שעתיים לאחר מכן האונייה נעצרה, וסמוך לשעה 21:00 כבו האורות. תאורת החירום פעלה עוד כשלוש שעות ולאחריהן שררה ברחבי האונייה חשיכה מוחלטת. פשוט ללא שמץ של אור. חששנו אפילו שאונייה אחרת תפגע בנו בחשיכה, כי לא ראו אותנו".
"המנועים הפסיקו לעבוד, תאורת החירום נדלקה, והודיעו לנו שיש תקלה טכנית", שחזר נוסע אחר, אופיר ששון. "כל חמש דקות הם אמרו: 'עוד מעט זה בטיפול, עוד חמש דקות", וככה שוב ושוב. לא היו מים, לא חילקו מים, לא היה אור. כל פעם ניסו להרגיע ואמרו עוד חמש דקות". עוד נוסעת, שלומית, הוסיפה כי "היינו בסיפון, והיה ריח של שריפה מסיפון 2. אמרו לנו שיש בעיה בחלק הקדמי".
אולם לדברי הנוסעת אורית מהר מאוד הנוסעים הפסיקו לקבל הנחיות מאנשי הצוות. "הם פשוט נעלמו. הייתה חשיכה מוחלטת ואנשים גיששו את דרכם או בין הסיפונים כדי להביא מיטות שיזוף, שהילדים יוכלו לישון, או לחדרים להביא שמיכות. אנשים דרכו על אנשים אחרים בדרך. אי אפשר היה לשהות בחדרים בגלל שהשירותים והמזגן לא תפקדו, ובסיפונים היה קר".
היא הוסיפה כי בשלב מסוים לפנות בוקר הגיעו למקום שניים מאנשי צוות הבידור, אולם לדבריה, מהשניים נדף ריח חריף של אלכוהול. "בערך בשש בבוקר, כשכבר האיר היום, החשמל חזר - וגם אז אף אחד לא עדכן אותנו מה קורה. פשוט אנשים ראו שהאורות שוב נדלקו והבינו שאפשר לחזור לחדרים".
"טענו שחיבלנו בחגורות ההצלה"
היחס המזלזל נמשך, לדבריה, גם לאחר מכן. "דיברתי באופן אישי עם מנהל המלון, והוא בכלל לא מבין על מה המהומה. להיפך, עוד באו בטענות לנוסעים שהוציאו את הפנס מחגורות ההצלה והשתמשו בו. טענו שמי שעשה את זה חיבל בחגורות ההצלה. אם זו הדרך שבה הם מתפקדים במצב חירום כזה", תהתה מלך, "מה יעשו אם יהיה מצב חירום אמיתי? אם האונייה תטבע? הנוסעים יצטרכו לזרוק לבד את סירות ההצלה למים?".מחברת מנו ספנות נמסר בתגובה כי המתלוננים הם קומץ נוסעים מתוך כ-900 שהיו על הספינה, שלדבריהם, "בחרו לעוות את המציאות". לפי נציגי החברה, הפסקת החשמל לא השפיעה על בטיחות האונייה ובטיחות הנוסעים, "שרובם קיבלו בהבנה את הפסקת החשמל ונהנו מהחופשה".
"מיד עם תחילת הפסקת החשמל, שאירעה בשעת ערב מאוחרת ובמהלך הלילה, נמסרו כמה הודעות לנוסעים במערכת הכריזה", הם ציינו. "אנשי הצוות עברו בין הנוסעים שהיו ערים ועדכנו אותם. בקבוקי מים, כולל פירות ועוגות, הועמדו לרשות הנוסעים. עם חזרת החשמל בחלוף מספר שעות, האונייה המשיכה כמתוכנן לחיפה".
פורסם לראשונה 02/08/2013 21:45
האונייה בנמל חיפה, אתמול
צילום: ג'ורג' גינסברג
הנוסע אופיר ששון. "לא חילקו מים, לא היה אור"
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים