למרות הסכנות - למדינה לא אכפת מגרוטאות
במקום להוריד 30 אלף מכוניות מזהמות ולא בטוחות מהכביש, מציעה המדינה מימון לגריטת 1,700 בלבד. הסיבה: במקום תקציב של 18 מיליון עליו הוחלט בעבר, ירד הסכום ל-5 מיליון בלבד
הממשלה בעד גרוטאות מזהמות ומסוכנות? תוכנית ממשלתית להורדה מהכביש של מכוניות ישנות, מזהמות ולא בטוחות, תחודש - אך בתקציב נמוך משמעותית מבעבר. רק חמישה מיליון שקלים בשנה תעביר הממשלה לתוכנית, וזאת במקום תקציב שנתי של 18 מיליון שקלים שתוכנן בעבר. התקציב המעודכן יספיק להורדה מהכביש של כ-1,700 מכוניות בלבד, כאשר במשרדי הממשלה מעריכים כי יש כיום כ-30 אלף מכוניות שעומדות בקריטריונים של התוכנית.
במסגרת "תוכנית הגריטה" הממשלתית, שיישומה חודש והופסק פעמים רבות מאז 2010, מעניקה המדינה 3,000 שקלים למי שמוסר מכונית בת 20 או יותר למגרש ייעודי, שם היא מפורקת וחלקיה נשלחים לגריטה ומחזור. על תועלתה העידו שרי התחבורה והגנת הסביבה, שהבהירו בהזדמנויות רבות כי יישומה מפחית את זיהום האוויר, משפר את הבטיחות ואף מביא להגדלת הכנסות המדינה ממסי קנייה המוטלים על מכוניות חדשות.
למעשה, מיד עם כניסתו לתפקיד השר להגנת הסביבה, קרא עמיר פרץ להכפיל את תקציב התוכנית הממשלתית. "תקציב של 18 מיליון שקל בשנה הוא לא מספיק, כי זה בסך הכול 6,000 רכבים", אמר במליאת הכנסת באפריל. "בתוך חודש הסכום הזה נגמר... אני מעריך שאם רוצים להתמודד עם זה ברצינות, צריך להכפיל את התקציב השנתי".
ואכן, על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בתוך כשלושה שבועות במהלך דצמבר 2012, נמסרו למגרשים כ-2,100 מכוניות ישנות. שישה מיליון שקלים הועברו בתקופה זו, מתוך תקציב כולל של כ-10 מיליון שקלים, שהעברתו אושרה רק בספטמבר האחרון לאחר התערבות ועדת הכספים. יו"ר הוועדה באותה עת, ח"כ משה גפני, אמר אז כי "עידוד אנשים להביא לגריטת רכבים ישנים תורם גם לאיכות הסביבה וגם לבטיחות. במבט כולל מדובר גם בחסכון כלכלי גדול למדינה".
יש לציין כי דו"ח שהוכן עבור משרדי האוצר והגנת הסביבה ב-2011, המליץ דווקא להרחיב את התוכנית, וזאת בגלל תרומתה הכוללת למשק, המתבטאת בהפחתת זיהום האוויר, שיפור הבטיחות והגדלת ההכנסות ממסים. הדו"ח הציע להכפיל את התמריצים לבעלי מכוניות ישנות, מ-3,000 שקל ל-6,000 שקל, ולאפשר גריטה של מכוניות בנות 18 שנה, בתמורה ל-8,000 שקל.