חיילים בע"מ: משחית הזמן החדש?
קאנדי קראש זה לילדות עם קוקיות. שחקנים אמיתיים משחקים במשחקי אסטרטגיה. ככל הנראה 20 מיליון מהם ישחקו בשנה הקרובה ב - Soldiers inc, המשחק החדש של פלאריום הישראלית. חלקם יוציאו אפילו 100 דולר בחודש על צבא וירטואלי. האם לשאר יש סיכוי נגדם?
נראה שהחבר שלך, שפעם ביקש יבולים, התקדם בחיים. היום הוא מגייס אותך למשפחה שלו במאפיה . לא? אז אולי הוא רוצה שתצטרף לשבט שלו או אולי הוא בכלל צריך חיים לפאזל מטופש עם ממתקים. אין ספק, מודל משחקי הפרימיום (Freemium) החברתיים מתפשט כאש בשדה של פארמוויל. חוקי המשחק: כולם משחקים ומפיצים את הבשורה, בודדים משלמים, מקבלים יותר מהשאר ומכניסים מאות אלפים עד מיליוני דולרים ליום לחברה שפיתחה את המשחק. קוצרת 30 אחוז: פייסבוק.
על אחת הגבעות באדמה רוויית המזומנים הזו, ניצבת כבר כמה שנים פלאריום הישראלית שבה חברים חמישה שותפים. החברה מפתחת משחקי אסטרטגיה מורכבים, כמו Total Domination ו סטורמפול - ובתחילת החודש הוציאה את המשחק הכי מושקע שלה: חיילים בע"מ - Soldiers inc . משחק צבאי של שליטה בעולם שעובד בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות (ויקונטקט, מייל-רו ואודנוסקלסינקי).
"המשחק הנוכחי מספק סיפור משחק, חווית משחק, גרפיקה ומוזיקה שטרם נראו כמותה במשחק אחר ברשתות החברתיות", אומר אבי שלאל, מנכ"ל פלאריום, "ההצלחה של משחק זה נובעת מתפישה שאומרת בפשטות – בואו ניתן לשחקנים שלנו מה שהם רוצים. נספק להם חוויית משחק יוצאת דופן שמעולם לא חוו במשחקי רשתות חברתיות".
מה הם רוצים, השחקנים שלהם?
מדובר במשחק אסטרטגיה שבו אתם נלחמים בעתיד על שליטה בארץ דמיונית ששמה זאנדיה. בתחילת המשחק נקבל אזור ונתחיל לבנות בסיס. כדי להכניס את השחקן למשחק לאט, יש לנו עוזר: מר בלק. הוא מסביר לנו על הדברים שעלינו לבצע ועל ועל "כללי המשחק" שניכנס חלק.
העניין לא פשוט למי שלא בקיא בז'אנר, וייקח יום עד יומיים כדי להשתלט על הפונקציות ולהבין "מי נגד מי". בגדול, בחלון הדפדפן ניצור בלחיצה מבנים, נבחר משימות תקיפה והגנה. בסופו של דבר, ההתמודדות במשחק היא מול חברים שלנו ואנשים אחרים בפייסבוק יחד עם שיתוף פעולה.
כדי שנוכל לעשות את זה טוב - אנחנו צריכים להשתמש נכון אסטרטגית בחיילים, טנקים, מטוסים ומבנים כמו מרפאות וחדרי אוכל כדי לשרת אותם. כדי להשיג דברים שיהפכו אותנו לחזקים, צריך לחכות זמן (נניח יום להגעת תגבורת) או לשלם כדי להאיץ את התהליכים. התשלום נעשה ביהלומים שהם הכסף של המשחק, אותם נרוויח בהשלמת משימות, נזמין חברים או שנשלם בכסף אמיתי - וזה הרווח של פלאריום.
נניח: לאחר שלושה ימי משחק ברשותי בסיס די מלא במבנים שלהבנתי זקוק להרחבה. היא עולה 500 יהלומים, או שאזמין 10 חברים. נניח שלא לעניין שאבקש את זה מהחברבוקים שלי לעזור וכרגע יש לי רק 180יהלומים. מספר היהלומים שאני צריך יעלה לי כ-10 שקלים. לחילופין, משימת פשיטה תעניק לי 5 יהלומים, כלומר לשבת שעות על המחשב. הצעה מיוחדת תעניק לי 450 יהלומים - רק במסירת פרטי אשראי - ללא חיוב. כמובן, כדי להקל על עניין התשלומים בעתיד. שלמו 1,200 שקל ואתם מסודרים עם 50,000 יהלומים.
מי משחק?
נשאלת השאלה, כמה מחכים ועובדים קשה וכמה משקיעים? גבי שלאל, אחיו של אבי, סמנכ"ל ומייסד, טוען שהמשלמים באמת מהווים קבוצה מאוד קטנה מהשחקנים. פחות מ-10%. כמה הם מוציאים? הרבה: בין 70 ל-100 דולר בחודש לגולגולת, לפי גבי שמוסיף ש"צריך לזכור שהמשחק הוא חינם". פרופיל הקהל של המשחק - זכר, בן למעלה מ- 25, מוכן להשקיע זמן וכסף בבידור ומשחק במשחקים. הצפי שאפתני, 20 מיליון שחקנים בשנה הראשונה.
כמה השקיעה החברה כדי להביא את אותם מיליונים לשחק דווקא אצלה? גבי שלאל לא רוצה או לא באמת יכול לדבר על סכומים. "יותר ממאות אלפי דולרים", הוא רק אומר ומוסיף: "זה מנוע שרץ כבר שנים ויש פיצ'רים חדשים כמו הקול, הגרפיקה והמוזיקה. המנוע זה משהו שאנחנו מפתחים שנים ואפשר להשתמש בו שוב".
למה להשקיע כל כך הרבה? קאנדי קראש משקיעים הרבה פחות ועושים מאות אלפי דולרים ביום
"המודל שלנו שונה. אנחנו רוצים ליצור, ומתרכזים ביצירת סיפור טוב ועולם שאנשים יהנו ממנו. קאנדי קראש זה קז'ואל. אצלנו יהנו לשחק. אנחנו גם לא עושים את המשחק שייצור הכי הרבה רווח - אנחנו רוצים לספק חוויה מעולה".
לשחק?
אפשר להאמין לחברת פלאריום: החוויה של חיילים בע"מ היא אכן מושקעת: נראית טוב ונשמעת טוב. זה אמנם משחק מסובך אבל לא מורכב מדי להישאב אליו. בנוסף, כמו קנדי קראש, ושאר משחקי הפייסבוק הוא יוצא מגבולות המשחק שיש בו החלטות אסטרטגיות, מה לעשות עם הכוחות שלי וכדומה, ומכניס אליו עוד משאבים מהעולם האמיתי כמו זמן, כסף וקשרים חברתיים. בסופו של דבר, זה מה שיקבע אתם טובים או לא. לא שיחקנו מספיק כדי להבין מה המינון. כלומר, האם השחקן העשיר הוא השחקן עם העוצמה הגדולה ביותר.
לפי גבי, בסופו של דבר, לאו דווקא השחקן שישקיע הכי הרבה כסף יהיה הכי טוב, אלא מדובר בשילוב. "יש שחקנים שלא משקיעים כסף אלא זמן, ויגיעו גם הם לאותן תוצאות טובות", הוא אומר, " בסופו של דבר זו מחויבות - כמה פעמים אתה נכנס, האם אתה חבר בקבוצה - ושוב: גם אם אתה משלם אתה צריך להשקיע זמן".