עידן חדש ב"וושינגטון פוסט": נמכר למייסד אמזון
המשפחה המיתולוגית המחזיקה את הבעלות על העיתון כבר שמונה עשורים נפרדת ממנו בעסקת ענק בשווי 250 מיליון דולר. בסימן היחלשות העיתונות המודפסת, מועברות המושכות לאיש שהוביל מהפיכה צרכנית באינטרנט. "מטרתו העיקרית איננה רווח", התחייבה המוציאה לאור בפני העובדים
העיתון "וושינגטון פוסט" שדיווחיו הפילו נשיא אמריקני והעניקו השראה לדורות של עיתונאים נמכר תמורת 250 מיליון דולר למייסד חברת "אמזון" ג'פרי בזוס. "תם עידן", כתבו עורכי העיתון בכותרת הראשית של האתר, וסיכמו 80 שנות שליטה של משפחת גרהם באחד מגופי התקשורת החזקים בעולם. המחיר ששולם עבור העיתון נחשב נמוך משמעותית מהשווי של החברה בשיא תפוצתה, וממחיש את המשבר אליו נקלעה העיתונות המודפסת.
כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:
- נאשמים בטרור בניגריה: המוסד עינה אותנו
- חילץ תחת אש: נפטר גיבור ישראל עוזי בר-צור
- קנדה: נחש ברח מחנות וחנק למוות שני ילדים
דונלד גרהם, יושב-ראש ומנכ"ל החברה, הוא דור שלישי במשפחתו להוביל את ה"וושינגטון פוסט" – וגם האחרון בשושלת. אמש (ב') הוא כינס את עובדיו הבכירים, כשלצדו המוציאה לאור של העיתון – בת אחותו קטרין ווימות - כדי לספר להם על העסקה המפתיעה. "החלטתי יחד עם קטרין וחבר הנאמנים למכור את העיתון רק אחרי שנים של אתגרים בתעשיית העיתונות שגרמו לנו לתהות אם ייתכן שיש בעלים אחר שיהיה טוב יותר עבור הפוסט", מסר גרהם בהודעה כתובה לחבריו בתקשורת.
"לראשונה בחיינו אמרנו זה לזה: האם הבעלות של ה'וושינגטון פוסט' היא הדבר הטוב ביותר עבור העיתון? אנחנו יכולים לשמור אותו בחיים, אבל לא זאת הסוגיה. הסוגיה על הפרק היא האם אנחנו יכולים לחזק את העיתון?", הסביר גרהם.
בשיחת הפרידה במשרדי העיתון הוא סיים את דבריו באומרו כי "אף אחד לא צריך להיות עצוב היום, חוץ ממני". התדהמה הייתה גדולה, ולא רק מחוץ לכותלי משרדי הפוסט, עובדי העיתון הודו כי היו בשוק ממכירת הענק.
מי שלוקח את המפתחות ממשפחת גרהם עשה את הונו במסחר באינטרנט. ג'פרי בזוס הוביל ברשת האינטרנט מהפך בצורת הצריכה ברחבי העולם באמצעות ענקית הקמעונות אמזון – שהתחילה ממכירת ספרים והתפתחה לשלל מוצרים.
המכירה של הוושינגטון פוסט היא האחרונה בשורת עסקאות בתקשורת האמריקנית. בסוף-השבוע פורסם שבעלי העיתון "ניו יורק טיימס" מוכר את ה-"בוסטון גלוב" לבעלי הרד סוקס וליברפול. בארה"ב מקווים שמכירת כלי התקשורת תסמן התרעננות, ואחריה התחזקות של הדפוס. אבל דבר אחד ברור, המחירים הנמוכים תמורתם נמכרים גופי התקשורת ממחישים את המשבר העמוק אליו נקלע התחום בעשור האחרון.
בארה"ב שואלים הבוקר מה יהיה עתידו של הפוסט בידי אשף הטכנולוגיה.
המנכ"ל העוזב הדגיש שבזוס רוכש אישית את כלי התקשורת ולא מטעם חברת אמזון. תמורת 250 מיליון דולר הוא יקבל לידיו את הבעלות על חברת ה"וושינגטון פוסט", שכוללת פרט להוצאת העיתון הנפוץ גם שורת מגזינים ועיתונים נלווים לבית ההוצאה בהם החינמון "אקספרס".
לא כל בני משפחת גרהם עוזבים את העיתון. האחיינית של המנכ"ל גרהם התבקשה על ידי הרוכש החדש להישאר בתפקידה כמוציאה לאור – לפחות בזמן הקרוב. בזוס לא השתתף בישיבת הפרידה של דונלד גרהם במערכת העיתון, אך לאחריה הוציא הודעה מטעמו. הוא סיפר כי מהיכרותו עם גרהם בעשור האחרון, "אינני מכיר אדם טוב ממנו".
ווימות, המוציאה לאור, הדגישה שבמהלך המשא ומתן לרכישת כלי התקשורת הבהיר מייסד אמזון שמטרתו העיקרית איננה רווחים.
עסקת המכירה מביאה לסיומה שמונה דורות של בעלות משפחת גרהם, מאז שיוג'יין מאייר קנה את העיתון במכירה פומבית ב-1 ביוני 1933, ומינה את חתנו פיליפ גרהם לנשיא החברה. תחת משפחתו העיתון הגיע לגדולתו, והשושלת שעמדה בראשותו המשיכה לקדם קו עצמאי. זכור במיוחד חלקו של העיתון בפרסום מסמכי "ווטרגייט" שהובילו לפרישתו של נשיא ארה"ב ריצ'ארד ניקסון בשנות ה-70.
המעבר לבעלים שעלה לגדולתו דווקא באינטרנט מסמן אולי כיוון חדש שאליו צועד העיתון שאיבד מגדולתו בעידן התקשורת המודרני. לפני עשרים שנה היו לוושינגטון פוסט 832,332 מינויים יומיים, בחודשים האחרונים ירדה התפוצה לכמעט מחצית - 474,767 מינויים.