ברגע האחרון: אייל גולן ב-99 ש'; יוון ב-99 אירו
כולם סביבכם טסים לחו"ל וגם אתם רוצים, אבל חיכיתם לרגע האחרון? אחת הדרכים למצוא כרטיסים זולים ב-30%-50% היא קנייתם יממה לפני הטיסה. הטרנד שתפס תאוצה עם חוליו, הגיע גם לעולם הכרטיסים למופעים והצגות. המחירים אכן נמוכים אבל יש גם חסרונות וסיכונים
מבצעים של הדקה האחרונה נפוצים בעולם התיירות כבר שנים, אך בשנה האחרונה קיבלו שדרוג בזכות אפליקציות מתוקשרות כמו חוליו. לאחרונה הם זולגים גם לעולם כרטיסי המופעים.
עוד בצרכנות:
- חוזרים ללימודים: כמה עולה ציוד לבית-הספר?
- סטודיו C: ייקור החניה לא משחרר מהחוזה
שיטת המכירה של "הרגע האחרון" טובה למפעילי טיסות וחופשות ולמארגני מופעים, הופעות והצגות שנשארו עם מקומות פנויים. אם הכיסאות בטיסה או באולם יישארו ריקים בשעת האמת – המארגנים יאלצו לספוג הפסד כספי. השיטה הזאת מתאימה גם לצרכנים מסוג מסוים: ספונטאניים, שמוכנים להתפשר על תכנון מראש ולפעמים גם על נוחות ועל יעד - בתמורה לחוויה מפתיעה (לטוב ולרע) ומחיר נמוך.
אז איך משיגים כרטיסים ברגע האחרון, האם זה משתלם ומהם בכל זאת החסרונות? יש כמה מודלים של אתרי אינטרנט ואפליקציות באמצעותם מוכרים כרטיסים "ברגע האחרון". אפליקציית חוליו (hulyo) הציתה את העניין המחודש בסוג כזה של עסקאות. כבר שנה שהיא מציעה כרטיסים לטיסות כמעט מיידיות (הטיסה יוצאת למחרת אישור העסקה) וההצעות צצות בה רק בלילה, בין 22:00 ל-10:00.
חוליו. זה באמת משתלם?
רבים הורידו את חוליו לסמארטפון, אך כמה משתמשים באמת יש לה? כמה אנשים ממש מזמינים בימים אלה כרטיסים דרכה? לפי גיורא מנדל, מבעלי האפליקציה, עד היום הורידו אותה 380 אלף צרכנים. "כל יום יש 30-40 אלף כניסות ואנחנו מוכרים בין עשרות ל-100 כרטיסים בערב, המחירים נעים בין 99 אירו ל-280-249 שקל, ליעדים כמו אמסטרדם, ברלין, פריז".
מה היעד הכי פופולרי?
"בימים אלה: בורגס, כרתים, קוס".
כשנכנסנו בלילות האחרונים לאפליקציה, ההצעות הנוכחיות לא תמיד היו מפתות במיוחד. זמני הטיסה לא בהכרח נוחים והמקומות על המטוס ספורים. היעדים: בעיקר רודוס, סלוניקי ולרנקה והמחירים בין 210 ל-179 אירו. למרות המגבלות, שעה אחרי כן – רוב ההצעות נחטפו ונותרה רק טיסה אחת בודדת לרודוס. נראה שבכל זאת היה ביקוש הלילה לטיסות מיידיות. צריך לשים לב שהתמחור באתר הוא באירו (1 = 4.73 שקלים), העין הישראלית רגילה לראות מחירי טיסות בדולרים (1 = 3.55 שקלים).
"עכשיו זו התקופה הכי חזקה בעולם התיירות ובחוליו זה הפוך", מסביר גיורא. "אנחנו מוכרים את מה שנשאר ובימים אלה לא נשאר הרבה. עד לפני 10 ימים היה לנו הרבה מה למכור וזה יימשך עד 25 באוגוסט – אז ישתחררו הרבה כרטיסים.
אתם מוכרים רק טיסות. מה עם בתי מלון, אפשר להשיג בתי מלון ברגע האחרון בשיא העונה?
"היום זה הכי פשוט בעולם. יש הרבה אפליקציות שמציעות בתי מלון ברגע האחרון booking.com, אפילו גוליבר. את עושה ביטוח באפליקציית ביטוח וככה, את בונה לעצמך יופי של חבילה בחצי ממחיר השוק. חוליו עצמה בקרוב מאוד תמכור גם בתי מלון, העברות משדה התעופה ביטוחים הכל יהיה בתוך חוליו".
מי הלקוחות?
"כל פעם יש פלח שוק אחר שנוסע היום זה כל הסטודנטים שגמרו ללמוד. גם הפנסיונרים נוסעים. זה להיט לפנסיונרים, משווקים את זה בבתי אבות. זה שינה את צורת הצריכה, הגדיל את מספר האנשים שטסים ולחברות זה טוב".
אין החזר כספי אם מבטלים.
"לא. אבל הפסדת רק 136 אירו ולא כפול מזה".
למה אין טיסות ברגע האחרון לניו יורק?
גם בדיזנהאוז (וכן ב-ynettours, אופיר טורס, אשת טורס, הדקה ה-90 ומתחרים אחרים) - מוכרים טיסות ברגע האחרון ובניגוד לחוליו, מוכרים גם נופשונים בשיטה הזאת. איל סלוק מנכ"ל דיזנהאוז, מאשר שהמחירים ברגע האחרון אכן נמוכים יותר, "ההנחות ברגע האחרון נעות בין 30% ל-50%", הוא מסביר.
"אני מקבל את המקומות הריקים של הרגע האחרון מהספקים. אם לספק של רומא יש מושבים ריקים הוא ימכור לי מושב שהמחיר הרגיל שלו 500 דולר ב-249 דולר. זו פונקציה של היצע וביקוש. יש ספקים שנתקעו עם חבילות שלא נמכרו אז ככל שמתקרב המועד הם ינסו למכור אותן יותר בזול, גם אם זה שיא העונה - אין לזה משמעות. המחירים ברגע האחרון יהיו נמוכים באותה מידה".
המקומות בטיסה יהיו פחות טובים?
"בגדול כן, אבל אפשר ליפול על מקומות טובים שלא נמכרו וגם עליהם תהיה הנחה במחיר. אם ספק נשאר עם מלאי קרוב לנקודת המכירה, גם אם ימכור מושב טוב ב-40% מהמחיר - זה עדיין משתלם לו".
ולמה אין טיסות ברגע האחרון לתאילנד ולניו יורק?
"תאילנד יוהנסבורג, שנגחאי הונג קונג – היעדים הארוכים הם לא יעדים של הרגע האחרון. אלה נסיעות שאנשים מתכננים אותן. פעמים רבות הטיסה חזרה היא עוד שבוע. אם אתה נוסע לארה"ב אתה מעדיף להיות שם יותר משבוע".
יש טיסות ברגע האחרון במחלקת עסקים?
"אנשי עסקים בכלל לא במשחק הזה למרותש הם טסים לפעמים ברגע האחרון ואין הנחות של הרגע האחרון במחלקת עסקים ומחלקה ראשונה. החברות לא יגרמו לזילות במחירים של הביזנס".
ויש לזה ביקוש או שזה סתם באזז?
"ביקוש של פחות מ-1%-2%. זה יותר גימיק – רוב הלקוחות לא קונים כך תיירות. הם רוצים לתכנן, הם רוצים לשאול, הם רוצים לדעת. לכן יחסית, זה עדיין בשוליים ומתאים בעיקר לצעירים. למרות זאת, אני חושב שהנישה הזאת תגדל, כי זה תלוי בהיצע המושבים והמקומות ומלאי החבילות שקונים הספקים. אם בעקבות מדיניות השמיים הפתוחים יגדל היצע המושבים מישראל וממנה – יגדל גם היצע נישת הרגע האחרון, אבל בסופו של דבר זה תמיד יישאר נישה".
כרטיסים למופעים – עד 50% הנחה
כמו בטיסות, גם בכרטיסים – לספק יש מוצר שהתוקף שלו פג וכשמועד זה מגיע - מחירו יורד לאפס שקלים. באופן דומה לשיטת חוליו פועל אתר טיק טוק, שהושק בינואר 2013. הבעלים של האתר, עִדו שיימן, מוכר כרטיסים להופעות ומופעים ברגע האחרון. השיטה של האתר מזכירה טכניקה מכירתית של אתרי קופונים: זמן מכירה מוגבל עם שעון עצר שמתקתק לאחור, מספר מצומצם של כרטיסים ומחירים נמוכים. המודל העסקי: האתר מקבל עמלה מסוימת מהמכירה.
לאחרונה מכרו שם כרטיסים להופעה של אייל גולן ב-99 שקל. "יש בקיסריה 3,200 מקומות, קיבלתי הקצאה של 60 כרטיסים ויכולתי למכור הרבה יותר", מספר שיימן. "המחיר המקורי של הכרטיס היה 200 שקל. שבוע קודם לכן נמכרו כרטיסים ב-270 שקל ואני מכרתי ב-200 שקל.
מתי אתה מקבל את הכרטיסים?
"אני מקבל את הקצאות הכרטיסים ערב לפני כן, או ביום המופע בבוקר. המכירה עצמה מתחילה באתר ב-14:00, ביום המופע, כך שיש לצרכן 7-6 שעות לקנות את הכרטיסים. בסופי שבוע יש לו יותר זמן: מ-9:00 עד 19:00".
כיוון שזו מכירה על בסיס מקומות פנויים שנשארו – אלה בהכרח מקומות ישיבה פחות טובים?
"אם יש 10 מקומות פנויים באולם של אלף, סביר להניח שהמקומות לא הכי טובים. אם נשארו 200 מקומות - סביר להניח שהם טובים. צריך לחשוב על זה ככה: גם מי שקונה כרטיס רגיל מקבל לפעמים מקום פחות טוב - כי זה מה שנשאר. והוא משלם הרבה, הרבה יותר כסף".
מה גובה ההנחה הנפוץ באתר?
"בין 15% ל-50%. המחירים נעים ביו 80 ל-150, 200 שקל. תלוי במופע. המחיר משתנה מפעם לפעם".
יהיו גם כרטיסים למופעים יקרים יותר כמו האופרה והפילהרמונית, ולהופעות של אמנים מחו"ל?
"כן, הם על הכוונת שלי. אני אזום פגישות עם כולם כי יש צורך במוסדות האלה למכור את הכרטיסים שלא נמכרו".
בכל המופעים יש כרטיסים שלא נמכרים?
"מי שבתחום הכרטיסים יודע שכמעט תמיד נשארים כרטיסים. אין יותר מדי מופעים שהם סולד אאוט. אפשר לומר ששלמה ארצי בדרך כלל סולד אאוט ועידן רייכל תמיד מוכר הכל. חודשיים מראש אי אפשר להשיג כרטיס לכל המופעים שלו".
הצגה ב"גשר" ב-50 שקל לכרטיס
גם בעיריית ת"א השיקו פלטפורמה דומה, במסגרתה הציעו לאחרונה את ההצגה "שונאים סיפור אהבה" של תיאטרון גשר ב-50 שקל, בוסתן ספרדי וקוויאר ועדשים של הבימה ב-55 שקל לכרטיס ואת המחזמר "צלילי המוזיקה" ב-99 שקל לכרטיס. ועדי עובדים מקבלים מחירי טובים יותר מאלו לפעמים, אבל אלו מחירים משתלמים למי שיש לו ערב פנוי. ההודעות על ההנחות מגיעות למנויי שירות 'דיגיתל' – מעין מועדון לקוחות של תושבי העיר, בצורת הודעות SMS. בקרוב, מבטיחים בעירייה, ישלחו הודעות דומות גם על אירועי ספורט.
"לרוב מדובר באירועים שקורים באותו יום או יומיים אחרי זה", מסביר גידי שמרלינג דובר עיריית ת"א. "זה משהו שנפוץ בעולם וזה מתאים לתושבי ת"א כי הם יכולים לקפוץ בהתראה של רגע למוסדות התרבות בעיר. למוסדות כיסא ריק זה הפסד כפסי. אנחנו רק גוף מתווך – להבדיל מאתרי קופונים אנחנו לא גובים עמלה ואנחנו דורשים שההנחות יהיו משמעותיות מאוד. במוסדות תרבות באירופה זה נהוג מאוד להגיע ביום המופע לקנות כרטיסים בדקה ה-90. בישראל זה פחות נהוג".
ברגע האחרון: כרטיסים יד שנייה
גורם נוסף שיש לו אינטרס למכור כרטיסים ברגע האחרון ובמחיר נמוך יחסית, הוא הצרכנים עצמם. מי שנתקע עם כרטיס להופעה ולא יכול להגיע אליה – יכול להציע את הכרטיס שלו למכירה בפייסבוק או באתרי לוחות, אבל יש גם מקום ייעודי לכך: אתר goticket.
"האתר נבנה כדי לתת מענה לאנשים שקונים כרטיסים ופתאום לא יכולים להגיע להופעה", מסביר אופיר דויד, הבעלים של האתר. "זה קרה לי ולחברים שלי. זה מה שעורר בי את הרעיון לאתר. האתר מאפשר לפרסם בעצם את הכרטיסים בלי לגבות תשלום מהצרכנים המפרסמים. ככה הצרכנים שנתקעו - יכולים למכור את הכרטיסים שלהם. אנחנו רק מוודאים שהם עומדים בחוק ומוכרים את הכרטיסים במחיר עלות או נמוך ממחיר הכרטיס המקורי כי אחרת זו ספסרות שאסורה בחוק".
הודעות המכירה האחרונות באתר הן של כרטיסים לכוורת בהנחות של 10% וגם של 40%. "היו כבר 65 הודעות ביומיים האחרונים, הרוב מסירים את המודעה מהר, בטענה שמכרו את הכרטיסים. הרוב המוחלט מוכר בהנחות כי אנשים רוצים להיפטר מהכרטיס".
באתר יש עוד פלטפורמות למכירה ברגע האחרון – אלה פלטפורמות מסחריות שמי שמעוניין לפרסם בהן משלם 5 שקלים להודעה. משרדי כרטיסים כמו בראבו מוכרים שם כרטיסים – בהנחות מסוימות, וזו לא מכירה קלאסית של הרגע האחרון לפעמים מדובר בכרטיס לעוד שבועיים. בקרוב ימכרו שם גם טיסות.
מה כדאי לזכור כשמחליטים ללכת על עסקה ברגע האחרון?
- זכות ביטול והחזר כספי מוגבלת: רוב העסקאות ברגע האחרון נחשבות לעסקאות מכר מרחוק. לפי חוק הגנת הצרכן, בקנייה ברגע האחרון, זכות הביטול של הצרכן וקבלת החזר כספי מלא או חלקי מצטמצמת. לצרכן מותר לבטל עסקה שלא מומשה ולקבל כספו בחזרה כשבועיים אחרי ביצוע העסקה - אבל האפשרות להחזר כספי בטלה 7 ימים לפני שהעסקה נכנסת לפועל, כשמדובר בעסקת תיירות ויומיים לפני העסקה כשמדובר בעסקת כרטיסים למופעים.
- מתי כן מקבלים החזר כספי? במקרה שהצד המוכר הבטיח דבר מה מהותי שלא התקיים: זמני הטיסה/ההופעה השתנו, המלון לא היה ברמה שהובטחה. כל עוד לא מדובר באיתני הטבע - אפשר לקבל החזר וגם לתבוע פיצוי.
- חפשו ספק עם תודעת שירות גבוהה: "לפי חוק הגנת הצרכן אני לא מחוייב להחזיר כסף לצרכן שמבטל את העסקה, אבל כל מקרה לגופו", מסביר עדו שיימן מ-Ticktuk. " היתה מישהי ששלחה לי מייל בלילה וכתבה כי 'מסיבות אלה ואחרות לא הצלחתי להגיע', פניתי לספק והוא החזיר לה את הכסף".
- שימרו הוכחות - אפשרות ביטול העסקה וקבלת הכסף בחזרה עומדת לצידכם רק אם הבטיחו לכם X וקיבלתם Y. לכן כדאי וחשוב לצלם את מסך ההזמנה ואת תנאי העסקה ולשמור אצלכם. אם שוחחתם עם נציג שירות – בקשו שישלח לכם את תנאי העסקה במייל או הקליטו את השיחה.
- הזמנתם טיסה. הכל הוזמן? היו ספונטניים אך לא שאננים: ודאו שהזמנתם מלון, רכב אם צריך. אם הוזמן עבורכם מלון – היכנסו לאתר שלו בקשו את מספר הטלפון שלו, בידקו שאתם אכן רשומים בו, שלא יוחלף ברגע האחרון. בידקו שטיסת הצ'ארטר אכן יוצאת בזמן שהובטח.
- יש לכם מגבלה פיזית/בריאותית שמצריכה סידורים מיוחדים? אל תזמינו ברגע האחרון.
- ביטוח: בעסקאות כרטיסי טיסה או נופשונים - אפשר לבטח את העסקה וכן את הכבודה. בידקו אם זה כדאי לכם. ביטוח בריאות מומלץ בכל מקרה.
המלצות נוספות מהמועצה לצרכנות לעניין עסקת תיירות
- קיראו טוב את מסמכי האישור: לפני חתימה ואישור העיסקה, יש לקרוא בעיון את המסמכים שנשלחו ע"י סוכנות הנסיעות או הגורם עימו מבצעים את העיסקה, ולוודא שפרטים מהותיים כגון: שמות הנוסעים, יעד הטיסה, שם בית המלון וכל הפרטים המהותיים לעיסקה כגון בקשות מיוחדות שביקשתם- כולם מופיעים במסמך המקורי עליו חתמתם.
- מחקו סעיפים בחוזה עסקאות שבהן מועבר מסמך בכתב לצרכן, והוא נדרש לחתום עליו, יש לקרוא ולמחוק סעיפים המתירים לחברה החלפת בית המלון או שינוי תנאים מהותיים אחרים.
- בעסקה פרונטלית דירשו טופס גילוי מראש: מאחר שעל פי החוק בעסקאות עם סוכנות נסיעות שנערכות פנים אל פנים חייבים למסור מידע בכתב (טופס גילוי), יש לדרוש גם במקרים אלה את המידע בכתב לפני ביצוע העסקה.
- אם נגרמו לכם נזקים כספיים, כגון שיחות טלפון לחו"ל, נסיעות במוניות בשל החלפת בית המלון, רכישת בגדים עקב עיכוב בקבלת הכבודה וכדומה, שמרו את החשבוניות/הקבלות ותעדו את הנזק, כדי שתוכלו להוכיח את הטענות. אפשר גם להקליט את השיחות עם נציגי השירות של החברה או את הרעשים בבית המלון הנטענים וכדומה.
- לקבוצה יש יותר כוח, ולכן רצוי וכדאי להתארגן עם כמה נוסעים/נופשים, אם הנזק הנטען נגרם גם להם.