פאנקיסטים נגד הטרור הבודהיסטי - והשתיקה
רוב תושבי מיאנמר מעדיפים לשתוק לנוכח הרג המוסלמים בארצם, בידי תנועה בודהיסטית לאומנית. מול האלימות זועקים הפאנקיסטים המקומיים. "לא הפושעים הם הבעיה, אלא העומדים מהצד"
פאנקיסטים שעוברים ברחוב מושכים את תשומת לב העוברים ושבים, אבל לא רק בגלל שערם הוורוד, מעילי העור וקעקועי הגולגלות. הצעירים האלה הם בין היחידים שמוכנים להשמיע את קולם נגד הנזירים הבודהיסטים שהורגים במוסלמים. רוב תושבי מיאנמר שומרים על שתיקה בנושא.
"אם הם היו נזירים אמיתיים, הייתי שותק, אבל הם לא", מסביר קייוו קייוו, סולן להקת הפאנק "רבל ריוט", בזמן שהמתופפים מתאמנים על שיר חדש שמוחה על צביעות דתית ויוצא נגד התנועה האנטי-מוסלמית הידוע כ"969". "הם לאומנים, פשיסטים, איש לא רוצה לשמוע את זה, אבל זה נכון", אומר קייוו.
מפתיע ככל שזה נשמע, נזירים בודהיסטים קיצונים עומדים בראש המאבק האלים נגד מוסלמים, ומעטים במדינה זו, שרוב 60 מיליון אזרחיה בודהיסטים בעצמם, מוכנים לעמוד לצד הקורבנות. עבור רבים, הבודהיזם הוא חלק מזהותם הבורמזית, ונזירים, החברים המכובדים ביותר בחברה, הם מעבר לתוכחה. אחרים פשוט בהכחשה או מאמינים לטענות שלפיהן המוסלמים "הזרים" מהווים איום על תרבותם ומסורתם.
השתיקה מסוכנת כמו ההמונים שהורסים מסגדים וצוהלים כשמוסלמים מוכים למוות, טוען מייקל סלברג, מנהל המחלקה הבינלאומית של הליגה נגד השמצה האמריקנית. "אלה לא הפושעים שמהווים בעיה כאן", אמר, בהצביעו על התנאים שסללו את הדרך לשואה ולרצח העם ברואנדה, "אלה העומדים מן הצד".
לאחר חצי מאה של שלטון צבאי, ממשלה חצי-אזרחית עלתה לשלטון לפני שנתיים ויישמה רפורמות נרחבות. היא שחררה ממעצר בית את כלת פרס נובל לשלום, מתנגדת המשטר אונג סאן סו צ'י, הקלה על האפשרות להתאסף וביטלה את הצנזורה.
אותן חירויות אפשרו לנזירים כמו יו וירתאו, דובר כריזמטי שתומך ב"969", להשמיע את קולו. הוא התפרסם כ"בן לאדן הבודהיסט". הוא קורא לחרם על עסקים שבעליהם מוסלמים ולאיסור על נישואי תערובת בין בודהיסטים למוסלמים, בהזהירו ששיעור ילודה גבוה יותר יביא את האוכלוסייה המוסלמית מארבעה אחוזים לרוב.
"כל מה שאני יכול לומר הוא שאנשים צריכים להסתכל במה שבודהה לימד ולשאול את עצמם 'האם לכך הוא באמת התכוון?'", אמר יה נגווה סו, בן 27, הפנים של להקת הפאנק הפופולרית במדינה, "נו יו טרן" (No U Turn). הוא כתב את השיר "מלחמות אדם" לאחר שהאלימות נגד המוסלמים המשתייכים לקבוצה האתנית הנרדפת רוהינגיה גלשה למחוזות שמעבר למחוז רחינה.
"כשאני הולך לערים אני שומע דיבורים על '969', על שנאת מוסלמים, על אלימות. זה לא צריך להיות ככה".
בודהיסטים מתונים, שעשויים להוות משקל נגד מול יו וירתאו, שותקים גם הם, פרט לקומץ נזירים
ארקר קייוו הוא אמן גרפיטי נלהב בן 20. כמה מחבריו – בעיקר מוזיקאים ותקליטנים – הם מוסלמים והוא נחרד מהאלימות שהחריבה את קהילותיהם בשנה שעברה. הוא וחברים יצרו קליפ שמביע סולידריות, עם מסר פשוט: "אל תדאגו, לפחות בינינו, הכול יהיה בסדר".
אבל כשנשאל אם אינו מתפתה להתמודד ישירות עם "969" כשהוא רואה את הכרזות של הארגון על קירות בעיר יאנגון, הוא השיב: "לא. זמן מורכב מאוד. בנושא הזה, אני חושב שעדיף להיות הקהל ולא ההופעה".
הנשיא תיין סיין, שזכה לשבחים מארה"ב על הרפורמות שערך, אסר לאחרונה על הפצת גיליון של כתב העת "טיים" שעל שערו כיכב יו וירתאו תחת הכותרת "הפנים של הטרור הבודהיסטי". הוא גם פרסם הצהרת תמיכה ב-"969" וכינה את הנזיר "בנו של בודהה".
מנהיגת האופוזיציה סו צ'י לא אמרה דבר עד כה. הבחירות הקרובות ייערכו ב-2015 ומומחים סבורים שהיא חוששת
מענישה בקלפיות אם תיתפש כאנטי-בודהיסטית.
נותרו הפאנקיסטים, שמכירים על בשרם את חוויית האאוטסיידריות. בזמן השלטון הצבאי, קהילת הפאנק הקטנה ערכה הופעות במחתרת, בבניינים נטושים ובחבורות קטנות. הם מחו על הניצול לרעה של כוחו של הצבא והעזו לשאול כיצד אנשי עסקים בעלי קשרים פוליטיים מתעשרים בזמן שהאחרים סובלים.
היום יש להם אויב חדש, חוסר סובלנות דתי אלים. והם שוב מרימים את קולם. קייוו קייוו מלהקת "רבל ריוט" אומר שאף שאין בכוחו לשנות את העולם, או את מיאנמר, או אפילו את העיר יאנגון, הוא לפחות יכול להשפיע על הסובבים אותו.