ג'וזפה טורנטורה: 'ביטחון עצמי לא תמיד טוב'
הבמאי האיטלקי ג'וזפה טורנטורה נושא עמו את "סינמה פרדיסו" לכל מקום אליו, אך זה לא מונע ממנו להמשיך ליצור ובמרץ. "ההצעה הטובה ביותר" הוא סרטו האחרון, אך הראש כבר בפרויקט עתידי: "כשאני מסיים סרט, אני כבר חושב על הסרט הבא, ועדיף שיהיה כמה שיותר שונה", הוא אומר בראיון
הקריירה של הבמאי האיטלקי ג'וזפה טורנטורה, תמיד תעמוד בצילה של יצירת המופת האוטוביוגרפית עטורת הפרסים והאוסקר שלו "סינמה פרדיסו". הוא אמנם יצר לא מעט סרטים מוצלחים אחדים מאז ("כולם בסדר", "אגדת הפסנתרן"), אבל תמיד ישוו אותם, לאותו סרט מיתולוגי ואהוב מ-1989. אבל העול הכבד של "סינמה פרדיסו" לא מסרס או מלחיץ את טורנטורה, והוא ממשיך לעבוד, ולהגות תסריטים רעננים ומקוריים ממוחו הקודח.
זוכרים את "סינמה פרדיסו"?
"כשאני מסיים סרט, אני אוהב כבר לחשוב על הסרט הבא, ועדיף שיהיה כמה שיותר שונה", אמר טורנטורה בן ה-57 בראיון בפסטיבל ברלין. "אם תמיד תעשה את אותו הדבר, תרגיש שאתה תמיד עושה את אותו הדבר. אני אוהב להשתנות וצריך שבכל סרט שאני עושה יהיה משהו חדש, כדי שארגיש כאילו מדובר בסרטי הראשון. כמו כן, יותר מדי ביטחון עצמי בנוגע לעבודה שלך, זה לא דבר טוב".
עכשיו, טורנטורה משגר את "ההצעה הטובה ביותר" - הפקה בינלאומית המתרחשת על רקע עולם האמנות והמכירות הפומביות. "כשהתחלתי לחקור את הנושא, הייתי הולך לפעמים למכירות פומביות וקונה דברים קטנים. לא משהו חשוב, רק כדי להשתתף. אני לא רוצה לומר שזה עולם מלוכלך, אבל המכירה הפומבית אומרת הרבה דברים על היעדים של העולם הזה".
"במרכז "ההצעה הטובה ביותר" ניצב ווירג'יל (ג'רפי ראש) - מנחה מכירות פומביות שלא ממש בוטח במין האנושי, ומעדיף לאסוף כפפות וציורים של נשים שתלויים בחדר סודי. ווירג'יל רוקם קשר עם קלייר (סילביה בלום), שירשה מהוריה אוסף אמנות. קלייר מסתגרת במשכנה, מחשש למפגש עם העולם. בהתחלה, השניים לא מתראים ומנהלים שיחות, בעוד קלייר מסתתרת. הרווק הנצחי והבודד מפתח אליה חולשה ותשוקה.
"המקור לסיפור של 'ההצעה הטובה ביותר' הוא כל כך מוזר", מתוודה טורנטורה. "השיטה שלי היא לעבוד על כיוונים שונים וסיפורים שונים, בו זמנית. יש לי הרבה רעיונות שיושבים אצלי בכיסים. אחרי שהרבה מהסיפורים נעלמים, חלק מהם הופכים בהדרגה לסיפור שלם וחלק אפילו הופך לסרט.
"אחד מהסיפורים שהיו לי בכיסים היה על בחורה אגרופובית. אהבתי את הרעיון, אבל הסיפור לא היה מספיק טוב. הרבה שנים לאחר מכן, היה לי עוד רעיון לסיפור על איש מכירות פומביות. אהבתי את המקצוע הזה - האיש שמחליט מה הערך של הדברים. זו אלגוריה חזקה. אבל לא אהבתי את הסיפורים, שבניתי סביב הדמות הזאת. ואז התחלתי לבנות סיפור שישלב את שתי הדמויות – איש המכירות הפומביות והאגרופובית וכך נולד בסופו של דבר 'ההצעה הטובה ביותר'".
ובעקבות הרעיון הזה, לוהק לתפקיד הראשי השחקן ג'פרי ראש, שהתפקיד יועד לו בראשו של טורנטורה עוד במהלך כתיבת התסריט. "חמישה ימים אחרי שקיבל את התסריט, הוא התקשר אליי ואמר שהוא רוצה להשתתף. זה היה נהדר. מהרגע הראשון הוא התאהב בדמות והלך אחריה בכל האספקטים שלה, ושאל אותי מה המשמעות של כל מילה בתסריט? לא היו איתו בעיות, ולא הייתי צריך לשמור אותו באזיקים.
"יכולתי לבקש ממנו לעשות הכול, כי הוא היה מסוגל לקרוא אותי, אפילו כששיניתי רעיונות במהלך הצילומים, הוא תמיד היה מוכן לעשות הכול. זו הייתה חוויה מאוד טובה לעבוד איתו. אהבתי את האובססיביות שיש לו לעבודה, ויחד עם זאת הוא נחמד ויש לו גישה קלילה. הוא השילוב בין מרלון ברנדו ומרצ'לו מסטרויאני".
"הליהוק של הדמות הנשית היה פחות פשוט", הוא מספר, "הרבה שחקניות סירבו להצעה, כי הדמות לא נמצאת על המסך למשך חצי סרט. רק הקול שלה נשמע. ואז ג'פרי מצא בגוגל את השחקנית ההולנדית סילביה הוקס. כשפגשתי אותה בפעם הראשונה, היא אמרה שהיא אוהבת את הרעיון שהדמות נמצאת מחוץ לפריים למשך חצי סרט, כי כשהיא סוף סוף מופיעה, היא כל כך חזקה, עד שהיא נהיית הדמות הכי חשובה בסרט. זה מצא חן בעיניי וקיבלתי אותה מייד".
לפסקול הסרט אחראי המלחין אניו מוריקונה. אתה מרבה לעבוד איתו. מה פשר הקשר?
"אני עובד איתו כבר 25 שנה, ו'ההצעה הטובה ביותר' הוא שיתוף הפעולה התשיעי שלנו, עשינו יחד עוד כמה סרטים דוקומנטאריים ופרסומות. היחסים שלנו הם מאוד מוזרים. אני אוהב לדבר איתו על המוזיקה ועל הסרט, מיד לאחר שאני מסיים לכתוב את התסריט. ובדרך כלל, כבר בתחילת הצילומים יש לי את הנושאים המוזיקליים המרכזיים של הסרט כבר מולחנים ומוקלטים. אניו הוא מאוד רגיש ואם יש לך רעיון ברור ואתה מסוגל להסביר לו אותו, הוא יכול לתת לך בדיוק את מה שתרצה. הוא מאוד מודרני בשביל אדם בן 84. אניו הוא נס בשבילי".
אחת לכמה שנים, טורנטורה אוהב לחזור למחוזות הילדות שלו בסיציליה, ולביים שם סרטים ("מוכר החלומות", "מלנה", "באריה"). "סיציליה זה המקום בו נולדתי, והמקום בו רכשתי את כל כישרונותיי ופגמיי", אמר בעבר. "זה המקום שבו למדתי להכיר את העולם, והמקום בו הבנתי מה הם חלומותיי. סיציליה דבקה בי בילדותי וזורמת בדמי עד היום".
לפעמים, טורנטורה נהנה לצאת מחוץ לגבולות ארץ המגף, ולכן הוא בחר לצלם את "ההצעה הטובה ביותר" בפראג. "אחרי סרט שאני מצלם בסיציליה אני אוהב לעשות סרט לא בסיציליה, במקום אחר בעולם. ולכן אחרי שעשיתי את 'באריה' בסיציליה, הגיע הזמן לצלם במקום אחר. הייתי בפראג בפעם הראשונה לפני שנים רבות ואהבתי אותה מאוד. ומאז הייתי בה הרבה פעמים, וכשעבדתי על 'ההצעה הטובה ביותר' החלטתי שהיא העיר המתאימה".
אז מה הסצנה האהובה עליך ביותר בקולנוע?
"הסוף של 'שמונה וחצי' של פליני".