המורים 2013: פחות נשים, יותר משכילים
מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2013 מלמדים בבתי הספר כ-135 אלף מורים, 32 אלף יותר מבשנת 2000. הנתונים מציגים גם פער בין החינוך העברי לערבי בכל הקשור לממוצע התלמידים למורה, וכן עלייה ברמת השכלתם
עוד בערוץ החדשות של ynet:
גשם של מטאורים: "זו חגיגה של כוכבים"
צ'אטארי מת, מי נשאר? הנאצים הכי מבוקשים
שנה | חינוך יסודי | חטיבת ביניים | חטיבה עליונה |
2000 | 12.1 | 11.3 | 8.7 |
2005 | 11.7 | 9.8 | 8.5 |
2010 | 11.8 | 10.1 | 8.2 |
2013 | 11.6 | 8.1 | 8.1 |
שנה | חינוך יסודי | חטיבת ביניים | חטיבה עליונה |
2000 | 16.3 | 12.4 | 12.3 |
2005 | 14.3 | 12.7 | 12.2 |
2010 | 14.2 | 12.7 | 12.3 |
2013 | 12.8 | 11.6 | 11.1 |
מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת הלימודים שעברה לימדו בבתי הספר כ-135 אלף מורים, לעומת 103 אלף בשנת תש"ס. מדובר בגידול של 32%. שעות העבודה השבועיות של כל המורים עלו ב-13 השנים האחרונות מכ-2.3 מיליון שעות ל-3.8 מיליון שעות.
נתון ממוצע התלמידים למורה נמצא במגמת ירידה בכלל המערכת ובאופן בולט בחטיבות הביניים בחינוך העברי ובחינוך היסודי הערבי. עם זאת, מספר התלמידים למורה בבתי הספר של החינוך העברי גבוה בעשרות אחוזים מזה של החינוך הערבי.
כך, למשל, בחינוך היסודי העברי יש 11.6 תלמידים למורה, לעומת 12.8 בחינוך הערבי. בחטיבות הביניים ובתיכונים ההבדל גדול יותר. בחטיבת הביניים בחינוך העברי 8.1 תלמידים למורה, לעומת 11.6 בערבי, ואילו בחטיבה העליונה 8.1 לעומת 11.1. היחס בין מספר התלמידים למורה נמוך עוד יותר בחינוך החרדי, אך בדו"ח לא פורטו הנתונים.
שנה | חינוך יסודי | חטיבת ביניים | חטיבה עליונה |
2000 | 89.6 | 83.0 | 68.9 |
2005 | 88.9 | 83.3 | 70.7 |
2010 | 87.1 | 82.7 | 73.7 |
2013 | 86.1 | 80.1 | 73.4 |
עוד עולה מהנתונים כי מספר המורים בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי עלה בעשר השנים האחרונות ב-13.1%, בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי דתי הייתה עלייה של 21.1% ואילו בחרדי זינק מספר המורים בכמעט 60%. באותה תקופה עלה מספר התלמידים בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי ב-8.8% , בממלכתי דתי חלה עלייה של 19.4% במספר התלמידים ואילו בחרדי חל זינוק של 50.9%. בחטיבה העליונה חלה ירידה של 1.2% בשיעור המורים בחינוך הממלכתי, לעומת עלייה של 22.5% בחינוך הממלכתי דתי באותה שכבת גיל.
שנה | חינוך יסודי | חטיבת ביניים | חטיבה עליונה |
2000 | 16.6 | 20.8 | 30.5 |
2005 | 21.9 | 31.5 | 36.6 |
2010 | 26.5 | 31.2 | 39.7 |
2013 | 25.8 | 34.7 | 39.0 |
בנוסף, מסתבר שאחוז הנשים בחינוך היסודי ירד ב-13 השנים האחרונות - מ-89.6% ל-86.1%. לעומת זאת אחוז הנשים
בחטיבה העליונה עלה מ-68.9% בשנת 2000 ל-73.4% בשנה זו. בחינוך הערבי אחוז הנשים בהוראה נמוך בעשרות אחוזים.ומה עם גיל המורים? בשנת 2000 כל מורה שישי בחינוך היסודי היה בן 50 או יותר. בשנת הלימודים הזו הנתון כבר הגיע לכל מורה רביעי. בתיכונים המורים מבוגרים יותר וכ-40% מהם הם בני 50 או יותר. בחינוך הערבי המורים הם צעירים יותר.
כמו כן עולה מהנתונים כי 22.4% מהמורים בבתי הספר היסודיים ו-41.1% מהמורים בבתי הספר התיכוניים הם בעלי דרגת שכר של תואר שני ומעלה. מדובר בזינוק בשיעורם של מורים אלו, לעומת המצב לפני 13 שנים.
Read this article in English