גדעון סער באולפן ynet: ביטול המיצ"ב - צעד מסוכן שיוביל להידרדרות תלמידי ישראל
"אם נפסיק למדוד ולהשוות - נדרדר את המערכת", מזהיר שר החינוך לשעבר בראיון בלעדי ל-ynet בעקבות החלטת מחליפו. "החלופה של המדידה היא של 'כזה כאילו'. זה שדר מסוכן שאומר - ההישגים לא חשובים. זה יהיה יותר נוח ונעים למורים ולתלמידים, אבל לא באים לבית ספר כדי לבלות. איך נדע על הפערים? איך נוכל להתקדם? אני חושש לעתידנו"
שר החינוך לשעבר יוצא נגד ההחלטה הדרמטית לבטל את מבחני המיצ"ב. בראיון בלעדי לאולפן ynet, טוען היום (ד') השר גדעון סער שהחלטת השר שי פירון להקפיא את המבחנים ההשוואתיים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים היא "דבר מסוכן מאוד למערכת".
סער הסביר שההחלטה שגויה, "ומבטאת כיוון מאוד מסוכן של התקפה על המדידה במערכת החינוך. אני לא מאמין שאפשר בחיים, בשום תחום, לנהל מערכות, ודאי לא מערכות גדולות, בלי מדידה. לא ניתן להגיע להישגים בלי בסיס נתונים שנמדד על פי סטנדרטים אחידים. כאן היה אפילו דבר יותר קיצוני - בוטלו מבחני המיצ"ב לשנה הבאה אבל לא הוצבה אלטרנטיבה.
האלטרנטיבה היא כלום. אומרים 'במשך השנה הבאה יישב צוות והוא יחשוב על אלטרנטיבה'. יהיה קשה מאוד לחזור למסלול. הדבר הזה הוא שדר מאוד מסוכן למערכת של ריפיון, שדר שאומר ההישגים לא חשובים, התוצאות לא חשובות, אנחנו לא צריכים למדוד. בעצם החלופה של המדידה היא של כזה כאילו".
משרד החינוך הודיע שלשום על ביטול המבחנים, שתוצאותיהם פורסמו בהוראת בג"ץ. הנתונים הוצגו במפת החינוך של ynet ואתר מדלן, שאיפשרה להורים להשוות בין בתי הספר במדדים כמו הצלחה במקצועות שונים, מידת שביעות הרצון של המורים ושל התלמידים ורמת האלימות. השר פירון הסביר: "המסר הוא שהשתגענו, התבלבלנו. הדבר הזה הפך להיות משהו שמסיט אותנו מלמידה למדידה. יש לנו בעיה עם סוגיית חופש המידע. אני לא אוהב את המציאות ההזויה שבה מדרגים כל פעם מחדש את שמות בתי הספר והערים".
איך נדאג שהחלשים יתקדמו?
סער, בראיון ראשון בנושאי חינוך מאז הקמת הממשלה החדשה ומעברו למשרד הפנים, המשיך ותקף את ההחלטה: "לפי זה לא יהיו מבחנים בכלל, זה יהיה יותר נוח. קודם כול זה יהיה יותר נוח לתלמידים, מי מאיתנו אהב מבחנים? זה יהיה יותר נוח למורים, למנהלים, לא תהיה בחינה של השינויים בהישגים הלימודיים. אולי זה גם יהיה נוח למשרד החינוך כי לא ניתן יהיה לבחון מה התוצאות, אבל זה יהיה גרוע מאוד לעתידה של מדינת ישראל. התוצאה תהיה חידוש ההידרדרות של ההישגים הלימודיים. אם לא הייתי חושש מכך לא הייתי מדבר כאן היום.
"למדידה יש תופעות לוואי - חלקן טובות, חלקן שליליות - צריך להתמודד עם השליליות, אבל לשפוך את התינוק עם המים על דרך של ביטול המבחנים? ואילו מבחנים בוטלו? החיצוניים, אלה שמאפשרים השוואה בין בית ספר, הישגיו בעבר והישגיו היום, בין בתי ספר שונים. וזה דבר מסוכן מאוד. איך נדע אם בבית ספר מסוים הרמה יורדת או לא? איך נדע להקצות תקציבים באופן מושכל אם לא יהיה לנו בסיס נתונים כזה, איך נדע מה הם הפערים במערכת החינוך?".
השאלה היא האם השיפור שראינו הוא אצל כל התלמידים או אצל אלו שהשקיעו בהם לצורך המבחנים?
"במבחני המיצ"ב משתתפים למעלה מ-90 אחוז מהתלמידים. ראינו שהשיפור מקיף את כל שכבות הגיל, את כל האוכלוסיות, ערבים ויהודים, יותר מבוססים ופחות מבוססים. הוא היה אמיתי בעיקר מכיוון שהצבנו את נושא היעדים המדידים ושיפור - אנחנו רוצים שתגיע מכאן לכאן. כאשר אתה משתמש בסיסמאות כמו 'חוויית לימודים משמעותית' אז זה דבר אמורפי. החוויות בתקופת הנעורים הן ברובן לא בבית הספר,
לא באים לבית ספר כדי לבלות, וחינוך זו עבודה קשה. אם אנחנו רוצים לשפר את ההישגים חייבים להציב את ההישגיות והמצוינות כיעד. חייבים לדאוג שאלה שחלשים יתקדמו, איך נדע שהם יתקדמו?".
סער מכחיש שהתבטאותו נובעת מחשש בליכוד ממפלגתו של יאיר לפיד. "ישבתי עם שי פירון כשהוא נכנס לתפקיד ונתתי לו את העצות הכי טובות שיכולתי לתת, אני רוצה בהצלחתו, אני רוצה שתימשך התנופה. וזה כואב, אנשים רציניים מאוד מהמערכת מדברים איתי ומאוד מצרים על הכיוון הזה, הם מאוד חוששים מכך ואומרים 'זה יחזיר אותנו אחורה לימים של תת הישגיות'".
Read this article in English