עוד משחקים שמחכים להמשך
הנער שמשדר עצמו למוחות של אחרים בסייקונוטס, עולם הערפדים המודרני של בלודליינס, הסגנון הקומיקסי ב-XIII, ועוד משחקים שלא נראה להם המשך, וחבל
הנה עוד משחקים מצויינים שנותרו מיותמים ללא צאצא ישיר - וראויים להמשך טוב בהקדם. הכתבה הזו לא כוללת סדרות של שני משחקים ויותר שעדיין לא השביעו את רעבוננו והיינו שמחים לראות משחק שלישי או חמישי בהן - כמו Little Big Adventure או Legacy of Kain - ואל תשכחו לקרוא את החלק הראשון של הכתבה לפני שאתם מציעים משחקים שעוד לא כתבנו עליהם.
Psychonauts - 2005
הרפתקת הפלטפורמה-פעולה של טים שייפר כבר הייתה בכל רשימת "ההמשכים שהיו צריכים להיעשות" שהתפרסמה בחמש השנים האחרונות, לכן לא נרחיב עליה את הדיבור יותר מדי.
נזכיר רק שמדובר במשחק עם ההומור הטיפוסי של שייפר (Grim Fandango, Full Throttle), ובו הגיבור, נער עם כשרון "לשדר" את עצמו אל תוך מוחות של אחרים, מתמודד עם קנוניה במחנה קיץ שנועד לבעלי יכולות כשלו. במהלך המשחק הוא מוצא את עצמו בתוך עולמות הנפש של חלבן פרנואיד, מפלצת ממעמקי האגם ושאר מקומות בלתי שגרתיים שמיתרגמים לכמה מהשלבים המקוריים ביותר שנראו במשחקים מחוץ לסדרת Earthworm Jim.
לשייפר אין כרגע את שלושים מיליון הדולר שהוא מעריך שיצירת המשך בקנה מידה מלא תדרוש. אולי הישועה תגיע בצורת משחק בחלקים, למרות שכרגע שייפר והאולפן שלו עסוקים בפרוייקטים אחרים.
Vampire The Masquerade: Bloodlines - 2004
המשחק האחרון של Troika לפני סגירת האולפן, היה כמו המשחק הראשון של החברה, Arcanum, טור דה פורס של כתיבה איכותית בעולם מפותח היטב שכמותו לא זוכים למספיק התייחסות בקוסמוס המשחקים.
Bloodlines התבסס על המנוע של Half-Life 2 כדי להעביר את השחקן, כמי שזה עתה זכה לנשיכה בצווארו, לעולם הערפדים המודרני, שילוב של עסקים ציניים בראשי מגדלי יוקרה, קנוניות תת-קרקעיות ומלחמות שבטיות, לפני שזה איבד את המסוכנות והרצינות שלו תודות לסאגת "דמדומים".
כמו כל משחק של Troika, גם ל-Bloodlines היה מבחר באגים שלא היה מבייש את מחלקת האנטומולוגיה של אוניברסיטת מחקר יוקרתית, אבל היכולת לשחק סוגים שונים מאוד של ערפדים ולהתמודד עם אתגרי המשחק ודילמות העלילה במגוון גדול של דרכים יותר מפיצו עליהם, ובסופו של דבר חובבי המשחק המשיכו להטליא, לתקן ולשדרג אותו עד קרוב לשלמות.
המשך לא נראה באופק, אבל שווה לציין שלתסריטאי המשחק בריאן מיצודה יש בפיתוח פרוייקט עצמאי מעניין, משחק תפקידים-הישרדות מבטיח - גם אם פשוט במראהו - בשם Dead State, שמתרחש לאחר אפוקליפסת זומבים, מתמקד בדינמיקות בין חברי קבוצת השורדים וצפוי לצאת בסוף 2013 או תחילת 2014.
XIII - 2003
כש-XIII (במובן של המספר הרומי 13) הגיע לשוק לפני עשור, כבר היינו מוצפים במשחקי פעולה מגוף ראשון. XIII לא עשה דבר כדי לחדש את הז'אנר ברמת מכניקות המשחק - אבל הסגנון שלו היה יחודי ונותר יחודי עד עצם היום הזה.
המשחק מבוסס על קומיקס בלגי באותו השם, שמתחיל בצורה ג'ייסון בורנית למדי עם גבר שמתעורר על החוף ללא זכרון. הרמזים היחידים שיכולים להוביל את הגיבור (גם הוא נקרא ג'ייסון) לחשיפת זהותו ועברו הם: קעקוע XIII על כתפו, מיומנויות הלחימה המרשימות שטבועות בו והצבא השלם של סוכנים מסתוריים שרודף אחריו להרגו.
כדי שידמה לקומיקס עליו הוא מבוסס, XIII הוצג בטכניקת cel shading שמספקת לגרפיקה מראה מצוייר. ראינו משחקים מרונדרים ככה גם לפניו, למרות שב-2003 זה היה עדיין נדיר; מאז המראה הפך למיינסטרימי בזכות משחקים כמו סדרת Borderlands. אלא שסגנון הקומיקס של XIII הוטמע בו הרבה יותר לעומק, וכלל גם רצועות קומיקס שהופיעו ונעלמו באופן דינאמי על חלון המשחק כדי לתאר אירועים עלילתיים או התרחשויות משחקיות, ויצוג של אפקטים קוליים באופן מילולי, שאפשרו, למשל, לדעת את הכיוון המדויק לאויבים מוסתרים על ידי קירות. הסרטון יבהיר לכם את הרעיון.
XIII היה אמור לזכות להמשך שגם ימשיך את העלילה שלו ישירות, אבל מכירות נמוכות חיסלו את כוונותיה של יוביסופט בנידון. לאחרונה יצא משחק בשם XIII: Lost Identity שמבוסס גם הוא על הקומיקס, אבל מאחר ולא מדובר בהמשך או אפילו במשחק פעולה, אלא בהרפתקה לשוק השחקנים המזדמנים (Hidden Object Adventure), חובבי XIII ממשיכים לחיות עם חצי תאוותם ההולכת ומתיישנת בידם, וז'אנר הפעולה מגוף ראשון נותר מיותם ממשחקים שנראים ומתנהגים כמו קומיקס.
Evil Genius - 2004
Dungeon Keeper הוא משחק, שלמרות שיצא לו המשך רשמי, תמצאו לעיתים קרובות קרוב לראש רשימת ה"למה לא עושים עוד אחד כזה"? ועם התפוצצות שוק האינדי דרך ערוצי מימון חלופיים (תשלום על גישה מוקדמת, מימון קהל), אכן עושים "עוד אחד כזה", יותר מאחד: לא תחת השם Dungeon Keeper 3, אבל תחת כל מיני שמות והגוונים קונספטואליים (יש מילה כזאת, מתברר, "הגוון") כמו Impire, War for the Overworld ו-Maia.
אבל יש וריאציה אחת של Dungeon Keeper שאף אחד לא יוצר לה המשך כרגע, וריאציה שפותחה על ידי כמה מהיוצרים של Dungeon Keeper המקורי ונקראת Evil Genius.
ב-Dungeon Keeper גילמנו אדון מבוך מרושע, מכשף מושחת שצריך לבנות לעצמו אימפריה תת-קרקעית ולהגן עליה מפני הרפתקנים מפני השטח ותאוות הזהב והתהילה שלהם; Evil Genius העביר את כל הקונספט לעולם מרגלי העל של ג'יימס בונד. כאן גילמנו טיפוס בהתאמה גנטית מושלמת עם Dr Evil של סדרת הפארודיות אוסטין פאוורז - המשימה שמוטלת על פדחתנו המבריקה: לבנות בסיס רשע סודי אי שם בלוע הר געש או מקום אקזוטי דומה, לתכנן תוכניות השתלטות על העולם, ולפתח את הטכנולוגיה שתאפשר לנו להפיל את ממשלות העולם על הברכיים תוך הגנה על המבצר ההי-טקי שלנו מסוכנים שרמנטיים עם רישיון להרוג.
Evil Genius סבל מבעיות איזון וקצב קלות, דברים שתמיד אפשר לשפר, והקונספט וההומור דורשים המשך ראוי לשמו. למרבה הצער Rebellion, המפתחת הבריטית ששולטת כיום במותג לאחר פשיטת הרגל של מפתחי Evil Genius, הכריזה לאחרונה שהיא מחיה את המותג... כמשחק פייסבוק. וקללות עסיסות רבות נשמעו באותו היום.
המשחקים שכבר אפשר להוציא מהרשימה
Mirror's Edge, 2008: המשחק ה"אחר" של מפתחי סדרת באטלפילד היה שילוב מקורי של פארקור ואקשן מגוף ראשון, עם גיבורה נשית עצמאית שרצה על גגות עיר לבנה מבחוץ, שחורה מבפנים, במטרה לחשוף שחיתות פוליטית ולהציל את אחותה השוטרת לאחר שזו הופללה ברצח.
לאחר שנים בהן EA הבטיחה שהיא לא נטשה לגמרי את המותג, אבל כרגע "מחכה להזדמנות טובה לעשות איתו משהו", הכריזה החברה ביוני האחרון על reboot עולם-פתוח של Mirror's Edge שיגיע למחשב ולקונסולות הדור הבא, כנראה לא לפני 2015.
Beyond Good & Evil, 2003: הסיפור של BG&E דומה לזה של Psychonauts - משחק יצירתי, צבעוני, הומוריסטי, שהתקבל בביקורות טובות מאוד, אבל ששיווקו להמונים נכשל חרוצות בפרק חייו הראשון והוא מכר בצעירותו רק 50,000 עותקים אומללים על המחשב, PS2, Xbox ו-Gamecube. רק במשך השנים, בעזרת גרסאות יד שניה, דיגיטליות ומחודשות, הצליח המשחק שפותח על ידי יוצר סדרת ריימן מישל אנסל לכבוש לעצמו קהל מעריצים משמעותי.
במשך השנים הארוכות הללו לא רצתה יוביסופט להתחייב להמשך, למרות שכמו EA, היא תמיד הציגה עמדה של פתיחות כלפי יצירת המשך בשלב כלשהו בעתיד, אם התנאים יבשילו כדי להפוך את הפרוייקט לכלכלי לדעתה. למרות שהמשך כזה לא הוכרז ביוני ב-E3, אנסל הבהיר בראיונות במהלך התערוכה שעם הגעתן של קונסולות הדור הבא, הקרקע מוכנה עתה להתקדמות בפרוייקט Beyond Good & Evil 2.
Planescape Torment, 1999: אחד ממשחקי התפקידים המוערכים בהיסטוריה, בעיקר בקרב אלה שאוהבים הרבה דיאלוג וחופש בחירה ופחות קרב. העולם האקזוטי שלוקח את הגיבור דרך מימדים מטאפיזיים מוזרים, הדמויות העוד יותר אקזוטיות ובני הלוויה המפותחים היטב, היכולת להתמודד עם רוב מצבי המשחק בעזרת תכונות דמות כמו כריזמה ואינטליגנציה על חשבון הכוח הפיזי ונשקים פלוס מאה, והעלילה הפילוסופית, כל אלה הפכו את משחק המבוכים ודרקונים של אולפן Black Isle למופת ששחקנים חוזרים אליו שוב ושוב כדי להדגים את חסרונותיהם של משחקים מודרניים.
מותג Planescpe Torment נמצא בידי Wizards of the Coast, והם לא מעוניינים בהמשך; אבל זה לא כל-כך חשוב, כי רבים מהיוצרים של Torment המקורי התאחדו תחת דגל אולפן InXile כדי ליצור המשך רוחני בשם Torment: Tides of Numenera, שמומן השנה בקיקסטרטר בסכום של 4 מיליון דולר וצפוי להגיע למחשב ב-2015.