עומס כבד במטרונית: "אי אפשר לזוז"
חבלי לידה לאמצעי התחבורה החדש שאמור להקל על הנוסעים בחיפה והקריות. ארבעה ימים אחרי שנחנכה, נוסעים מדווחים על עיכובים ודוחק רב: "אחרי שלוש תחנות המטרונית כבר הייתה מפוצצת. אי אפשר היה לזוז. הנהג הפסיק לפתוח את הדלתות כדי שאנשים לא יעלו, ונוסעים לא יכלו לרדת"
שלושה ימים אחרי חנוכתה של המטרונית שאמורה לשנות את מפת התחבורה בחיפה וסביבתה, עומס רב שורר הבוקר (יום ב') בקרונותיה. כך דיווחו ל-ynet גולשים. גם אתם חוויתם את העיכובים והדוחק במטרונית וצילמתם אותו? שלחו לנו באימייל האדום.
הנוסע גל גוטמן סיפר ל-ynet: "עליתי הבוקר בערך ב-8:15 בתחנה הראשונה, במרכזית קריות. אני עובד באזור מת"מ ויורד במרכזית חוף, כלומר נוסע את כל קו מספר 1. אחרי שלוש תחנות המטרונית כבר הייתה מפוצצת. אי אפשר היה לזוז. בשלב מסוים הנהג פשוט הפסיק לפתוח את הדלתות כדי שאנשים לא יעלו יותר, אבל אז הנוסעים שרצו לרדת לא היו יכולים", סיפר.
"אנשים סיפרו שבמקום לחכות שלוש דקות כמתוכנן הם חיכו יותר מ-20 דקות למטרונית, וכשהיא הגיעה אי אפשר היה לעלות. המצב השתפר מעט אחרי מרכזית המפרץ, שם ירדו הרבה נוסעים, אבל הקצב עדיין מאוד איטי. בתחבורה הרגילה הייתי מגיע לעבודה עד 9:00, היום נראה לי שזה ייקח לפחות חצי שעה יותר".
מעט לאחר השעה 9:00 פחת העומס בתחנה הסמוכה למרפאת זבולון בקריית ביאליק ותדירות המטרוניות גברה. תושבת קריית ביאליק סיפרה כי ביום שישי ארכה נסיעה מזבולון לחוף הכרמל כשעה וחצי, "מאז כבר הבנתי שכדאי להחליף במרכזית המפרץ לאוטובוס 101 שנוסע דרך המנהרות, אבל היה קשה מאוד עם הצפיפות והנסיעה האיטית".
לעומת זאת, נורית סיטבון מקריית חיים משוכנעת שתוך זמן קצר כל תושבי מטרופולין חיפה יברכו על כלי התחבורה החדש. "מיום שישי אני נוסעת במטרונית הלוך ושוב, למדתי כבר את כל הקווים, ואני חושבת שזה כלי תחבורה מצוין. הוא רישת את כל הקריות ובמקום לנסוע בזיגזגים, מגיעים מהר לכל מקום. ביום שישי נסעתי לחוף כאמל רק לשתות קפה", אמרה בחיוך. "אז נכון שקצת צפוף, אבל זה יעבור".
"הוגשו תלונות גם למשטרה"
תושבים בקריות סיפרו כי בעקבות האירועים אתמול במטרונית הגישו למשטרה תלונה נגד חברת דן, המפעילה את המטרונית, חברת אגד ומשרד התחבורה, אשר לדבריהם נוהגים ברשלנות ומסכנים את חיי הנוסעים. "הנסיעה אתמול הייתה סיוט וסיכון חיי אדם", טען יגאל דראירמן מקריית ביאליק.
גם הבוקר, מספר דראירמן, העומס כבד מאוד. "נסעתי בקו 1, העומס היה גרוע באותה המידה, אבל אז החלפתי מטרוניות בצומת קריית אתא, עליתי על קו 2 שהיה מעט פחות עמוס. ירדתי במרכזית המפרץ והמשכתי באוטובוס של אגד שנוסע דרך המנהרות לכיוון מרכזית חוף".
דובר חברת "יפה נוף" המפעילה את המטרונית, עופר עמר, אמר בעקבות התלונות הבוקר: "המטרונית נכנסה לשלב ההרצה המלאה. אנחנו עדים לביקוש חסר תקדים מצד הנוסעים ולשימוש יתר במטרונית כבר מהבוקר. מספר הנוסעים במטרונית גדול פי שלושה מהשימוש הרגיל בתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. אנחנו מייחסים זאת לעובדה שהנסיעה במטרונית היא ללא תשלום, ורבים מנצלים הטבה זאת להתנסות במטרונית.
"משפחות רבות עם ילדים הפכו את המטרונית לבילוי של חופש, ועובדה זו רק מגבירה את העומס. סביר להניח שבימים הקרובים יצוצו תקלות נקודתיות. אנחנו לומדים את המערכת, נערכים לתת מענה בזמן אמת ומפיקים את הלקחים הדרושים. ההיענות הגדולה של הציבור מעידה על הצלחת הפרויקט ועל השיפור שצפוי באיכות התחבורה הציבורית בחיפה ובקריות".
המטרונית נחנכה ביום שישי האחרון. אתמול בבוקר חסמו נוסעים זועמים שהמתינו לה קרוב ל-50 דקות בקריית חיים את נתיבי הנסיעה במחאה על העיכובים. נוסעים טענו כי המטרונית הגיעה באיחור ניכר והייתה מלאה עד אפס מקום. נוסעים גם התלוננו על כך שאין כיום חלופה לנסיעה במטרונית, בעיקר בקו המרכזי ("הקו האדום").
המטרונית נמצאת כעת בתקופת הרצה, ולכן נוסעים יכולים לנסוע בה בחינם. המטרונית היא אוטובוס ארוך שבו מקום ל-104 נוסעים והוא נוסע בשלושה קווים. הראשון, הקו האדום, מספר 1, יוצא מתחנה מרכזית חדשה שהוקמה בצפון הקריות (כורדאני) דרך כביש 4 (שדרות ההסתדרות) לצ'ק פוסט, העיר התחתית בחיפה, קריית הממשלה, צומת בת גלים ומשם לתחנה המרכזית בחוף הכרמל. קו זה יפעל שבעה ימים בשבוע ו-24 ביממה, ובשעות העומס תצא מטרונית אחת מדי שלוש דקות וגם בשעות האחרות תהיה תדירותן גבוהה.
הקו השני, הכחול, יוצא מקריית אתא דרך כביש העמקים, כביש 22 (עוקף קריות) לצומת קריית אתא ומשם לצ'ק פוסט לעיר התחתית ולבית החולים רמב"ם. מסלול הקו הזה ישתנה בהמשך כאשר תסתיים סלילת הנתיב למטרונית בכביש העמקים.
הקו השלישי, הירוק, ייצא אף הוא ממרכזית הקריות (כורדאני) וייסע בנתיב מערבי דרך קריית ים וקריית חיים. הוא יפנה ברחוב אריה שנקר לכיוון כביש ההסתדרות ומשם דרך הצ'ק פוסט לשכונת הדר בחיפה.
במקביל להפעלת המטרונית, חלו שינויים רבים בקווי האוטובוסים במטרופולין חיפה והקריות, כך שרוב האוטובוסים העירוניים לא ייסעו בנתיבים המקבילים לאלה של המטרונית אלא "יזינו" את קווי המטרונית מהאזורים הפנימיים יותר של הקריות ושל חיפה. המתכננים ציינו כי יותר מ-90 אחוז מהנסיעות מנקודה לנקודה במטרופולין לא יחייבו החלפה של יותר מפעם אחת.
בהכנת הכתבה השתתפה חן זאוסמר מחדשות ynet ברדיו האזורי