שתף קטע נבחר
 

תאונת משפחת אטיאס - אין תשובה לשאלות הקשות

חקירת אחת התאונות המחרידות שאירעו בארץ הסתיימה היום בקול ענות חלושה. בניגוד להערכות מוקדמות, מסתבר כי חקירת עומק מוקפדת לא מצאה כל כשל מכאני או אנושי. משפחת אטיאס: הודעה זו אינה סוף פסוק

האם לא נדע לעולם מדוע לא נבלמה בזמן המיצובישי גרנדיס של משפחת אטיאס? פרקליטות מחוז צפון הודיעה היום (ה') כי היא סוגרת וגונזת את תיק חקירת תאונת המיצובישי המחרידה שאירעה לפני יותר משנה בכניסה לטבריה, בה נהרגו שמונה בני משפחת אטיאס. בהודעה שהעבירה הפרקליטות הובהר כי לא נמצאו ראיות לעבירה פלילית כלשהי, הן של אבי המשפחה שנהג ברכב, או כל גורם אחר. בכך מנקה הפרקליטות גורמים נוספים שנבדקו במהלך החקירה, כמו מכון הרישוי, יצרנית הרכב, מוקד 100 של המשטרה ואחרים.

 

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בתגובה לדברי הפרקליטות אמרו היום בשפחת אטיאס כי "קיבלנו הודעה טלפונית מהפרקליטות שבה נמסר לנו, כי לא עולה כל חשד לפלילים... טרם קיבלנו לידינו מסמך מסכם, אך נאמר לנו בשיחה בעל פה שהרכב היה תקין מבחינה מכנית - בדגש על הבלמים - ושהוא האיץ את המהירות בפתאומיות ובאופן קיצוני. לא נמסרו לעיוננו מסמכים מטעם מומחי הטכניון ולא מטעם המומחים מיפן אשר הגיעו לבדוק את התאונה. מנקודת המבט של המשפחה שלנו, ההודעה הזו אינה יכולה להוות סוף פסוק; מכיוון שהיא אינה מספקת הסבר לשאלה, מה גרם לרכב להאיץ כך ואיך קרתה התאונה שגבתה את חייהם של שמונה בני אדם?".

 

"איבדנו את הבלמים"

התאונה, מהקשות שידעה המדינה, אירעה בערך ב-01:00. רפאל אטיאס, אב המשפחה,  נהג במיניוואן מסוג מיצובישי גרנדיס, יחד עם אשתו ושבעת ילדיו. מספר דקות מאוחר יותר, כשהוא במרחק כמה ק"מ מהירידות לטבריה, הרגיש כי מהירות הרכב גבוהה מדי. כאשר ניסה להאט, גילה כנראה כי דוושת הבלמים אינה מאטה את הרכב. לאחר שניסה שוב ושוב, התקשר למוקד 100 של המשטרה. אטיאס זעק כי "איבד את הבלמים ברכב", והסביר כי הוא מתקרב לירידות. 

 

על-פי דיווחי המשטרה, השיחה ארכה ארבע דקות במהלכה דיווח למוקד: "איבדנו את הבלמים ברכב". המוקדנית ענתה: "היכן אתם נמצאים?", ואטיאס השיב "עברנו את צומת גולני וגם את גבעת אבני. ואנחנו בירידות לכיוון טבריה". בתגובה לכך הודיעה המוקדנית כי היא שולחת למקום ניידת. מעט לאחר מכן אירעה התאונה.

 

בדיקות ראשוניות

בבדיקה שערכה המשטרה עלה כי בלמי המכונית היו שחוקים מאוד, וזאת למרות שהגרנדיס עבר מבחן כשירות (טסט) שנתי זמן לא רב לפני התאונה. "עובדתית ישנה בעיית בלמים. רפידות הבלמים נמצאו גמורות וגם הדיסקים גמורים. זה לא קורה בנסיעה אחת". כך אמר ל-ynet סגן ניצב יוסי חתוקאי, מפקד אגף התנועה בצפון. כעת מודיעה הפרקליטות כי "הבדיקה העלתה שבלמי הרכב פעלו, אך לא הביאו לעצירתו. ככל הנראה, שימוש ממושך בבלמים גרם לכשל מערכת הבלימה".

 

הדברים שאמר חתוקאי מיד לאחר התאונה, כמו-גם הודעת הפרקליטות, מעלים שאלות קשות עליהן לא ניתנת תשובה. אם דיסקיות הבלם היו גמורות כפי שעלה מבדיקה ראשונית, כיצד עבר הרכב את הטסט? דיסקיות בלמים לא נשחקות לחלוטין כפי שהעיד חתוקאי תוך פרק זמן קצר, וכך גם רפידות הבלמים.

 

בכל מקרה, חקירת המשטרה העלתה כי שימוש ממושך בבלמים גרם לכשל במערכת, אך בדיקה שערך ynet במקום התאונה ובכביש שהוליך אליה, העלתה כי שיחת הטלפון עם המשטרה נערכה כאשר הכביש היה עדיין מישורי. בשלב זה, בזמן שהרכב האיץ למהירות גבוהה, פעולות בסיסיות פשוטות כמו שילוב להילוך סרק ובלימה רגילה היו מונעות את התאונה ללא ספק.

 

מה יעצה המוקדנית?

וכאן נכנס לתמונה מוקד 100, עמו שוחחו אטיאס ואשתו ברגעיהם האחרונים. האם קיבלו עצה מועילה כלשהי להאטת הרכב, כמו למשל הורדת הילוכים מבוקרת או כיבוי מנוע, הצמדת הרכב לגדר הבטיחות וחיכוך בה כדי להוריד מהירות? ובכלל, איזו עצה - אם בכלל - קיבלו מהמוקד המשטרתי. במהלך ארבע דקות של שיחה ניתן אפילו ליצור קשר עם גורמים שמסוגלים לייעץ, במידה והמוקדנית הייתה חסרת אונים. גם על כך אין תשובה או לקיחת אחריות.

 

ויש עוד. כיצד חלפה המיצובישי מעל גדר הבטיחות בעקומה ימינה, בזמן שגדר זו אמורה למנוע בדיוק מקרים מעין אלה. התנגשות בגדר הבטון שהייתה מטיחה את המיצובישי בחזרה לנתיב, עשויה הייתה למנוע את התוצאות הטרגיות. האם הגדר מתאימה למיקום בו היא נמצאת, או שיש לקבוע במיקום שכזה - עקומה חדה בירידה - גדר גבוהה יותר שתמנע מהמכונית "לטוס" מעליה?

 

בינתיים לפחות, אין תשובה לאף אחת מהשאלות הקשות. למעשה, היחידות שמוצאות עצמן נקיות ללא רבב באירוע, הן היצרנית מיצובישי והיבואנית לישראל, חברת כלמוביל.  בהקשר זה שאלו היום במשפחת אטיאס "האם החברה שייצרה את הרכב היא זו שצריכה לספק את ההסברים? אולי מישהו מהגורמים שהיו אחראים לוודא את תקינות המכונית? דבר אחד ברור לנו וחשוב שייאמר באופן חד משמעי: אחינו רפאל היה נהג זהיר ואחראי. והוא עשה את מה שמצופה מאדם שנקלע למצוקה בכביש בשעת לילה מאוחרת. הוא ורעייתו התקשרו אל מוקד המשטרה ובמשך חמש דקות ארוכות כמו נצח התחננו לקבל עצה שתחלץ אותם מן המצוקה הנוראה. לאסוננו, זה לא קרה ולאנשי מוקד 100 לא היתה שום עצה מועילה עבורם".

 

במשפחת אטיאס מבטיחים גם כי הודעת הפרקליטות אינה מהווה מבחינתם סוף פסוק. "אחינו ובני משפחתו שילמו את המחיר היקר ביותר, על משהו שעד לרגע זה לא הפרקליטות ולא אף אחד מגורמי החקירה השונים - כולל מומחי הטכניון, אינם יודעים מהו. חשוב לנו לציין, כי לאחר התאונה התברר שזה אינו המקרה היחיד שבו רכב מסוג זה האיץ בפתאומיות ונקלע לסיטואציה דומה. למזלם של אותם נהגים, הנסיבות היו סלחניות יותר עבורם. אנחנו נחושים להמשיך בבירור העניין. לא נרפה ולא נפסח על אף אחד מן הגורמים הרלוונטיים עד שתינתן לנו תשובה לשאלה מה גרם לאסון הנורא הזה".

 

סייע בהכנת הכתבה: אחיה ראב"ד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
אריה דרעי בביקור לניחום המשפחה האבלה
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים