שתף קטע נבחר

 

ביי לדיסקים: היכן קונים משחקים ברשת?

לרעיון ההפצה הדיגיטלית לקח כשמונה שנים כדי להפוך מחלופה נסיונית לשוק הפיזי לגדול ממנו. כל החנויות אליהן כדאי לשים לב

בשנה שעברה זה קרה. מכירות משחקים בהפצה דיגיטלית עברו בהכנסותיהם את הכנסות ערוץ ההפצה הפיזי המסורתי - דיסק אופטי באריזה. הגלגל לא ישוב לאחור: מ-2013, רוב הכסף שמושקע במשחקי מחשב (להבדיל כרגע ממשחקי קונסולה, שגם מתקדמים בכיוון), בסביבות 20 מיליארד דולר גלובלית, לא מגיע מרכישה של דיסקים אלא מהורדת משחקים שלמים, הרחבות משחק (DLCs - Downloadable Contents) וחפצים או יכולות וירטואליים בתשלום (ה-Freemium Model) . 

 

לקח לרעיון ההפצה הדיגיטלית כשמונה שנים כדי להפוך מחלופה נסיונית לשוק הפיזי, ענייה תכנית ומקרטעת טכנית, לדרך הפופולרית ביותר שבה חברות משחקים או מפתחים עצמאיים מוכרים את היצירות שלהם לצרכנים. הקונספט אמנם קדם להשקת שירות Steam המפורסם של וואלב ב-2004, אבל פתיחתה של החנות הדיגיטלית המובילה למשחקים כיום היא נקודה טובה לסמן בה את תחילת התהליך בו עותקים דיגיטליים החליפו את ה-DVD, תהליך שהתרחש במקביל לאימוץ חיבור פס רחב לאינטרנט, שגדל, אם ניקח את ארצות הברית בתור דוגמה, מבסביבות 20 אחוזים בתחילת 2004 ליותר מ-70 אחוזים מהאוכלוסיה בתחילת 2013. 

 

מחכים קצת למבצעים

כשקונים דיגיטלית לא תלויים ביצור ומלאי, ונקודת הפתיחה היא גישה מהירה לכמעט כל משחק שיצא ב-10-15 השנים האחרונות, ולא מעט משחקים ישנים יותר. המחירים, בעיקר של משחקים חדשים, לא תמיד עדיפים על אלה של עותקים פיזיים, אבל בגלל ריבוי המבצעים המתחלפים ללא הרף בחנויות דיגיטליות, רוב הסיכויים שלא תצטרכו לחכות יותר מדי עד שהמשחק שאתם רוצים יוצע בחצי, שליש או רבע ממחירו הרשמי. וכמובן, ערוץ ההפצה הדיגיטלי הוא היחיד ההגיוני כלכלית למפתחים קטנים יותר, הסיבה שחלק נכבד מהקטלוג של חנויות כמו Steam מורכב ממשחקים שכלל לא ניתן למצוא כמוצר באריזה פיזית. יש שיגידו שבממוצע, אלה המשחקים הכי מעניינים שיוצאים.

  

למי שקונה יותר משניים-שלושה משחקים בשנה, כדאי לעקוב לפחות אחר החנויות הבאות, כדי לנצל את רמות המחיר הנמוכות במיוחד שמציעים המבצעים התכופים בעזרתם מתחרים השירותים הללו על תשומת ליבם של הצרכנים.

 

 

 

הגדולה: Steam

השם הזה ידוע לכל מי שיש לו אפילו היכרות חולפת עם קונספט ההפצה הדיגיטלית. החנות של וואלב הוקמה ב-2004 - וכל שנה מאז החנות דיווחה על הכפלה או השלשה של הכנסותיה ביחס לשנה הקודמת. עם יותר מ-50 מיליון משתמשים רשומים, ההערכה היא שבסביבות שני שלישים מכלל מכירות משחקי ה-PC הדיגיטליות בעולם נעשים דרך Steam. נתונים רשמיים אין - וואלב, כמו חנויות דיגיטליות אחרות, לא מפרסמת אותם.  

 

>>הקליקו לחנות הווירטואלית סטים

 

היתרונות של Steam כוללים היצע רחב, שרתים אמינים ומהירים, תמיכה טכנית טובה וצד קהילתי משגשג. היא ידועה במכירות הקיץ וסוף השנה שלה, במהלכן חלקים נרחבים מהקטלוג זוכים להימכר בהנחות עמוקות - למרות שמתחרותיה כבר למדו בשנים האחרונות לערוך מכירות קיץ וחג לא פחות גרנדיוזיות.

  

החסרון העיקרי של Steam הוא שברמה הבסיסית צריך להיות מחובר לשרתי החנות כדי לקבל גישה למשחקים שקניתם. רוב הזמן זו לא בעיה, אבל באותן פעמים נדירות שבהן החיבור שלכם לאינטרנט, או איפשהו בדרך לשרת, נפגע, זה יכול להיות מתסכל לא להיות מסוגל להפעיל אף משחק שקניתם (אם אתם מסתמכים בעיקר על החנות האחת הזו).

 

לשירות יש אופציה שנקראת "מצב אופליין", ואמורה לאפשר המשך גישה למשחקים למשך ימים, שבועות ולפעמים חודשים גם ללא חיבור לשרת, אבל היא לא תמיד עובדת בעת תקלת רשת.

 

בחנויות אחרות המצב הוא קצת שונה - כל משחק משתמש במנגנון ההגנה שלו: חלקם דומים לזה של Steam ודורשים בדיקת מקוונות כל הפעלה, אחרים דורשים רק בדיקה חד פעמית בפעם הראשונה שהמשחק מופעל, וישנם משחקים של מפתחים קטנים יותר בעיקר שלא כוללים מנגנוני הגנה בכלל.

 

למעשה, בגלל ש-Steam הוא לא רק חנות משחקים אלא גם פלטפורמה שלמה למפתחים שמציעה להם תמיכה מוכנה כבר בשמירות ענן, עדכונים אוטומטיים, הישגים, שיתוף תכני קהילה ועוד יכולות מתוך סוויטה שנקראת Steamworks, ישנה קבוצה שלמה של משחקים שעובדים רק דרכה: למרות שאתם יכולים לראות ולרכוש אותם בחנויות דיגיטליות אחרות, ברגע שתפעילו אותם הם ידרשו רישום ל-Steam (אם אין לכם) וחיבור לשרתיה. תלות זו בשירות צד שלישי תצויין בדרישות המערכת של המשחק או מקום חצי-בולט אחר בעמוד המוצר. למרות שזה לא נראה אינטואיטיבי לקנות משחק מבוסס-Steam בחנות שאינה Steam, מדובר רק בתלות טכנולוגית: Steam לא מכתיבה את המחיר, ולכן פעמים רבות תוכלו למצוא משחקי Steamworks שנמכרים יותר בזול דווקא מחוץ ל-Steam.

 

 

GamersGate

 

>>הקליקו לגלישה לגיימרסגייט

  

החנות של המפיצה - מפתחת הצפון אירופאית Paradox (סדרת Europa Universalis) נפתחה שנתיים אחרי Steam, וכיום יש לה היצע דומה בגודלו של משחקים, אולי מעט יותר - בסביבות ה-3,000. החפיפה בין קטלוגי החנויות רחוקה מלהיות מלאה, ויש מאות משחקים, בעיקר מהקטנים יותר, שניתן למצוא באחת ולא באחרת ולהיפך. 

 

 

היתרון של GamersGate הוא שהיא לא דורשת הפעלת תוכנת צד לקוח כמו Steam כדי להוריד ולהפעיל משחק. כל מה שצריך לעשות לאחר רכישה זה ללחוץ על כפתור הורדה ליש שם המשחק בחשבון של השחקן באתר. עד לפני שנתיים בערך שרתי החנות סבלו מבעיות טכניות והיה צריך לחדש את ההורדה כל כמה מאות מגה או גיגה של קובץ, אבל הבעיות הללו נפתרו מזמן וכיום הורדת משחקים מ-GamersGate עובדת חלק ומהר לא פחות מדרך האפליקציה של Steam.

 

ל-GamersGate יש מבצעי אמצע שבוע וסוף שבוע ושבועות במוטיב מיוחד, המוקדשים למשחקיה של חברה מסויימת, סדרה או ז'אנר. ויש גם בונוס נחמד שהיא מציעה ללקוחותיה בצורת "נקודות כחולות": זה השם של החנות לקרדיט בגובה של חמישה אחוזים מכל רכישה שמצטבר בחשבון שלכם. ניתן להשתמש בקרדיט הזה למימון רכישת כל משחק בחנות, כשהמגבלה היחידה היא שהקרדיט נזקף לזכותכם רק למשך שנה מאז שצברתם אותו.

 

Green Man Gaming

 

>>הקליקו כדי להגיע לגרינמנגיימינג

 

מדובר בחנות בריטית מיוחדת במינה, מאחר והיא נפתחה בהתבסס על הרעיון שגם צרכנים דיגיטליים יכולים "להחזיר" משחק "משומש" לחנות ולקבל עליו קרדיט לרכישת משחק אחר, כמו שנעשה בהרבה חנויות מסורתיות. היזמים שמאחורי האתר יצרו איזשהו מודל כלכלי שקבע את ערכה של "החזרת משחק" (מחיקתו מספריית המשחקים של הלקוח בעבור קרדיט שנוסף לחשבון שלו) בהתאם לביקוש שלו בחנות והחזרות קודמות, והצליחו למכור את המודל הזה לחלק מחברות המשחקים שאישרו את השתתפותן בניסוי.

 

 

קשה לומר שהיה ניסוי מאוד מוצלח: ראשית, ההחזר לא עלה לרוב על 10 אחוזים מערך המשחק, שזה סכום שלרוב אפשר לחסוך יותר ממנו אם מחפשים את המבצע הנכון. שנית, עם הזמן ירד אחוז המשחקים בקטלוג החנות שאפשר בכלל לקבל עליהם החזר, עד שהיום מדובר בחלק משני למדי מהמשיכה של האתר.

 

למרבה המזל GMG פיצו על התפוגגות ההבטחה הראשונית של החנות בכך שהפכו אותה לאחד המקומות הטובים ביותר לבצע בו הזמנה מראש של משחק דיגיטלי. בשתי החנויות הקודמות מקבלים לרוב הנחה של 10, לפעמים 15 אחוזים על הזמנה מראש; במקרים נדירים מגיעים להנחה של 20 אחוזים. ב-GMG ניתן לקבל לעיתים קרובות הנחות של 25 עד 30 אחוזים על משחקים שמגיעים לשוק בקרוב.

 

כמו כן, כאן תמצאו את אחד המקומות היחידים בשוק שניתן לנצל בו כפל הנחות. אם תעקבו אחר הבלוג של החנות (http://blog.playfire.com/) תקבלו כמעט כל שבוע קוד שהזנתו תספק לכם הנחה של 20-25 אחוזים על קבוצת משחקים או כל המשחקים בחנות. ב-95 אחוזים מהמקרים, אלא אם מצויין אחרת, ניתן להזין את הקוד הזה גם במשחקים שכבר נהנים מהנחה שבועית או יומית, וכך להוריד עוד 25 אחוזים ממחיר משחק שעלותו לכם כבר קוצצה משמעותית.

 

עם זאת, אזהרה: GMG היא חנות צעירה יחסית, שקיימת רק מ-2010. מבחינה טכנית נראה שהיא עדיין סובלת ממחלות ילדות, ביניהן איטיות בגלישה והורדה ובאגים בתוכנת הצד לקוח.

 

 

GOG (לשעבר Good Old Games)

 

>>הקליקו כאן כדי להכנס לגוג

 

 

חנות שחובה על כל חובב משחקים נוסטלגיים להכיר, ונפתחה ב-2008 על ידי CD Projekt הפולנית, המפיצה-מפתחת שמאחורי סדרת התפקידים The Witcher.

 

כפי שניתן להבין משמה המקורי של החנות, היא נוסדה במטרה ליצור מקום ברשת שבו ניתן יהיה לרכוש משחקים ישנים יותר, שרובם לא זמינים לרכישה בשום מקום אחר, בזול ולאחר שהותאמו לפעולה על מערכות הפעלה ומחשבים מודרניים.

 

בעקבות ההצלחה שינתה GOG את שמה ואופיה בשנה שעברה, והתרחבה גם למשחקים עצמאיים ואפילו משחקים של חברות גדולות, כל עוד הן מקבלות תנאי מוקדם אחד: בלי DRM (ניהול זכויות דיגיטלי, או במילים אחרות, מנגנוני הגנה נגד העתקה ופיראטיות).

 

מבחינת התומכים באידיאולוגיה של החנות, לפיה DRM הוא אמצעי שפוגע רק בלקוחות החוקיים של המשחק, בעוד הפיראטים ומורידי הגרסאות הפיראטיות לא מושפעים ממנו כלל, זהו היתרון הגדול ביותר של GOG. אתה רוכש משחק, מוריד אותו, ויכול להפעיל אותו מכאן ועד הודעה חדשה בלי להיות תלוי בשרת כזה או אחר שאולי יום אחד יעלם מהרשת; ואפילו לגבות אותו על דיסק למקרה שחס וחלילה החנות תיסגר יום אחד ולא תוכל לחזור ולהוריד אותו מהחשבון שלך.

 

 

עוד מקומות שכדאי לבדוק מדי פעם:

 

 Gamestop Downloads: חנות המשחקים הדיגיטלית הותיקה ברשת החלה ב-2001 כחנות אפליקציות דיגיטלית של חברת Stardock, בשם Stardock Central. ב-2008 היא הפכה ל-Impulse והחלה להציע גם משחקים שלא פותחו על ידי Stardock, מומחית למשחקי אסטרטגיה; ב-2011 היא נרכשה על ידי רשת החנויות הענקית גיימסטופ כצעד בהסתגלותה של זו לעולם היותר ויותר דיגיטלי של הפצת משחקים. יש לפעמים מבצעים מצויינים, למרות שחלקם זמינים רק לגולשים אמריקאים.

 

 Amazon Digital Games: למי שאוהב את הממשק האמזוני, עוד חנות עם מבחר גדול מאוד, ולעיתים מבצעים ראויים.

 

Humble Bundle : לא חנות, אלא השירות המקורי - ועתה עם הרבה חיקויים - שמציע כל כמה שבועות חבילה של משחקים, בעיקר משחקים עצמאיים, במודל שלם-כמה-שתרצה. לא רק שאתם יכולים להחליט כמה לשלם (מדולר ומעלה), אלא גם כמה מהכסף ילך לכיסם של מפתחי המשחקים וכמה לארגונים ללא מטרות רווח שונים. מלאחרונה יש לא רק את האוסף המרכזי, אלא גם אוסף משני שמתחלף כל שבוע, דרך מצויינת להגדיל את ספריית המשחקים בפרוטות וגם להרגיש שהכסף הולך למטרות טובות.

 

 IndieGameStand: כמו ה-Humble Bundle, אבל עם משחק עצמאי בודד שמתחלף פעם בארבעה ימים. אותו מודל שלם-כמה-שתרצה (ואפשר אפילו פחות מדולר, עד 25 סנט אם אתם מרגישים ממש קמצנים). שירות שיאפשר לכם להתנסות במשחקים מהמעניינים ביותר בתעשיה בעבור תשלום סמלי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים