השדרוג של נתב"ג: המראה ונחיתה כל דקה
פרויקט שדרוג המסלולים בשדה התעופה בן גוריון, שעלה כמיליארד שקל, יחל לפעול בינואר 2014 ויאפשר את ההכפלה של ההמראות והנחיתות בכל שעה. בשעות השיא יתאפשרו נחיתות והמראות מדי דקה. צפו בתרשים
יותר מ־22 ק"מ של מסלולי הסעות והמראות, מעל 1.5 מיליון טון אספלט, מיליון מטר של כבלי תאורת מסלולים, 10,000 גופי תאורה ועלות של מיליארד שקל. פרויקט שדרוג המסלולים של נתב"ג הגיע לישורת האחרונה ויתחיל לפעול במלואו בינואר ,2014 לאחר שיעבור את כל האישורים הסופיים.
נתב"ג - כתבות נוספות בנושא:
- חנויות באג בנתב"ג נסגרו בחשד להונאת מס
- ועכשיו גם בישראל: בית מלון יוקם בנתב"ג
- נתב"ג: דרכון אלקטרוני במקום ביקורת גבולות?
פרויקט שדרוג המסלולים הוא אחד המורכבים שידעה המדינה, וישנה את מסלולי ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בן-גוריון. עד היום המסלול העיקרי (המופיע בתרשים להלן כ"מסלול הקיים") שימש הן לנחיתות והן להמראות.
עלות הפרויקט נאמדה ב-860 מיליון שקל, אך למעשה במונחים של היום מדובר בעלות של כמיליארד שקל. לזה יתווספו עוד 100 מיליון שקל עלות הקמת מגדל הפיקוח החדש. על מנת לעמוד בלוח זמנים שנקבע, העבודות מתבצעות על ידי שלוש חברות קבלניות בשיטת תשלום של "קנס-פרס."
עם פתיחת המסלול החדש, מסלול 2-1 (המופיע בתרשים לעיל כ"מסלול הנחיתות החדש") ניתן יהיה לבצע בנתב"ג באופן תיאורטי כ-30 המראות ו-30 נחיתות בכל שעה. בשעות השיא תתאפשר נחיתה או המראה של מטוס בכל דקה.
48 המראות ונחיתות בשעה במקום 25
עם זאת, על פי התכנון יבוצעו 48 המראות ונחיתות בשעה, שכן יש צווארי בקבוק הקשורים הן לפיקוח האווירי במרחב קפריסין והן להסעות על המסלולים בשדה התעופה. וכדי לסבר את האוזן: כיום מתבצעות בנתב"ג כ-25 המראות ונחיתות בשעה, כך שהכמות למעשה תוכפל.
בנתב"ג יופעלו שני מסלולים – אחד לנחיתה ואחד להמראה, ונחיתות והמראות יוכלו להתבצע בו-זמנית משום שהמסלולים אינם נפגשים. מאז החל הפרויקט, לפני כשלוש שנים, נוהלה התנועה האווירית של מדינת ישראל ממסלול יחיד. זאת בשעה שחלה עלייה מתמדת הן בתנועת הנוסעים והן במספר המטוסים (ולפני כן פעלו בנתב"ג שני מסלולים, שהיו בנויים בצורה שלא איפשרה המראות ונחיתות בו-זמנית.(
במסלול אחד, שמשמש כיום הן להמראות והן לנחיתות כאמור, אלה מתבצעות ממזרח למערב או ממערב למזרח, לפי שעות היום וכדי למזער את הפגיעה בישובים הקרובים לנמל. מסלול זה, המוכר בשם הקוד 2-6, יהפוך מתחילת השנה הבאה למסלול שישמש להמראות בלבד, לכיוון מערב. ואילו המסלול החדש, שבנייתו מסתיימת בימים אלה, מסלול 2-1, ישמש לנחיתות. מטוסים שיגיעו למרחב האווירי של ישראל ייכנסו ליבשה באזור מכון וינגייט, יטוסו לאורך נתיב לכיוון ראש־העין ושם יבצעו את הפנייה לקראת נחיתה.
לאחר השדרוג לא מתוכנן שינוי בשעות שבהן אסור להמריא. נתב"ג יישאר סגור להמראות כרגיל, בין השעות 1:00 ל־4:20 לפנות בוקר.
להנחית גם איירבוס A380
במסגרת הפרויקט שודרגו כל המסלולים בנמל התעופה, הורחבו ותוחזקו בהתאם לקטגוריות הגבוהות ביותר למטוסים רחבי גוף. בפועל ניתן יהיה להנחית בנתב"ג את המגה־מטוס, איירבוס A380.
בכל המסלולים הוכנסו מערכות תאורה מתקדמות, נוספו מערכות בקרה למסלולים שחוברו למגדל הפיקוח, נוספו מערכות ניווט מתקדמות למטוסים, נסללו כבישים עוקפים שיתאימו למערך המסלולים החדש ומערכות הניקוז הותאמו מחדש. בנוסף לכך הועתקו מערכות דלק וסניקה, פורקו ונבנו מחדש מתקנים דוגמת מצ"ק (מחלקת ציוד קרקע.( נבנו חומות ומערכת גדרות ביטחונית חדשה מסביב לנתב"ג.
לקראת סוף השנה יבוצעו על המסלול החדש נחיתות מיוחדות כדי לכייל את כל המכשור האלקטרוני. במקביל יישלחו לכל חברות התעופה הפועלות בקו לישראל פרסומים תעופתיים, כדי להטמיע את הנתונים החדשים במערכות המחשב של המטוסים. לאחר שרשות התעופה האזרחית, שמלווה את כל הפרויקט, תיתן אישורים - יוכל השדה לפעול במלוא היכולת.
פרויקט המסלולים במספרים
- עלות: 1 מיליארד שקל
- תדירות: 48 המראות ונחיתות יבוצעו בכל שעה
- אורך המסלולים הכולל: 22 ק"מ
- כמות האספלט שבה השתמשו: 1.5 מיליון טון
- אורך כבלי תאורת המסלולים: 1 מיליון מטר
הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"