שתף קטע נבחר

 

אושרו 140 מיליון שקל למלחמה בזיהום אוויר

במשך 5 השנים הקרובות תקצה הממשלה מדי שנה סכום שיוקדש לעידוד נסיעה בתחבורה ציבורית, שימוש בגז טבעי, גריטת מכוניות בנות 20 ומעלה, מעבר לתשלום חשמל לפי עומס ארצי ועוד. המשרד להגנת הסביבה: 700 בני אדם ינצלו מדי שנה והחיסכון הלאומי יעמוד על 8 מיליארד שקל כל שנה

בקרוב ננשום אוויר צח ונקי יותר? הממשלה אישרה היום (א') תוכנית לאומית בת חמש שנים למלחמה בזיהום האוויר, לה יוקצו 140 מיליון שקל שיתפרשו על 5 שנות תקציב.

 

זיהום אוויר - כתבות נוספות בנושא:

 

בכל שנה עד 2018 יוקצו 20 מיליון שקל על ידי שלושה משרדים: 7.5 מיליון שקל מהמשרד להגנת הסביבה, 7.5 מיליון שקל מהאוצר ועוד 5 מיליון שקל מהתחבורה. 40 מיליון שקל נוספים יהיו פרוסים על כל החמש שנים ויוקצו לתוכנית שתעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

 

זיהום אוויר בצומת הצ'ק פוסט בחיפה (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
זיהום אוויר בצומת הצ'ק פוסט בחיפה(צילום: אבישג שאר-ישוב)

  

זיהום האוויר הוא שם כולל לפליטה של חומרים כימיים וביולוגים להרכבו הטבעי של האוויר הצח. פליטות אלו גורמים לנזקים לבני אדם, לחי ולצומח. נזקי זיהום האוויר בולטים יותר במרכזי הערים בעקבות צפיפות השימוש בכלי רכב מזהמים. בנוסף, זיהום האוויר מגיע גם מארובות מפעלים ומשימוש בחומרים פולטים באוויר הפתוח.

 

מאות עד אלפי אנשים בישראל מתים כל שנה ממחלות הקשורות לזיהום אוויר ולפי המוערך במסמכי התוכנית, הנזק הכלכלי למשק מתחלואות זיהום האוויר בישראל יעמוד בשנת 2015 על 7.8 מיליארד שקל.

 

תשומת לב לזיהום תחבורתי

אז איך מתכננת הממשלה שננשום אוויר נקי יותר? מזהם מרכזי הוא עניין התחבורה, ולשם כך תעודד התוכנית את הציבור לשימוש בתחבורה ציבורית וכן עידוד נסיעות משותפות. כמו כן, תיבחן הסבת התחבורה הציבורית לשימוש בגז טבעי והפעלת מוניות היברידיות. 

 

יעד נוסף בתוכנית הוא צמצום צריכת החשמל ב-20% עד שנת 2020 והפקת 10% מן החשמל באמצעות אנרגיית השמש. בתחום החשמל תבחן רשות החשמל מעבר לתעריף חשמל דיפרנציאלי ומעבר לרשת חשמל חכמה שמאפשרת הפעלת מכשירי חשמל בהתאם לתעריף המשתנה. כלומר, תעריף החשמל יהיה זול יותר בשעות השפל ויקר יותר בשעות השיא.

 

עוד קובעת התוכנית תקצוב לצורך תמרוץ מפעלים לשימוש בדלקים פחות מזהמים, להפחתת זיהום ממחצבות.

 

אויב גם מבית 

נקודה נוספת עליה נותנת התוכנית את הדעת, ובה מתגאים במשרד להגנת הסביבה, היא כי תהיה בחינה מקיפה לזיהום לו חשוף הציבור בתוך הבית ומוסדות שונים, כגון זיהום הנפלט מחומרי ניקוי, חומרי בנייה, ריהוט, שטיחים ועוד. לדברי גורם במשרד, כיום, גם אם משפחה מתרחקת למגורים כפריים עם אוויר נקי, לכאורה, זאת חשופה לחומרים מסוכנים הנפלטים ממצרכים בסיסיים שהיא צורכת.

 

למרות שלאחרונה גוברת המודעות לנושא איכות האוויר, ובצידה הרשויות מציבים ניידות לניטור אוויר - נראה שמדובר בתוכנית שאפתנית מדי ולא בטוח שכל גלגלי השלטון מסונכרנים להניע אותה. המעבר לתעריף דיפרנציאלי ומונים חכמים נתקבל בחסמים משפטיים. משרד התחבורה, שהינו אבן חשובה ביישום התוכנית, ונדרש לקדם פעולות רבות במסגרת התוכנית, אך זה לא קיבל תוספת תקציבית לכך. בנוסף, תקציב הפיתוח של המשרד קוצץ בכ-2.3 מיליארד שקל במסגרת התקציב האחרון. הרפורמות בתחום עידוד המעבר לתחבורה ציבורית נתקלו בביקורת ציבורית קשה (ההתנגדות לפגוע ברכבי הליסינג).

 

"זיהום האוויר פוגע בכולנו ועל מנת לספק הגנה מיידית לכל אזרח, הוריתי עם כניסתי לתפקיד, לקדם מיידית את התוכנית הלאומית למניעת זיהום אוויר" אמר ל-ynet השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ. "דווקא בעת הזו של קיצוצים וגזירות, השקת התוכנית מעידה על החשיבות שאנו מייחסים לספק לציבור אוויר ראוי לנשימה ". במשרד הוסיפו כי כבר בשבועות הקרובים יחלו הצעדים הראשונית למימוש התוכנית. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
זיהום אוויר בתל-אביב
צילום: עופר עמרם
מומלצים