שתף קטע נבחר

 

בַּמֶּה יש 100 קלוריות בדיוק? האתר שיעזור לרזות

רוני גורדון נאבקה ב-5 קילו מיותרים וייחלה לחברה שתפיק קו שלם של מוצרים באריזות של 100 קלוריות, כדי שתוכל לשלוט בתפריט. כשזה לא קרה, הקימה בעצמה את "מועדון ה-100", שבו היא ממפה מאות מוצרים כאלה ומדרגת אותם בריאותית. בראיון היא מספרת על היוזמה בדרך לתזונה בריאה

100 הקלוריות שמסדרות את הדיאטה: רוני גורדון, בת 46, אף פעם לא סבלה מעודף משקל משמעותי, אך בשנים האחרונות התמודדה עם חמישה קילו שהעלתה והורידה שוב ושוב.

 

"ניסיתי לספור קלוריות ותמיד התייאשתי אחרי כמה ימים או שבועות", היא מספרת בראיון ל-ynet. "המחשבה המעיקה על כך שחיים שלמים אצטרך לספור קלוריות כדי לשמור על המשקל היא הרי לא רק בעיה שלי, כך שהבנתי שיש פה משהו גדול יותר".

 

 

התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

 

כל המוצרים - עד 100 קלוריות

הצורך הוא כידוע אבי ההמצאה, וכך גם במקרה של גורדון. "לא הגיוני שכצרכנים נצטרך לחשב כל ביס שאנחנו אוכלים", היא אומרת, "וחשבתי שאם מישהו היה עושה בשבילי קו מוצרים שלם שערכו 100 קלוריות - מירקות ועד גבינות - היה לי נורא קל לעשות דיאטה. אם הייתי רוצה להקפיד על תפריט של 1,500 קלוריות, הייתי אוכלת פשוט 15 אריזות ביום שכל אחת מהן מכילה 100 קלוריות.

 

"ידעתי שאם אתן את הרעיון השיווקי המצוין הזה לתעשיית המזון יגנבו לי אותו והחברות פשוט ישנו את משקל האריזות שלהם בקלות, אז הגשתי בקשה לפטנט על השיטה".

 

השיטה של גורדון היא למעשה מהפך צרכני, שבמסגרתו היא ממפה מאות מוצרים המכילים 110-90 קלוריות באריזה, באתר שהשיקה לפני כחודש. ב"מועדון ה-100 קלוריות באריזה" היא מציגה כ-300 מוצרים על פי קטגוריות, מלחם, דרך גלידות ועד פירות ואגוזים, ומאפשרת הרכבת תפריטים שלמים לדיאטה על פי הקטלוג הזה. נוסף על כך, כל מוצר באתר זוכה לדירוג בריאותי המסומן בלבבות - על פי תכולת השומן, הסוכר והנתרן שבו.

 

"במשך שנים היה בלבול בשוק בין שמירה על המשקל ובין בריאות", היא מסבירה, "ורק היום מבינים שגם אוכל בריא יכול להיות משמין, כמו שקדים. גם כשאוכלים בריא צריך לשלוט בכמויות, ופתרון של מנה מדודה של 100 קלוריות עוזר לזה.

 

"לפני עשר שנים לא יכולתי כמעט למצוא בארץ מוצרים שבאופן אקראי הכילו כ-100 קלוריות, אפילו לא עשרה כאלה. היום יש מאות מוצרים ובכל חודש מושקים עשרות נוספים. יש טרנד גדול בכיוון, אבל אף אחד לא הרים עוד את הקונספט כמוני בצורה רחבה של ספירת אריזות, ואין מודל בחו"ל כמו של האתר שלי".

 

  • אילו מוצרים מכילים בדיוק 100 קלוריות? צפו בדוגמאות: 
צילום: ריאן פרויס

 

 

התעשייה התנגדה לרעיון

גורדון, בעלת רקע בשיווק, פנתה בעבר לגורמים בתעשיית המזון, שטענו שהרעיון גרוע - עוד לפני שבדקו אותו. "האינטרס של חברות המזון, לפחות עד לפני עשר שנים, היה שנאכל כמה שיותר ולא נעצור כשנגיע ליעד של עצמנו", היא אומרת. "היום אנחנו בעצם מבקשים מתעשיית המזון שתעשה בשבילנו את הקונטרול בדיאטה באמצעות ייצור אריזות מדודות, וזה מהפך שפעם נראה להם מטורף".

 

התעשייה הישראלית לא הצליחה לשכנע את היזמת שהרעיון שלה חסר ערך, והיא פנתה לגורמים בחו"ל. רגע אחרי שהפטנט שלה פורסם ואפשר היה לקרוא על הרעיון, יצאה יצרנית המזון האמריקנית "קראפט" בקו מוצרים המכילים 100 קלוריות בלבד, תחת סיסמאות הנוגעות ל"אכילה בלי נקיפות מצפון". "אחרי שלוש שנים של ירידה במכירות של עוגיות וקרקרים שלהם כי כל האמריקנים היו בדיאטה נטולת פחמימות, הם יצאו בקונספט הזה שכלל חמישה מוצרים", מתארת גורדון. "בשנה הראשונה הם מכרו במאה מיליון דולר, וכולם העתיקו מהם.

 

"מלבד מוצרים ספציפיים, אף יצרן לא טיפל בנושא בצורה רחבה כדי שיהיה קל יותר לספור אריזות או להשוות בין מוצרים, אלא רק כדי להקל את רגשות האשם בדיאטה. אין להם חזון כולל, אלא הם מייצרים מוצרים ספציפיים כי כך הצרכנים דורשים.

 

"מה שמנחה אותי כל הזמן זה איך הצרכן, שלא מבין הרבה - וגם אני נכללת בקבוצה הזאת - יכול להיכנס לסופרמרקט ובאפס מאמץ כמעט לדעת כמה קלוריות הוא קונה ומה יותר בריא".

 

רצתה להיפטר מחמישה קילו. רוני גורדון, מייסדת המיזם (צילום: ריאן פרויס) (צילום: ריאן פרויס)
רצתה להיפטר מחמישה קילו. רוני גורדון, מייסדת המיזם(צילום: ריאן פרויס)

 

100 קלוריות - מדד להשוואה

גורדון בודקת מאות אריזות ושקיות מדי חודש ומפרסמת אותן באתר, ובכך פותרת בעיה חשובה לצרכן שמעוניין לשמור על משקל תקין או להצליח בדיאטה. "זה טוב לצרכן וטוב לתעשייה", היא אומרת. "יש לנו תפריטים באתר שמורכבים ממוצרים של 100 קלוריות, ובהמשך יהיה אפשר לפתח מעין מותג מטרייה שבו אף אחד לא מאבד את הזהות שלו. אם מישהו מפתח מותג בריאות, למשל, הוא יבוא לידי ביטוי רק אם יעמוד ליד מוצר רגיל. זה יכול להעצים מאוד חברות - ואפשר לעשות כאן עולם ומלואו".

 

-לא כל 100 קלוריות שוות ל-100 קלוריות אחרות. מה עם שומן, נתרן ורכיבים אחרים?

"אין דרך מוחשית יותר להמחיש לצרכן מה הוא מקבל תמורת 100 קלוריות מאשר להראות לו. הוא רואה, למשל, שבשוקולד הוא מקבל רק 18 גרם ואילו בעגבניות שרי 500 גרם. אפשר למיין באתר את המוצרים לפי משקל ל-100 קלוריות, וזה מעניק מדד גדול מאוד לשובע. אם מילקי ייתן לנו רק 70 גרם אבל יוגורט 1.5% שומן ייתן 200 גרם, ברור לצרכן שזה לא אותו הדבר. דווקא 100 הקלוריות מחדדות את ההבדלים ושמות את התמורה מקדימה".

 

-איך עובד המדד הבריאותי שבאתר?

"האתר מציג דירוג בשיטה שהומלצה בארצות הברית אחרי מחקר רציני מאוד שנערך שם, המתפרס על פני כ-500 עמודים. לשיטתם, הצרכן אינו מסוגל לקרוא את כל הנתונים שמוצגים בפניו ולהשוות, והוא זקוק ללוגו פשוט שיסמן אם המוצר בריא או לא, וייתן לו גם מדרג של ארבע רמות וסימנים גרפיים. מוצר שבו יש רמות נמוכות של שומן רווי, סוכר ונתרן מקבל שלוש נקודות, ואצלי זה מתבטא בלב מלא. שתי נקודות הן ציון טוב, ואם אין אף נקודה - המוצר לא מוגדר כבריא.

 

-ומה לגבי מוצרים שאין בהם הרבה סוכר ושומן, אבל נתרן גבוה?

"מוצרים כמו מרק נמס, למשל, נמצאים בטווח הגבוה של אחד הפרמטרים, מה שמוחק להם את נקודות הבריאות על הסעיפים האחרים. גם בקולה, למשל, הסוכר מוחק את נקודות הבריאות על רמות נמוכות של נתרן ושומן".

 

הצרכן זקוק ללוגו פשוט שיסמן אם המוצר בריא או לא. אתר "מועדון ה-100"
הצרכן זקוק ללוגו פשוט שיסמן אם המוצר בריא או לא. אתר "מועדון ה-100"

.

בישול ביתי או אריזות קנויות?

ההמלצות הרווחות בתחום התזונה הבריאה להתמקד באוכל המבושל בבית אינן סותרות, לדעת גורדון, את שיטתה "לספור אריזות" של מוצרים מוכנים. "גם את האורז צריך למכור לנו בקלוריות", היא אומרת, "ואז הבישול הביתי שלנו יהיה נורא פשוט כי נדע שהכנסנו לסיר 700 קלוריות ונדע כמה מנות יש בו. העובדה שאנחנו לא סופרים כך את המזון היא אנכרוניסטית. כל דבר שאנחנו רוצים לדעת על המזון שלנו אנחנו צריכים לחשב, במקום להיכנס למעדנייה ולבקש '200 קלוריות נקניק'.

 

"אם לילד שלי יש בעיית השמנה, אולי אכין לו בדיוק 100 קלוריות של פסטה עם 100 קלוריות של רוטב עגבניות, ובכך אוכל לשלוט טוב יותר על התפריט המשפחתי ועל המשקל של בני המשפחה. זה נדרש מאוד בבתי אבות ובבתי חולים, כך שאפשר להרחיב את קונספט המנה המדודה להמון מקומות. דווקא באופן הזה מפסיקים להסתכל על הקלוריות ורואים מה מקבלים תמורתן, וזה מעמיד כל המוצרים בשורה אחת להשוואה".

 

-השיטה יכולה לעזור לנו גם להשוות מחירים?

"אפשר לראות כך כמה משלמים על כל 100 קלוריות ולבחון מה שווה לנו. אחת הטענות נגד מוצרים באריזה אישית היא שהם יקרים, אז לקחתי קרוב לאלף מוצרים כאלה בשוק האמריקני וניתחתי את המחירים. באופן מפתיע, המחיר הממוצע היה 59 סנט, בעוד שבמזון מהיר המחיר יקר פי 1.5, ובארוחות מוכנות פי 2.5-2, כך שהתפיסה הזאת שגויה. לעומת מוצרים אחרים שנותנים לנו שליטה בכמות, המוצרים האישיים הרבה יותר זולים".




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גם כשאוכלים בריא צריך לשלוט בכמויות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים