הנוסחה של קוקה קולה לא משתנה! האמנם?
לא מעט חברות מציגות את המתכונים שלהן בתור דבר מקודש שנותר ללא שינוי שנים רבות ואף דורש אבטחה כבדה. אך האם יש בבניית התדמית הזאת משהו מעבר לאמצעי להגדלת ההכנסות? החברות מתעקשות: שינויים, אם בוצעו, לא שינו את הנוסחאות או את טעמי המוצרים
כולנו שמענו לא פעם על כך שהמתכון בן 127 השנים למשקה הקולה שמור היטב בתוך כספת מסתורית ומאיימת. קוקה קולה, והיא לא החברה היחידה שעושה זאת, מציגה את המתכון שלה בתור דבר מקודש שנותר ללא שינוי שנים רבות ודורש אבטחה כבדה. זה מאפשר לה לשמר את התדמית הייחודית של המוצר ולעורר תחושת נוסטלגיה, הבאה לידי ביטוי במכירות המסתכמות במיליארדי דולרים.
- "מצאתי את המתכון הסודי ביותר לקוקה קולה"
הסודות הקטנים של המותגים הגדולים
- הסודות שאנשי השיווק לא רוצים שצרכנים יגלו
במוזיאון "העולם של קוקה קולה" בעיר אטלנטה בארצות הברית, בה גם ממוקם מטה החברה, מוצג המיתוס סביב הנוסחה בתצוגה אפלולית ומסתורית. כותרות עיתונים מרוחות על הקירות וברמקול נשמע שוב ושוב המשפט: "אפילו אם תראו את הנוסחה, לא תבינו אותה! זה הדבר הכי מסתורי בכל הזמנים!". אל המוזיאון מגיעים מיליון מבקרים בשנה, שרואים את הלוחית הגדולה ביציאה ממנו, עליה כתוב "שומרים על הסוד שמבטיח כי הקסם ימשיך לחיות".
אך תדמית לחוד, ומציאות לחוד. למעשה, מתברר כי חלק מהנוסחאות של קוקה קולה וחברות אחרות כמו KFC המשתמשות במיתוס ה"נוסחה הסודית", שונו במהלך השנים. ג'ון ראף, שהיה ראש מחקר ופיתוח בתאגיד המזון הענק קראפט ומשמש עתה כנשיא המכון האמריקאי לטכנולוגיות מזון, מספר כי חברות משנות לעתים קרובות מרכיבים מסיבות שונות, לרבות דרישות רגולטוריות, תנודות בעלויות חומרי גלם וגורמים אחרים המשפיעים על ייצור מזון באופן המוני. "זה כמעט מיתוס", הוא אומר. "אני אהיה מופתע מאוד אם הנוסחה לא השתנתה במותגים הגדולים".
ראף מציין לדוגמה את עוגיות ה-Twinkies (שלא נמכרות בישראל), שחזרו לאחרונה למדפים לאחר פשיטת רגל של היצרנית שמסרה כי הנוסחה "קרובה להפליא לנוסחה המקורית". אך מסתבר שברשימת המרכיבים החדשה קיימים 25 מרכיבים נוספים, וחיי המדף של המוצר מגיעים ל-45 יום, לעומת 26 יום קודם לכן, מה שמעיד על אופי המרכיבים הנוספים.
וגם קוקה קולה ופפסיקו שינו את המתכון שלהן במהלך השנים. בספרו "הנוסחה הסודית" כותב רדריק אלן על שינויים רבים שנעשו בנוסחה במהלך השנים של שתי החברות המייצרות את המשקאות הקלים הנמכרים ביותר בארצות הברית (קולה ופפסי).
הוא מציין לדוגמה את הסרת שאריות הקוקאין ממשקה הקולה של קוקה קולה, שנבעו מעלי הקוקה, כמו גם הפחתת כמות הקפאין פי ארבעה. לדברי החברה, הנוסחה הסודית נותרה בעינה מאז 1886 ו"מעולם לא נוסף רכיב" למשקה המוגז. הנוסחה של פפסי, למשל, שונתה ב-1931 על מנת להפוך את המשקה למתוק יותר.
בשנות ה-80, עברו שתי החברות מסוכר לסירופ תירס, שהוא ממתיק זול יותר. בשנה שעברה הן גם שינו את האופן בו הקרמל צובע את המשקה, אולם לדבריהן, השינויים הללו לא שינו את הנוסחאות הבסיסיות או את הטעם של המשקה.
האם אתם הרגשתם בשינויים בטעמם של מוצרים מסוימים במהלך השנים? שתפו אותנו בטוקבקים!