ר' ההגבלים: להגביר תחרות בכרטיסי האשראי
הממונה על ההגבלים העסקיים מקדם את פתיחת שוק כרטיסי האשראי לתחרות. המטרה: לאפשר התחברות מהירה וזולה של שחקנים חדשים המעוניינים להתחרות בחברות כרטיסי האשראי בתחום הסליקה וההנפקה
הם יוזלו עמלות כרטיסי האשראי? הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, פרסם היום (ג') הוראות שמטרתן לפתוח לתחרות את ענף כרטיסי האשראי - המגלגל כ-215 מיליארד שקל בשנה.
- ישראכרט עושה זאת שוב: הזכויות נמחקות
- אשליית כרטיס האשראי: כך תתנהלו נכון
- עמלות חברות האשראי ב-2012: 3.6 מיליארד
כדי שצרכנים יוכלו לרכוש מוצרים באמצעות כרטיסי אשראי, יש צורך בתקשורת בין מספר גופים שחייבים לתקשר זה עם זה: מנפיקים - הגוף שמשווק את כרטיס האשראי לצרכנים; וסולקים - הגוף שאחראי לגבות את הכסף מהמנפיק ולהעביר אותו לבית העסק.
הרכישות בכרטיס גדלות
עד 2017 היקף הצריכה שלנו יזנק ב-250 מיליארד
אליצפן רוזנברג
הישראלים לא סוגרים את החודש - אבל צורכים יותר: לפי מחקר חדש, קצב הצמיחה השנתי של הוצאות הצרכנים עומד על 6.8% וצפוי לגדול ל-758 מיליארד שקל עוד 4 שנים. חצי מהעסקאות מבוצעות בכרטיסי אשראי. סכום העסקה הנפוץ: 100-250 שקל
חברות ישראכרט, לאומי קארד וכאל הן גם המנפיקות של כל כרטיסי האשראי וגם הסולקות היחידות הקיימות כיום בשוק. הן מחזיקות את מערכת המחשוב היחידה, שללא חיבור אליה - סולקים ומנפיקים מקומיים חדשים לא יכולים להתחרות על לבם של בתי העסק והצרכנים.
ברשות ההגבלים מסבירים כי אחד החסמים העיקריים לכניסה של שחקנים חדשים לענף הוא הקושי להתחבר למערכות שב"א. תחום זה מאופיין במידה מוגבלת מאוד של תחרות, ומספר ניסיונות כניסה בעבר של שחקנים בתחום הסליקה וההנפקה עלו בתוהו. המטרה היא לאפשר התחברות מהירה וזולה של שחקנים חדשים, המעוניינים להתחרות בחברות כרטיסי האשראי בתחום הסליקה וההנפקה, תוך שנתיים מהיום.
"התחרות יוצרת שיפור בשירות ובמחיר"
על פי ההוראות החדשות, שב"א תהיה מחויבת לחבר כל גורם מורשה תוך שלושה חודשים (קיצור של מעל לשנה ביחס לזמן החיבור הנדרש כיום) בעלות חיבור בסך 250-400 אלף שקל (אחוזים בודדים ממה שהיה נהוג עד היום).
כמו כן, שב"א תהיה מחויבת לשקיפות, להוגנות ולשוויוניות בין חברות כרטיסי האשראי הוותיקות לבין סולקים ומנפיקים שייכנסו בעתיד, ולתעריפי התחברות מבוססי עלויות.
ברשות ההגבלים מציינים כי "תחרות מצד שחקנים חדשים יוצרת שיפור משמעותי בשירות ובמחיר, כמעט בכל שוק ותחום שבהם היא קיימת. בדומה לשוק הסלולר, המטרה היא שכניסה של חברות חדשות ש'רעבות' ללקוחות חדשים - כלומר מחזיקי הכרטיסים ובתי העסק - יעניקו שירות טוב יותר במחירים נמוכים יותר, מה שיאלץ את הסולקים ואת המנפיקים הוותיקים להוריד מחירים ולשפר את השירות בעצמם".
חשוב להבהיר שכניסתם של שחקנים חדשים לשוק דורשת התאמות גם מצד בנק ישראל, והוראות הממונה על ההגבלים הן רק חלק מהפתרון. יצוין כי סך העמלות שגבו חברות כרטיסי האשראי בשנת 2012 עמד על 3.6 מיליארד שקל.
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים