"קופסת המס" - המכרז הוקפא בעקבות הפרסום ב-ynet
חשיפת פרטי מכרז "קופסת המס" ב-ynet הובילה היום לתגובה ציבורית חריפה, והקפאה מיידית של המכרז על-ידי שר התחבורה, ישראל כץ. בהודעה חריפה ויוצאת דופן שפרסם, אומר השר כי "בנוסח המכרז, נוצר פתח לשימוש באגרות גודש וגביית מס"
בעקבות הפרסום ב-ynet - המדינה תעצור מכרז לרכישת מערכות המאפשרות גביית מס חדש מנהגים. שר התחבורה, ישראל כץ, הורה היום (ג') למנכ"ל משרדו להקפיא מיידית מכרז לרכישת מערכות ניטור מתקדמות, שנועדו לחשב "מס נסועה" - מס המחושב לפי מרחק נסיעה, זמן ואיזור גיאוגרפי. הוראת השר מגיעה בעקבות פרסום פרטי המכרז ב-ynet.
לדברי שר התחבורה, "בנוסח המכרז כפי שפורסם, נוצר פתח לשימוש באגרות גודש וגביית מס". אגרות שכאלה, כך מבהיר השר כץ, מנוגדות למדיניותו - "השוללת הטלת מסים נוספים על הנהגים". בהודעה מיוחדת שפרסם בצהריים משרד התחבורה, גם מובהר כי השר כץ "התנגד בעבר באופן חד משמעי להטלת אגרות גודש על כלי רכב".
ראוי לציין כי צוות מקצועי במשרד התחבורה סיים לאחרונה לגבש הנחיות חדשות, הקובעות הסדרים לגביית אגרות גודש. "השפעת יתר האמצעים המקובלים לריסון הגודש (עומס תנועה, ש.ה) דועכת לאורך זמן", הזהירו חברי הצוות, והבהירו כי בדיקות שערך משרד התחבורה העלו כי "אגרת גודש היא האמצעי היחיד המסוגל להקטין את הגודש".
מאות אלפי מערכות ניטור
למרות שרכישת המערכות נועדה בתחילה לשמש נהגים המשתתפים בניסוי הנערך בימים אלה, כוללים מסמכי המכרז - לראשונה - הבהרה חד-משמעית, לפיה בעתיד יומלץ לרכוש מאות אלפי מערכות ניטור. על פי נוסח המכרז, שנחשף היום ב-ynet, לזוכים במכרז הממשלתי תוענק בלעדיות לתקופה של ארבע שנים בכל הנוגע למכירת מערכות הניטור, או עד שיירכשו 200 אלף יחידות.
במשרד התחבורה ציינו היום כי הניסוי, שפרטיו נחשפו בעבר ב-ynet, נועד לבחון את מאפייני השימוש במכוניות פרטיות, וכן את השפעתם של תמריצים כלכליים שונים על הרגלי הנסיעה. "מס נסועה", שהוא למעשה סוג של אגרת גודש, נבחן בשנים האחרונות במשרדי הממשלה בישראל ובכמה מדינות באירופה. כוונת ממשלת הולנד להטיל מס דומה עוררה בשנים האחרונות מחאה ציבורית, וגם בישראל נראה כי תוכניות הממשלה מעוררות תגובות חריפות.
במכרז החדש שפרסמה המדינה נכללת התייחסות משמעותית לנושא המעורר דאגה רבה בקרב הציבור - שמירה על פרטיות המשתמשים במערכות ניטור. שלא כמו במערכות שכבר מותקנות באותן מכוניות המשתתפות בניסוי הממשלתי, המערכות החדשות ("מערכות ניטור דור ב'") יידרשו לשמור על פרטיות הנהגים, על-ידי כך שלא יאפשרו שידור של מידע אודות הנסיעות שהוא מבצע, כמו למשל מיקום מדויק או זמן.
על מנת למנוע פגיעה בפרטיות הנהגים, נדרשות המערכות לשדר רק את גובה המס שיחושב עבור כל נסיעה שיבצעו. שיפור נוסף שאמורות המערכות החדשות להציע הוא תצוגה ייעודית, שתאפשר לנהגים לראות בזמן אמת את גובה המס שהם יידרשו לשלם עבור כל נסיעה, בדומה למונה המותקן במוניות.