שתף קטע נבחר
 

לא סתם כפית: הכלים שעוזרים לתינוק לחשוב

משקיעים מאות שקלים בצעצועים יקרים מתוך מחשבה שהם יפתחו את מוחו של התינוק? ממש אין בכך צורך. כפית פשוטה, מגוון של קוביות וסתם כלים שיש לכם בבית - יעשו את אותה עבודה בדיוק. יעל זקוב מסבירה איך זה עובד

בתקופה שבה האדם הקדמון למד להזדקף הוא גם החל להשתמש כלים. ההתפתחות המוחית אפשרה לו להבין כיצד הידיים יכולות להשיג יותר ולכן הפסיק "לבזבז" אותן על נשיאת משקל על הקרקע. לאורך ההיסטוריה, תרבות שהשכילה לפתח כלים מתוחכמים יותר, היא זו ששלטה בעולם מאחר וכלי הוא בעצם חפץ שאפשר לחשוב איתו ולהתפתח.

 

בטווח קצר מאוד לומדים התינוקות שלנו להפעיל כלים וללמוד באמצעותם. איך הם עושים זאת ובמה זה תורם להם? לפניכם מדריך למשתמש המתחיל.

 

עוד כתבות של יעל זקוב בערוץ הורים :

תנו להם לזוז: המדריך לגידול תינוקות חושבים

נולד לכם פג? כך תעזרו לו להדביק את הפערים

מפתח חשיבה מרחבית: למה חשוב לשחק בפאזל

 

הפעלת כלים דורשת מיומנות, יכולת לעשות משהו בקלות וביעילות, בזריזות ובביטחון. בשימוש בכלי אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להשיג והכלי הוא כמו תוספת לגוף שמאפשרת לנו להרחיב את גבולות יכולתנו: לגזור בדיוק, להשאיר רישום על הדף, לקבע לקיר, לערבב...

 

בכמה כלים אנחנו משתמשים בכל היום? המון! התינוקות שלנו מודעים לכך ורוצים גם, ונראה שברגע שהם מתחילים לזחול ולהסתובב בבית יש להם מטרה אחת: להגיע אל השלט או הטלפון הנייד.

 

איפה הכפית שלי?

עד גיל שנה וחצי

הכלי הראשון שבו תינוקות לומדים להשתמש במיומנות היא הכפית, וגם פה מעורבת הסטטיסטיקה: שהרי הם רואים איך אנחנו משתמשים בכלי אכילה בלי סוף.

 

האחיזה בכפית מתחילה בסביבות גיל תשעה חודשים וקדמו לה חודשים של אימונים מפרכים אך מהנים. התינוקות נוגעים ומתאמנים באחיזה בכל מה שבא ליד. הם משכללים את התנועות ולומדים כיצד האצבעות יכולות לשתף פעולה בדרך יעילה. איך להחזיק משהו קטן, גדול, כבד, עגול, מרובע; איך להעביר מיד ליד ואיך להניח במקום.

 

ואם כבר מקום - הדרך שהכפית עושה אל הפה היינה המקום המבורך ביותר לתינוקות, שכן ממילא הכל מגיע לשם. כאשר התוצאה מערבת גם תחושה נעימה של טעם ושובע, החגיגה מושלמת.

 

המוטיבציה להגיע אל הכפית והבנת תפקידה היא התחלה טובה וחשובה, אבל הדרך לאכילה מיומנת דורשת תרגול. תחילה יש ללמוד איך בנוי הכלי ולהבחין בין חלקיו, ולכן בשלבים הראשונים הידית היא זו שתגיע לפה בחצי מהמקרים. מאחר והתינוקות אינם יכולים לקרוא את הוראות ההפעלה של המכשיר, דווקא מקרים אלו ילמדו אותם את האבחנה בין הידית המשמשת לאחיזה ובין קצה הכפית, שבו אפשר לערום אוכל.

 

טיפ להורים:

תנו להם להחזיק: כאשר אתם מאכילים בכפית וזמנכם בידכם, תנו לתינוקות כפית להחזיק גם. הם רוצים דווקא את הכפית שאתם מחזיקים? מעולה! זה אומר שהם מבינים עניין ואתם מוזמנים להתחלף. הם רוצים להתחלף שוב ושוב? מעולה! כל אחיזה מחדש מלמדת עוד משהו את האצבעות.

 

מותר לדפוק על השולחן: כאשר התינוקות דופקים עם הכפית על המשטח הם בעצם מתאמנים באכילה. כאשר הצמידו חיישנים לפרקי הידיים של התינוקות בעודם עושים זאת, ראו שהפעולה שבה הם מתקשים יותר היא בדרך למעלה, בהתנגדות לכוח הכובד, וההקשה היא תרגיל כושר לקראת האכילה העצמאית.

 

מגיל שנה וחצי

מעמדה של הכפית ככלי הראשון ממקם אותה במרכזם של לא מעט מחקרים ומהם ניתן ללמוד שבגיל 14 חודשים (בממוצע) לומדים התינוקות לכוון את פעולותיהם ביתר דיוק. גם אז היד תשלח אל הכפית באותה אימפולסיביות תואמת גיל - קודם כל לקחת! אבל בני השנה פלוס החכמים יודעים כבר באמצע הדרך לפה לחשב את התוצאה. כאשר הם מבחינים (באיחור קל, אבל מה זה חשוב) שהאוכל לא יגיע כי הכפית הפוכה, הם לא יבזבזו את זמנם על המשך הפעולה המוטעית.

 

אז עומדות בפניהם מספר אפשרויות: בחלק מהמקרים הם יניחו את הכפית בחזרה על השולחן כדי לגרום לה איכשהו להסתובב, ולעתים יעבירו את הכפית ליד השנייה, שם יש סיכוי טוב יותר שהפעולה תסתיים ב"ביס". אך לרוב פשוט יסובבו איכשהו את היד כדי להפוך את זווית הכפית כך שהחלק הנכון יגיע ליעדו. אין לזלזל בהישג - הוא מראה לנו הרבה על ההתפתחות המוחית ועל היכולת לפעול ברצף, לשמור בזיכרון את המטרה ולהסיק מסקנות מתבקשות. זהו צעד גדול לאדם הקטן ביכולותיו לחשוב.

 

לרוב בגיל 19 חודשים האימונים ישתלמו והתינוקות יכלו להסתכל על הכפית, להחליט מהי האחיזה המתאימה ביותר ומראש לבחור בה.

 

טיפ להורים:

לומדים לאחוז: את הצעצוע המיטבי ללמידת האחיזה, ההקשה, והובלת הכלי אל עבר המטרה, אין צורך לקנות. כפות עץ, קערות הפלסטיק והסירים יותר כיפים מהכל.

 

מה ההבדל בין צעצוע וכלי?

צעצועי התינוקות מגרים את החושים ומאפשרים לתינוקות להבחין בצבעים, בגדלים, במשקלים, בצלילים ובמרקמים השונים. לכלים, לעומתם, יש מטרה והתינוקות יכולים לקלוט אותה יותר מהר ממה שחשבנו בעבר. כאשר הדגימו לבני תשעה חודשים כיצד נותנים לבובת אריה לשתות מכוס וכיצד חוזרים על הפעולה עם מכונית צעצוע, התינוקות בתורם ניסו לשחזר את הפעולה עם האריה ולא עם המכונית. הדגמה נוספת עם מברשת שיער זכתה ליחס דומה.

 

הכלים הראשונים הקלים ללמידה הם אלו שפעולתם קשורה אל הגוף והתוצאה מספקת פידבק חושי. לאחר שהתינוקות ילמדו את תפקידם של הכוס, הכפית או המברשת על עצמם - הם ינסו להפעיל אותם גם על אחרים.

 

קוביות: משחק שהוא כלי

השימוש בכלים מתאפשר מנקודת החיבור בין יכולות התנועה, יכולות החשיבה והמוטיבציה. משחק בקוביות הוא צעצוע מיוחד שהעיסוק בו קרוב ומקדם את יכולת הפעלת הכלים. המעקב על הדרך שבה תינוקות ופעוטות לומדים לשחק בקוביות מספק לנו הצצה אל "מאחורי הקלעים" של ההתפתחות המוחית המאפשרת שימוש בכלים.

 

מגיל 3 חודשים

התינוקות מתחילים לאחוז בחפצים בצורה רצונית. האחיזה הראשונית מגושמת כי השחקן הראשי, האגודל, עדיין לא מעורב בפעולה. האחיזה הראשונית מתקיימת בעיקר על ידי הזרת, הקמיצה וכרית כף היד ופרק הזמן שבה היד יכולה ממש להחזיק הוא קצר. היכולת להכניס אצבע אחת בודדת לפה ולמצוץ אותה מפתחת את הפרדת התנועה של האצבעות, הדרושה לאחיזה בשלה יותר בהמשך.

 

טיפ להורים:

קוביות רכות: קוביות רכות הן קלות ונוחות לאחיזה. הן נמעכות והמגע בהן מאפשר פידבק ותחושה משתנה בידיים. תחושה זו מפתחת את יכולת האחיזה.

 

מגיל 6 חודשים

התינוקות מצליחים להרים קוביות מסוגים שונים ולרוב יכניסו אותן לפה. הם לומדים להשתמש באגודל ולהחזיק את הקובייה לאורך זמן ממושך יותר וגם ייהנו להכות איתה על הרצפה. פעולה מרעישה זו היא התקדמות משמעותית, שכן היא תחילתה של הדרך להנחת דברים במקומם בגיל מאוחר יותר. בהמשך ילמדו התינוקות להחזיק שתי קוביות, אחת בכל יד, ובהמשך פעולת ההקשה תשתכלל. כאשר יחלו התינוקות להקיש בשתי הקוביות זו בזו, ילמדו השרירים והמפרקים את התנועה מזווית שונה, כנגד כוח הכובד, ועם דרישה לדיוק מורכב קצת יותר.

 

טיפ להורים:

שתי הידיים: הרמת החפצים צריכה להיעשות בשתי הידיים לסירוגין. אם שמתם לב שתינוקכם נוטה להרים חפצים עם יד אחת בלבד מומלץ להתייעץ עם מומחה.

 

עוד אחת: כאשר התינוקות מחזיקים בקובייה (או במשחק אחר) הגישו להם עוד אחת.

 

מגיל 9 חודשים

הקוביות עדיין לא משמשות כמשחק בנייה, אלא עוד דבר שמעניין לחקור אותו. השיפור ביכולות האחיזה והשימוש ההולך ומתפתח באגודל, באצבע ובאמה מאפשר לתינוקות להחזיק בקוביות קטנות מעט יותר (הם עדיין מכניסים הכל לפה כך שאסור לאפשר משחק בקוביות קטנות מדי) ועתה הם נהנים להוציא ולהכניס ולהעביר אותן מהדלי לרצפה ולהיפך.

 

טיפ להורים:

תן לי: בקשו מהתינוקות לתת לכם את הקובייה כאשר הם אוחזים בה.

 

שים פה: הראו להם איך להכניס את הקובייה לכוס.

 

ועכשיו אי אפשר: הפכו את הכוס ושימו את הקובייה מעליה - ברור שהיא לא נכנסת בדרך הזו, אבל יש כאלו שעוד צריכים להבין למה...

 

מגיל שנה עד שנתיים

מגדל קוביות זה דבר מרתק: מה מחזיק אותן שם ביחד? מה גורם להם להתנתק? הפעוטות יכולים לחוות את זה שוב ושוב מבלי שנמאס להם. רוב הפעוטות מצליחים להניח קובייה על קובייה בגיל 14 חודשים, לבנות מגדל של שלוש קוביות בגיל 17 חודשים ומגדל של שש קוביות בגיל 23 חודשים.

  

טיפ להורים:

קודם להסיר: בדיוק כמו שקל יותר להוציא מהקופסה, כך קל יותר להסיר קובייה מהמגדל מאשר להניח אותה שם. החזיקו את הקוביות כך שהמגדל לא יפול ועודדו את הפעוטות להסיר את העליונה.

 

קוביות לגו: קוביות הלגו הגדולות המתחברות אחת לשנייה יכולות להיות דרך קלה יותר לבנות מגדל.

 

איך דברים עובדים?

מבט בוחן על פעולותיהם של התינוקות מאפשר לנו לראות כיצד הם בודקים את אפשרויות העומדות בפניהם והאם הם יכולים להפוך את הצעצועים לכלים. כבר לפני גיל שנה הם מתחילים לעשות "משהו עם משהו", למשל: לאחוז משהו דומה למקל ולראות מה קורה אם דוחפים איתו משחק אחר. העובדה שהתשובה לכך כל כך ברורה לנו כעת, היא בזכות אותם ניסיונות שעשינו אנו שהינו בגילם. הפעולה ההפוכה לא פחות מלהיבה - אם מושכים משהו (נגיד שרוך) שמחובר למשהו (נגיד קטר) הוא מגיע עד אלי!

 

קצב הלמידה בגיל הרך הוא המהיר ביותר בחיים ונראה שמגיל שנה עד שנתיים הפעוטות כל הזמן שואלים את עצמם: "מה יקרה עם זה עכשיו?". זו הסיבה שנראה את הקטנים מפילים, הופכים, זורקים דברים אל מאחורי הספה ומה לא, שהרי מבלי להכיר את חוקי הטבע על בוריים - מי אמר להם שדברים לא יזנקו בחזרה למעלה?

 

כאשר הכדור מתגלגל על הרצפה אך נעצר מתחת לספה, זה עדיין מפתיע והשאלות לא מפסיקות: מהו הכוח המסתורי שמשאיר אותו שם? האם זה יקרה גם לקובייה? ואם כבר קובייה - למה היא לא מתגלגלת כמו כדור? אז נזרוק אותה שוב, אולי עכשיו היא תתגלגל? ואולי עכשיו? ומה יקרה אם הופכים בקבוק עם מים? למה המים לא נשארים במקום? והאם אפשר לדחוף מים עם מקל?

 

הבנת התכונות הבסיסיות של חומרים וחפצים תאפשר את ההבנה כיצד להפעיל אותם בדרכים יותר מתוחכמות ותינוקות ופעוטות תמיד רוצים להבין יותר.

 

טיפ להורים:

לא שובבים: אם למדתם את הקטנים שלא אוכלים את האוכל מהקערה של הכלב, אל תתפלאו אם הם ינסו לשתות את המים שלו. הם לא שובבים! הם פשוט מתקשים בהכללה ורוצים לבדוק בעצמם.

 

איך זה עובד? הפעוטות מגלים עניין רב בהפעלת מכשירים בבית, שכן פתאום גם הם יכולים ללחוץ על הכפתור ומשהו יידלק. כדי לעצור חקירות לא רצויות ניתן להשתמש בשתי אסטרטגיות: הראשונה היא הסחת דעת - פשוט לעניין במשחק תואם יותר. והשנייה היא להרחיק אותם מהמקום רגע לפני שהם מצליחים. אם תחזרו על הפעולה מספר פעמים, התוצאה תקלט והם לא ירצו לבזבז יותר זמן וכוח.

 

הקפידו על הבטיחות: מדי פעם בידקו שוב אם הבית מספיק בטוח. היכולת להגיע למגירת התרופות או לארון כלי הניקוי ולהסיר את המכסה, עלולה להפתיע אתכם באיחור מסוכן.


הכותבת היא מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות במכון פשוט לגדול. 

לדף הפייסבוק של פשוט לגדול





 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא משחקת - לומדת
צילום: shutterstock
מומלצים