מחשב נייד לכל מורה - כפרויקט מחולל מפנה
"כיום אינני יכולה לדמות את הסביבה הלימודית בכיתה ללא המחשב. המחשב שינה את מהלך השיעור והשפיע באופן חד משמעי על הקשב והריכוז של תלמידיי. במהלך השיעור אני מדגימה את החומר הנלמד באמצעות המחשב, שיעורי הקריאה והחשבון בכיתתי מועברים באופן מוחשי ותוסס יותר". מורה לחינוך מיוחד מספרת על השינוי הנגרם מתוכנית "מחשב נייד לכל מורה"
לפני מספר שנים הגיע לבית הספר בו אני מלמדת פרויקט שיזמה העמותה להעצמת המורים בישראל "קרן אתנה" - "מחשב נייד לכל מורה". מזה 35 שנה אני מחנכת בחינוך המיוחד בבית ספר יסודי, אני בעלת שני תארים, בעברי מנחה ומדריכה מורות בחינוך המיוחד במתי"א בית שאן, ולצערי מעולם לא הייתה לי זיקה מכל סוג שהוא לעולם המחשוב והתקשוב.
היום, 4 שנים לאחר כניסת הפרויקט אני יכולה לומר בפה מלא שהתוכנית שינתה את חיי מקצה לקצה והמחשב הנייד הפך לחלק בלתי נפרד ממני, ומלווה אותי במהלך הפרקטיקה המקצועית והאישית שלי.
אינני יכולה לומר שלא חששתי. כשעלה נושא התקשוב בבית-הספר, אומר בכנות – נבהלתי מאוד. אמנם בבית רכשתי מחשבים לילדיי, אך בעצמי העדפתי לשמור ממנו מרחק ולבושתי לא ידעתי אפילו היכן נמצא כפתור ההפעלה. כשהפרויקט הגיע לבית-ספרי הבינותי שאין ברירה - כדי לשפר את איכות ההוראה בכיתתי, להתקדם ולהיות מורה מן המניין בשנות ה-2000, עלי להיכנס לעניינים ולהצליח בכל מחיר.
בצד מתן המחשב קיבלנו קורסים בתקשוב. הצוות המקצועי שנשלח מטעם "קרן אתנה" והנהלת בית הספר, בראשותה של המנהלת גב' רעיה שכטמן שדחפה והחדירה מוטיבציה במורות כמוני, עשו את הבלתי אפשרי ולימד את כולנו את נפלאותיו של עולם המחשוב, החל מתפעול בסיסי, כלה בהעברת התכנים הנלמדים בכיתה באמצעות המחשבים הניידים.
בנוסף, להצלחת הפרויקט נרתמו מורות עמיתות המנוסות במיומנויות ורזי המחשב וקיבלו על עצמן הטמעת המחשב אצל המורות שעדיין היו לא מנוסות כמוני. יתר על כן, ההכשרה כללה שיעורי הדגמה, ואני אישית חוויתי חוויות יפות ומוצלחות במחשב עם המורה העמיתה, מיכל ברובן, שהסבירה לי באופן אישי, חשפה בפני אסטרטגיות למידה דרך המחשב בחשבון, בעברית ואף הדגימה בפני תלמידיי, יחד איתי בצוותא, שיעורים באמצעות המחשב.
כיום אינני יכולה לדמות את הסביבה הלימודית בכיתה ללא המחשב. המחשב שינה את מהלך השיעור והשפיע באופן חד משמעי על הקשב והריכוז של תלמידיי. במהלך השיעור אני מדגימה את החומר הנלמד באמצעות המחשב, שיעורי הקריאה והחשבון בכיתתי מועברים באופן מוחשי ותוסס יותר.
בשיעורי גיאוגרפיה מתגלות בפניהם נפלאותיו של כדור הארץ - עולם מופלא של יבשות, אוקיינוסים, ימים וגבולות וכמובן תופעות טבע כמו הצונאמי וסופות ההוריקן שמומחשות באופן שאי אפשר לתאר במילים. בשיעורי קריאה ושפה הילדים משפרים את קצב הקריאה ורמת הבנתם על ידי תרגול משותף בעזרת המחשב, מסמנים את המילים הקשות בתוך הטקסט וגם את התשובות לשאלות שאני שואלת בכוונה לשפר את רמת הבנת הנקרא.
הלוח הופך ל"לוח פעיל" בו ניתן לבצע פעולות חשבון או סתם לצייר בשביל הכיף. בסוף היום אני נותנת לילדים לשחק במחשב שלי כפרס והם אוהבים את זה מאוד.
יותר מזה, גם את שיעורי הבית מכינים הילדים דרך המחשב ומעבירים אותם אלי דרך הפורטל של בית הספר שנבנה במיוחד לשם כך – מה שמאפשר גם להורים לבצע מעקב צמוד יותר אחר התכנים הנלמדים על ידי ילדיהם בכיתה. מאז ראשיתו של הפרויקט הילדים בכיתתי חווים חוויות ודרכי לימוד משמעותיות ומרתקות ומגלים עניין רב יותר.
להיות מחנכת בחינוך מיוחד, משמעו לדעת להתאים את עצמך לכל ילד וילד, וכאן זה המקום לומר כי השיעורים המתוקשבים מאפשרים להתאים את החומר בצורה מיטבית לרמתו של כל תלמיד וכך כל אחד מתלמידיי יכול לחוות חוויה של הצלחה ולהתקדם על פי יכולתו.
התוכנית "מחשב נייד לכל מורה" הובילה לשינוי אצלי לא רק מבחינה מקצועית אלא גם
מבחינה אישית. המחשב הפך לכלי תומך והכרחי שמאגד בתוכו כל מה שמורה צריך: דוחות לימודיים, תכניות לימוד כיתתיות אישיות, דרכי לימוד ועוד. כעת אני מרגישה בטוחה יותר ובעלת שליטה בידע הנחוץ לי בפרקטיקה המקצועית שלי.
היום אני מהווה עבור תלמידיי גם גורם מתווך שמפנה אותם למקורות ידע בעולם הווירטואלי מהם יוכלו לשאוב את המידע הנחוץ להם. לדעתי מחויבותו של מורה לדעת לנווט כל תלמיד לרכוש ידע באופן מקסימלי.
תודה ויישר כוח למייסד של "קרן אתנה" מר אורי בן-ארי, ותודה מיוחדת למנהלת בית הספר "אלומות", רעיה שכטמן, שהצליחה לכוון את צוות המורות להצלחה מרבית בלימוד ורכישת מיומנויות המחשב ולמנף את בית הספר לבעל מיומנויות תקשוב.
- הכותבת יפה פרל היא מורה בחינוך מיוחד בביה"ס אלומות עפולה.