תביעות צד ג' - החיים שלנו לא יהיו קלים יותר
מחשש לעבירה על חוק ההגבלים העיסקיים: לשכת סוכני הביטוח ביטלה את המיתווה שהציעה להסדרת תביעות צד ג' באמצעות מוסכי הסדר
אם ציפיתם שתביעות צד ג' שתגישו בעתיד לחברות הביטוח יטופלו באופן פשוט יותר, נכונה לכם אכזבה. שכן לשכת סוכני הביטוח החליטה לבטל את הסדר הטיפול בתביעות צד ג' מול חברות הביטוח, במסגרתו אמור היה הטיפול להתבצע רק באמצעות מוסכי הסדר.
אז נכון שההסדר שהוצע על-ידי לשכת סוכני הביטוח אמור היה לחזק את מעמדם של "מוסכי הסדר" של חברות הביטוח - תופעה די פסולה לכשעצמה - אבל הסדר זה היה חוסך הרבה טרחה ועצבים. שכן לפי המתווה שאמור היה לחול על מבוטחים שברשותם רכב פרטי (עד 3.5 טונות), מבוטח שרכבו נפגע על-ידי צד ג' צריך לפנות לסוכן הביטוח שלו ולקבל ממנו אישור להגיע למוסך הסדר. חברת הביטוח אמורה לשלם במקרה כזה למוסך עבור התיקון, כאשר המבוטח רק מפקיד המחאה במוסך בגובה ההשתתפות העצמית, לפי תנאי הפוליסה.
חברת הביטוח אמורה במקרה כזה לפנות בתביעת שיבוב לחברת הביטוח של צד ג' (הפוגע), ולדרוש את מלוא הנזק בקיזוז ההנחה של מוסך הסדר, וכן את עלות השמאי שהעריך את הנזק. אם חברת הביטוח של צד ג' מכירה באחריות המבוטח שלה לנזק, היא אמורה הייתה לשלם למבטחת תוך 60 יום, על בסיס השמאות של שמאי מבטחת המקיף. במקרה כזה לא מפסיד התובע את הנחת היעדר התביעות שלו, למרות שבפועל תבע את חברת הביטוח.
עם קבלת התשלום אצל המבטחת, יוחזר סכום ההשתתפות העצמית למבוטח ולא תרשם לו תביעה. חברת הביטוח של צד ג' אמורה - במידה והיא מכירה בחבותה - לשלם לתובע גם את ירידת הערך של רכבו. אם התביעה נגד המזיק נדחית, עוברת התביעה למסלול רגיל. התביעה "נספרת" למבוטח, והמחאת ההשתתפות העצמית שהפקיד נפדית על-ידי המוסך.
החלטת הלשכה לבטל את המתווה המוצע התקבלה בעקבות בדיקה של הממונה על ההגבלים העסקיים, לאחר שאיגוד המוסכים פנה אליו בטענה כי ההסדר מעלה חשד לקו פעולה האסור לפי סעיף 5 לחוק ההגבלים העסקיים, וניסיון של לשכת סוכני הביטוח להשפיע על הפעילות המסחרית והעסקית של הסוכנים, והחרמת אותם מוסכים שאינם מוסכי הסדר, כמו-גם הגבלת התחרות בין סוכני הביטוח.
הממונה שהתחיל בבדיקת התלונה פנה ללשכת סוכני הביטוח, וזו הודיעה בתגובה כי החליטה לגנוז את המתווה ולא להוציאו לפועל.