בגלל סוריה: יצירת בוטיצ'לי לא תגיע לישראל
"הבשורה" של רב האמן האיטלקי הייתה אמורה לנחות בישראל ביום ראשון אבל ברגע האחרון ביטלו הרשויות האיטלקיות את הכול, "בגלל המצב הגיאו-פוליטי". דוברי שר התרבות האיטלקי: היצירה תגיע מאוחר יותר
זה היה אמור להיות יום חג ליחסי איטליה וישראל ואף הוכתר כאירוע התרבות והאומנות החשוב ביותר של השנה – אולם המתיחות בסוריה הרסה הכול. היצירה "הבשורה" של רב האמן סנדרו בוטיצ'לי משנת 1481 הייתה אמורה להגיעה לישראל לרגל חגי תשרי, לציון 65 שנה לעצמאותה ובמסגרת השקת קרן חדשה של שתי המדינות לתרבות ואמנויות. אולם כשלמוזיאון בפירנצה כבר הגיעו אנשי הצוות שהיו אמורים לארוז את היצירה, הודיעו הרשויות האיטלקיות על ביטול המיזם – מחשש למלחמה אזורית.
עוד בערוץ החדשות:
אובמה ברוסיה, פוטין שלח עוד ספינות לסוריה
מברכה לקללה. גורל העלווים תלוי בזה של אסד
"הבשורה" של בוטיצ'לי אמורה הייתה לנחות בישראל ביום ראשון בבוקר, ולעבור משדה התעופה בן גוריון למוזיאון ישראל בירושלים. היא הייתה אמורה להיחשף לציבור במסגרת טקס פתיחה חגיגי ב-17 בספטמבר ולהישאר בתצוגה בישראל עד אמצע חודש ינואר. ההזמנות כבר הודפסו ונשלחו, והמוזמנים כבר אישרו את הגעתם, אולם אתמול (יום ה') נודע כי היצירה הנודעת נשארת באיטליה.
כאמור, דוברי הממשל האיטלקי הודיעו על החלטתם רק ביום חמישי אחר הצהריים, לאחר שמחוץ למוזיאון המתינו במשך שעות צמד משאיות ושבעה אנשי צוות שהיו אמורים להיכנס ולהכין את היצירה להעברה. אולם עוד בשעות הבוקר החלו שמועות בנוגע להחלטת האיטלקים לשמור את בוטיצ'לי בפירנצה. עובדי מחלקת פיקוח ושימור האומנות בפירנצה, שמשרדם צמוד לשערי המוזיאון הנודע, טענו כי "לאור המתיחות באזור, והחשש למלחמה היצירה לא תצא מכאן היום".
כמו כן, המפקחת בפועל על אוצרות האומנות בפירנצה, פרופ' כריסטינה אצ'ידיני, מגדולי המומחים בעולם לתקופת הרנסנס, ביטלה ריאיון שתוכנן עמה בנושא היצירה, ומזכירה האישי רק הסביר כי "הפרופסורית צריכה לעקוב אחר 24 מוזיאונים ואין לה זמן". אצ'ידיני הייתה אמורה ללוות את היצירה במסעה לישראל ואף להופיע בערב הפתיחה בירושלים עם הרצאה מיוחדת הסוקרת את המכנה המשותף בין הדתות, כפי שבא הדבר לידי ביטוי באומנות וביצירה של בוטיצ'לי.
בהודעה הרשמית שיצאה מרומא סמוך לשעה שבע בערב נאמר: "משרד התרבות בהסכמת ממשלת איטליה מודיע כי הרהורים מסוימים הציעו כעת שלא להעביר את היצירה 'הבשורה' של סנדרו בוטיצ'לי למוזיאון ישראל בירושלים". לצד ההצהרה היבשה הזו, הסכימו דוברי שר התרבות האיטלקי לאשר כי "בגלל המצב הגיאו-פוליטי נחפש את הזמן המתאים להעברת היצירה. אך היא תגיע והשר ילווה אותה".
שגריר ישראל באיטליה הביע אכזבתו
גם פרופ' אצ'ידיני הבהירה מאוחר יותר כי היצירה של בוטיצ'לי תגיע במוקדם או במאוחר, אולם איש לא יכול לומר מתי. מזכירה האישי, מרקו פוסי, הוסיף: "במצב הנוכחי לא נראה לך עדיף להמתין ולראות אם יש מלחמה או לא? בוטיצ'לי נשאר כאן, הוא לא בורח. כשיהיו תנאים מתאימים, הוא יגיע". עוד הוא הדגיש: "אנחנו עוסקים באומנות ולא בפוליטיקה, אומנות ככלי לדיאלוג". לשאלה אם אינו חושש שהיחסים בין ישראל לאיטליה ייפגעו בעקבות ההחלטה, הוא השיב: "הגיע הזמן שגם אתם תפעלו למען השלום. אני נגד המלחמה".
פוסי אינו לבד בהסתייגותו. גורמים נוספים במשרד המפקחת אצ'ידיני סיפרו כי אחת מעובדות המוזיאון הבכירות שהייתה אמורה ללוות את היצירה בדרך מפירנצה לירושלים, סירבה לבקר בישראל נוכח המתיחות באזור. לדבריהם,
כבר נקבעה לה טיסה בחברת "אל על" ב-11 בספטמבר, והיא פשוט פחדה להגיע לירושלים. בשבוע שעבר ביטל שר התרבות האיטלקי את השתתפותו באירוע הפתיחה בישראל, ודובריו ביקשו להדגיש כי הסיבה היא מחויבותו להישאר באיטליה מחשש שיפרוץ בה משבר פוליטי אפשרי.
נוכח כך, הפכה המפקחת כריסטינה אצ'ידיני לדמות האחראית הבכירה באירוע הפתיחה, ולאחר שאנשי צוותה הביעו התנגדות נחרצת לביקור המתוכן בישראל, היא פנתה למשרד התרבות ברומא כדי שיבחן מחדש את ההחלטה להשאיל את יצירתו של בוטיצ'לי למוזיאון ישראל בירושלים. השר שביטל את הגעתו ארצה, נאלץ אז להכריע אם לעמוד במילתו ולשלוח את היצירה, או שלא להסתכן ולגרום למפח נפש לחובבי האומנות בישראל. שגריר ישראל באיטליה נאור גילאון שוחח עם שר התרבות האיטלקי מאסימו בראיי והביע את אכזבתו מההחלטה.
Read this article in English