הילד לא מפוקס? שלחו אותו לבדיקת עיניים
אל תמהרו לתת לילד ריטלין אם הוא לא מצליח לקרוא עד סף השורה בספר, האחרון שנשאר כשמעתיקים מהלוח ומשפשף את העיניים לעתים קרובות. יכול מאוד להיות שהוא סובל מתפקודי ראייה לקויים. אופטומטריסטית התפתחותית מסבירה איך לאבחן את התופעה ומהו הטיפול המתאים
כשד' בן ה-8 נכנס למרפאתה של האופטומטריסטית ההתפתחותית קרן רול, הוא אפילו לא הישיר אליה מבט. הוא היה מכונס בעצמו, ביישן ולדברי הוריו לא היו לו כמעט חברים. גם הלימודים לא היו נקודת אור עבורו, והוא התאמץ מאוד לא כדי להצליח אלא כדי לסיים את המטלות הבסיסיות ביותר.
את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד
הדבר הראשון שרול חשבה עליו היה כי הוא סובל מתפקודי ראייה לקויים. "מדובר בבעיה לא מוכרת יחסית, שנפוצה בכ-20% מהאוכלוסיה והיא חלק מתחום שנקרא - אופטומטריה התפתחותית. מדובר בילדים שאין להם כל בעיה בראייה, אבל יש להם בעיה בתפקוד שרירי העיניים. בגלל שלכאורה הילדים רואים טוב, קשה מאוד לאבחן את הבעיה, אבל היום מאבחנות דידקטיות כבר מודעות לעניין".
שומרים על בריאות העיניים :
למה חשוב לבצע בדיקת ראייה לילד לפני ביה"ס
גזר משפר ראייה? 10 מיתוסים על עיניים
איך מאבחנים?
רול, שבעצמה סבלה מהתופעה בילדותה, יודעת שמדובר בסבל אמיתי. "אתה לא מפוקס, לא מצליח לקרוא, לא מספיק להעתיק מהלוח ומרגיש שאתה פחות טוב מכולם, כשבעצם יש פתרון מאוד פשוט לבעיה שלך".
ישנם כמה סימנים מתריעים:
- בעיה בקריאה רציפה. גם אם מצליחים לקרוא אופן רציף, אז מדלגים על שורות, קיימת תופעה של סיכול אותיות, דילוג על הסוף של המילה כי מנסים לנחש מה כתוב. "הבעיה היא שהילדים מנסים לנחש את הסוף של המילה כי הם כבר לא מבינים מה כתוב בגלל שהם משקיעים את האנרגיה בטכניקת הקריאה".
- שפשוף עיניים. הילדים מנסים "לפקס" את העיניים ומרגישים כאילו משהו מפריע להם בעין.
- ראייה כפולה ואותיות זזות. הילדים רואים הכל כפול לפחות עד שמחזירים את העיניים למיקוד, אבל בטוחים שכולם רואים את העולם ככה. האותיות נראות כאילו הן "זזות" בגלל שהשרירים עייפים, אז האותיות כאילו "זזות" להם מהפריים.
איך מתבצעת הבדיקה?
1. בדיקת ראייה. ראשית צריך לשלול בעיות בראייה, כי אם זה קורה אז מדובר בטיפול שונה לגמרי. "צריך לבדוק האם שתי העיניים בריאות, האם רואים טוב בהן", מסבירה רול.
2. בדיקת פעילות שרירי העיניים. רול מסבירה כי היות שזו הבעיה הכי גדולה לסובלים מתפקודי ראייה לקויים, תפקוד השרירים הוא מהותי. "מה שאני מבקשת מהילדים לעשות הוא להתמקד על משהו קרוב (התכנסות העיניים) ואם הם מצליחים לעשות את זה אז מדובר בפעילות תקינה של השרירים", היא מוסיפה ואומרת כי רצוי לבדוק גם את ההתמקדות על משהו במרחק (התבדרות העיניים), כדי לבדוק את פעלות השרירים".
3. בדיקת יכולת התמקדות ומעבר מעצם לעצם. "זו פעולה חשובה מאוד שיכולה להצביע על הבעיה במהירות. למשל, אם מעתיקים מהלוח אז יש מעבר בו מתיקים את העיניים מהלוח למחברת ואז צריך להחזיר את העיניים לנקודה בה היינו. זה קורה גם בנהיגה או אפילו הליכה ברחוב. אפשר להשוות את זה לזום אין ולזום אאוט במצלמה", אומרת רול.
4. בדיקת תנועות עיניים. תנועות עיניים (סאקדות) הן בעצם "הקפיצה" של העיניים מנקודה לנקודה. למשל, מאות לאות או בזמן משחקי מחשב. "מדובר בתנועה בליסטית חשובה מאוד, שיכולה להשפיע בעיקר על הביטחון העצמי שלנו. במצב "רגיל" העין קופצת אחרי כל 10 אותיות. מי שהתנועה הזו איטית יותר אצלו, מפצה את עצמו בתנועות תיקון, אבל אז מפספסים זמן וריכוז, וזו בדיוק הבעיה".
איך מטפלים?
לדברי רול, הטיפול מתחלק לשניים: התאמת משקפיים ותרגילי פיזיותרפיה לעיניים (visual therapy). במידה וקיים צורך בהרכבת משקפיים, חשוב לעשות זאת על פי הנחיות האופטומטריסט או רופא העיניים המטפל.
חשוב מאוד שההורים יהיו מעורבים ויוודאו שהילד משתמש במשקפיו על פי ההנחיות ולא נמנע מהרכבתם. כמובן שכמו בכל מקרה של משקפיים לילדים קיימות שיטות "לרתום אותו למשימה", כמו לשתף את הילד בבחירת המסגרת (שירגיש שהוא בחר).
לדברי רול, לאחר התאמת המשקפיים יש צורך בטיפולי פיזיותרפיה לעיניים. "מדובר ב-10-12 מפגשים המחייבים גם תרגול בבית. בכל מקרה חשוב להבין כי משקפיים יכולים להיות מאוד יעילים, וגם אם אין כל בעיה בראייה, הם מקלים על המיקוד".
היא מוסיפה: "תפקודי ראייה לקויים הנפוצים כל כך, למרות שהם לא תמיד מדווחים, עלולים להטעות ולגרום למורים ולהורים לחשוב כאילו מדובר בהפרעות קשב וריכוז, וזו אחת הסיבות שקשה לאבחן. "התופעה גורמת לילדים לחוסר ריכוז, לבעיות לימודיות וכמובן גם לנידוי חברתי".
לדבריה, האותיות הדומות והניקוד בעברית, גורמים לבעיה הזו להיות נפוצה יותר מאשר במדינות דוברות אנגלית. "בכל מקרה לא כדאי להתעלם מהתלונות של הילדים ולנסות להיות מודעים לבעיה הזו".
ואילו ד', לאחר שאובחן כסובל מהבעיה וטופל, הוריו מדווחים כי הוא נעשה מקובל חברתית, שמח ומאושר."שהוא מתנהג כאילו מישהו החזיר לו את הבטריה שכבתה. השינוי הוא כל כך משמעותי, כאילו הוא ילד אחר", אומרת רול בסיפוק רב.