שקט שיהיה פה: גרמניה נגד מפגעי הרעש
כשבועיים לפני הבחירות והמפלגות מבטיחות לפעול להורדת הדציבלים. סלילת "אספלט לוחש" וחוק "דממת הלילה" הן רק חלק מההצעות
על פי המצע של מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) שבראשה עומדת הקנצלרית המכהנת אנגלה מרקל, כל אדם שני בגרמניה מרגיש מוטרד מפגעי רעש.
עוד חדשות בעולם:
רוסיה הציעה למסור נשק כימי, סוריה בירכה
צפו: מפלים וסלעים במערה הגדולה בעולם
צפו: "באטמן" הציל חתול מבית בוער
למרקל, שתנסה לזכות בכהונה שלישית, יש פינה חמה בלב לנושא. בשנת 2001, הגיש בעלה של הקנצלרית, יואקים סאואר, תלונה במשטרה נגד בעלי מתחם במרכז ברלין. הסיבה: להקה שהופיעה במתחם שנמצא מתחת לכיפת השמיים הפריעה לזוג שגר בסמוך לבמה וחרגה בשמונה דציבלים את רף הרעש המותר במדינה שעומד על 60.
במצע של מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי מופיעה התייחסות למפגעי רעש 12 פעמים, אך לא רק מרקל מתייחסת לנושא ברצינות. מפלגת הירוקים מציינת במצע שלה את הנושא 38 פעמים, "המפלגה החופשית-דמוקרטית" (FDP) שהייתה בקואליציה של מרקל הזכירה זאת 19 פעמים.
המפלגה שמוגדרת כיריבה הגדולה של הקנצלרית המכהנת בבחירות, המפלגה הסוציאלית-דמוקרטית (SPD), כותבת על המפגעים תשע פעמים.
אז איך מציעות המפלגות להתמודד עם הנושא? החלק הראשון של התוכנית מתייחס לרעש שבוקע מהכבישים. רוב המפלגות מציעות להוריד את המהירות המותרת בכבישים. בנוסף, הן מציעות לסלול כבישים המוכרים בשם "אספלט לוחש" שיספק תנועה שקטה יותר של המכוניות וכן השקעות בבידוד רעש בכבישים ובמסילות הרכבת.
"הגיע הזמן לשנות", נכתב במצע של המפלגה בראשות מרקל שמציעה גם לחוקק חוק שייקרא "דממת הלילה", שלפיו ייאכף השקט ברחובות בין השעה 22:00 ועד 06:00 בבוקר למחרת.
מפלגת הירוקים, שהנושא קרוב מאוד לליבה, מציינת במצע שלה כי "ההגנה מפני מפגעי רעש שמזיקים לבריאות לא צריכה להיות שאלה של כסף. רעש יכול לגרום ללחץ ומשם להוביל לבעיות רפואיות".
הסוציאלים-דמוקרטים, בראשות פר שטיינברוק, מבטיחים לחתוך בחצי את מספר האזרחים שסובלים מבעיות בריאות כתוצאה ממפגעי רעש עד שנת 2020. מפלגת השמאל נותנת דגש לרעש שבוקע ממטוסים בעת המראות ונחיתות והיא מבטיחה לחוקק חוקים נוקשים נגד טיסות בלילה.
"עדיף זיהום אוויר על רעש"
פיטר ואסנר, שמגיע כל בוקר לדוכן הדונאטס שלו בפרבר במזרח ברלין, מרגיש כל יום בעבודתו את הרעש החורק ממסילות הרכבות שעוברות על הגשר מעל הדוכן כל כמה דקות.
"זה בלתי נסבל", מספר ואסנר בן ה-51. "אני שמח שהפוליטיקאים רוצים לפעול בנושא, אך מה הם כבר יכולים לעשות? 'אספלט לוחש'? אני לא חושב שדבר כזה קיים".
ואסנר מספר כי בימים שבהם גרמניה הייתה חצויה לשניים היו רק שליש מכמות כלי הרכב שנמצאים על הכביש היום. "אז היה ריח כבד של אדי מפלט שיצר זיהום אוויר נורא. אבל לפחות היה שקט יותר", אמר.
ריינר גוסקי, פרופסור באוניברסיטת בוכום, מוביל מחקר שממומן על ידי המדינה בנושא מפגעי הרעש. גוסקי מאמין שהפוליטיקאים קוראים את התמונה בציבור שמוחה בתוקף על פרויקטים שרק מעודדים עוד יותר את התופעה.
רק בשבת האחרונה, הפגינו כ-1,000 בני אדם מחוץ למשרדה של מרקל משום שבסמוך לבתיהם סוללים מסלולי טיסה חדשים.
"הפוליטיקאים מראים שהם מחוברים לציבור וכך הם מנסים להנמיך את להבות המחאה", אומר פרופסור גוסקי. "הקולגות שלי בבריטניה מתבדחים על כך שהגרמנים קצת היסטריים".