שתף קטע נבחר
 

איך הפכה תוכנית חיסול הגרוטאות לבדיחה

המשרד להגנת הסביבה הודיע אתמול כי מצא סוף סוף תקציב לטובת חידוש תכנית הגריטה, שהחלה והופסקה פעמים רבות בעבר. נשמע אולי מבטיח, אבל בפועל מדובר בלא יותר מאחיזת עיניים

גרוטאה, אבל עדיין לפניך. אתמול (ב') הודיע המשרד להגנת הסביבה על חידושה של "תוכנית הגריטה" - תוכנית המעניקה 3,000 שקלים לבעלי מכוניות בנות 20 שנה ויותר, בתמורה למסירתן למגרשי פירוק ייעודיים. התוכנית נועדה לצמצם את זיהום האוויר ולהפחית את הסיכון הבטיחותי שיוצרות מכוניות ישנות, אך חידושה כעת נעשה תוך התעלמות מהמלצות בכירים במשרדי הממשלה, ועם תקציב נמוך בעשרות אחוזים מזה שתוכנן. ynet מביא לכם את כל הפרטים.

השר פרץ קבע - יש להכפיל את התקציב (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השר פרץ קבע - יש להכפיל את התקציב(צילום: AFP)

"משרד התחבורה הוא חפיפניק"

בין 2010 ו-2012 נמסרו לגריטה כ-27 אלף כלי רכב. במשרד להגנת הסביבה הבהירו בעבר כי תוכנית הגריטה הפחיתה יותר מ-3% מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה. החיסכון הכלכלי כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר הוערך בכ-30 מיליון שקלים בשנה. "אי תקצוב תוכנית הגריטה ישאיר על הכביש מכוניות ישנות ברמת בטיחות נמוכה, שגורמות לזיהום האוויר גבוה בערים", הזהירו במשרד. אלא שנראה כי זה בדיוק מה שעומד לקרות כעת.

 

שכן לתוכנית הגריטה מיועד תקציב שנתי של חמישה מיליון שקלים בחמש השנים הבאות (2013 עד 2017), שיספיקו לכ-1,500 מכוניות בשנה בלבד. כדי לקבל מושג עד כמה נמוך המספר כדאי לחזור לאחור, לפעם הקודמת שבה חודשה התוכנית, בדצמבר 2012. שכן תוך פחות מחודש בלבד נגרטו לא פחות מ-2,000.

 

במלים אחרות, מדובר בתקציב מוגבל מבטיח כי התוכנית תופסק זמן קצר לאחר חידושה, עקב ניצול מלוא התקציב תוך זמן קצר בלבד. בדיוק כפי שקרה פעמים רבות בעבר, אגב. יש לזכור כי לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כיום יותר מ-38 אלף מכוניות בנות 20 שנה ויותר.

 

נגד הפעלת התוכנית לסירוגין, נמתחה בעבר ביקורת חריפה מצד בכירים במשרדי הממשלה. "אנחנו חייבים ליצור רצף ולא להפסיק את התוכנית באמצע", הסביר בכיר באגף איכות האוויר במשרד להגנת הסביבה. "השנה (2012) הפסקנו את התוכנית אחרי חודשיים וחצי, וזה היה מאוד בעייתי כלפי הציבור. אנחנו מאוד מעוניינים ליצור רצף, ואנחנו רוצים ליצור רצף".

 

מנהלת תחום רישוי במשרד התחבורה אמרה דברים דומים. "לא יתכן שאנחנו יוצאים בפרסומים לגבי הגריטה, (ו)אחרי חודש אנחנו פתאום מפסיקים את הגריטה", הסבירה בוועדת הכספים לפני כשנה. "ואנחנו כבר כמה וכמה פעמים כל פעם הפסקנו, התחלנו... ואנחנו לא רוצים לשדר שמשרד התחבורה הוא חפיפניק במידה מסוימת... אם אנחנו אומרים שיש פרויקט גריטה, אנחנו רוצים להתחייב ולעמוד בהתחייבות, שזה על פני תקופה של שנה או חצי שנה".

 

"התקציב השנתי - כ-30 עד 35 מיליון"

באחת מהתבטאויותיו הראשונות לאחר שנכנס לתפקיד השר להגנת הסביבה, הבהיר עמיר פרץ כי יש להגדיל משמעותית את תקציבה של תוכנית הגריטה, אשר עמד בזמן שאמר את הדברים על 18 מיליון שקלים עבור שנת 2013. מסתבר כי בדרך קוצץ התקציב משמעותית.

 

"תקציב של 18 מיליון שקל בשנה הוא לא מספיק, כי זה בסך הכול 6,000 רכבים", אמר השר פרץ בדיון שנערך במליאת הכנסת. "בתוך חודש הסכום הזה נגמר, ומגיעים תושבים עם מכוניות כדי למסור אותן ואומרים להם - אזל התקציב". ומה התקציב הראוי לתוכנית? "אם רוצים להתמודד עם זה ברצינות, צריך להכפיל את התקציב השנתי... להערכתי צריך לפחות כ-30 עד 35 מיליון".

 

גם דו"ח מקצועי שהוגש למשרדי האוצר והגנת הסביבה ב-2011 המליץ להרחיב את תוכנית הגריטה. על פי הדו"ח, הרחבת התוכנית כדאית לאור תרומתה הכוללת למשק - בהפחתת זיהום האוויר, שיפור הבטיחות ואפילו הגדלת ההכנסות ממסים. למעשה, הדו"ח הציע להכפיל את התמריצים שיקבלו בעלי מכוניות ישנות, מ-3,000 שקל ל-6,000 שקל, ולאפשר גריטה של מכוניות בנות 18 שנה, בתמורה ל-8,000 שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
המליצו להגדיל את התקציב? אז המליצו
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים